Kolej na Knurów

Czy wiecie, że jeszcze w tym roku Knurów powróci na mapę połączeń kolejowych? Koleje Śląskie od 9 grudnia planują uruchomić weekendowe i świąteczne połączenie Gliwice – Wisła Głębce prze Knurów linią nr 149. Z tego powodu przeprowadzony zostanie gruntowny remont peronów na stacji w Knurowie, którego zakończenie planowane jest w połowie listopada. Miejmy nadzieję, że to pierwszy krok do przywrócenia w przyszłości stałych połączeń kolejowych pomiędzy Zabrzem Makoszowy a Leszczynami.


Zacytowaliśmy wyżej nasz własny post, który opublikowaliśmy w sobotę na portalu Facebook. Powielamy go nie dlatego, że wpadliśmy w samozachwyt nad samymi sobą, ale z czystej ludzkiej radości, że kolejny ośrodek w naszym województwie będzie miał dostęp do kolejowych połączeń pasażerskich. Nie będzie tego zbyt wiele, ale najważniejsze, że początek został zrobiony. Ponadto sobotni post odbił się sporym echem. Zgłosili się ludzie ze społecznej inicjatywy Kolej Na Knurów, którzy dość ostro działają, szczególnie na Facebooku, starając się nagłośnić światu ten ważny dla tego środka fakt, co my również oficjalnie podkreślamy, bo szanujemy i popieramy każdą społeczną inicjatywę dla propagowania kolei.

Wszystko ma stać się za sprawą weekendowego pociągu turystycznego relacji Gliwice – Wisła Głębce. Również w sobotę opublikowaliśmy artykuł o staraniach o stworzenie nowego przystanku kolejowego w Bielsku-Białej, o roboczej nazwie Teatr. Różnica miedzy tymi dwoma miejscami jest taka, że w Bielsku, w nieokreślonej jeszcze przyszłości, pociągi być może będą zatrzymywać się w nowym miejscu, natomiast jest niemal pewne, że w Knurowie taka sytuacja już za trzy miesiące będzie miała miejsce. Zresztą rozpoczęły się już fizyczne przygotowania do grudniowego powrotu regularnych połączeń pasażerskich w tym mieście.

Do połowy listopada PKP PLK planuje dość gruntownie zmienić wygląd dworca kolejowego w Knurowie. W planach jest m.in. remont peronów o wysokości 38 cm, rozbiórka płyt betonowych wraz z niwelacją terenu, wycinka krzewów i ochrona przeciwbiologiczna, naprawa krawędzi peronów wraz z drogą dojścia, malowanie linii ostrzegawczych i pasów bezpieczeństwa na peronach, wykonanie przejścia między peronami, montaż tablic informacyjnych i kierunkowych, gablot oraz oznaczenia dróg dojścia. Na peronach w Knurowie mają pojawić się ławki i kosze, planuje się także wymianę słupów oświetleniowych. Wczoraj, trochę nieoficjalnie, ale uzyskaliśmy potwierdzenie u zarządcy infrastruktury, że to już niemal kwestia kilkudziesięciu godzin gdy mają pojawić się tam ekipy remontowe i kosmetyka dworca kolejowego w Knurowie się rozpocznie.

No i pociąg. Według projektu rozkładu jazdy 2018/19, w każdy weekend i święta, Koleje Śląskie uruchamiać będą połączenie turystyczne z Gliwic przez Rybnik, Żory, Chybie, Skoczów i Ustroń do Wisły Głębce. Kurs ma również przewidziany postój w Knurowie. Do Wisły pociąg odjedzie z tego miasta o godzinie 7.15, natomiast powrót zaplanowany jest na godzinę 20.54.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

ZDJĘCIA:  https://www.facebook.com/KolejnaKnurow/

18 komentarzy

  1. No i bardzo fajnie. Mam jeszcze pytanie czy szanowna redakcja moze w jakiś sposob zwrocic uwage KŚ lub poddac pod ogolna dyskujse by rozwazono uruchomienie nastepujacych połączeń:
    1) Cieszyn-Gliwice pociag typowo studencki czyli wyjazd z Gliwic w piatek powrot w niedziele
    2) Gliwice – Wisla jazda w piatek (dla studentow)
    Oczywiscie kursy przez miejscowosci z artykułu.
    3) Wisla – Krakow czyli wyjazd z Krakowa w piatek popoludniu, wyjazd w Wisly niedziela popoludniu

    1. Jest spora grupa osób, (m.in. i nasza redakcja) która z radością powitałaby takie połączenia, ale warto też wiedzieć, że jest grupa osób (niestety trzymająca władzę), która bez analiz i innych niepotrzebnych działań raczej się na to nie zgodzi. Tak to już u nas jest

  2. Już pytałem o to ale spytam jeszcze raz, bo zmienia się to pewnie jak w kalejdoskopie… Czy owe połączenia z Gliwic do Wisły przez Żory itd. Bedzie dodatkowym połączeniem, czy zastąpi „dotychczasowe” Gliwice?

        1. Cieszyn – przyjazdy: 7:26 /1-6/ (Cz-Dz), 09:22 (Kat), 12:13 /1-5/ (Kat), 15:36 /1-5/ (Cz-Dz), 17:36 /6-7/ (Kat), 19:50 /1-5/ (Kat), 22:14 /7/ (Kat)
          Cieszyn – odjazdy: 4:19 /1-6/ (Cz-Dz), 07:40 /1-6/ (Kat), 09:36 (Kat), 12:53 /1-5/ (Cz-Dz), 15:55 /1-5/ (Kat), 18:46 /6-7/ (Kat)
          Dalej bije po oczach brak skorelowania z rozkładem Kolei Czeskich (poza 2 przyjazdami oraz 3 odjazdami, ale to wciąż przypadek) i ostatni odjazd z Cieszyna w robocze o 15:55… Taką ofertą to świata nie zawojują…

  3. To tylko kropla w morzu potrzeb. Przez Knurów powinny codziennie jeździć pociągi pasażerskie relacji Gliwice-Rybnik-Żory-Pawłowice Śląskie. Knurów od dawna prosi o połączenia pasażerskie, a jest notorycznie olewany. Tak samo Gierałtowice, a o Pawłowicach Śląskich to już nie wspomnę. Przykro mi to mówić ale mamy zbyt skąpy Urząd Marszałkowski i nieudolnych urzędników, którzy zajmują się koleją w naszym województwie.

  4. Niestety infrastruktura zbudowana ponad wiek temu nie zawsze daje rady, Knurów tak się rozrósł że linia i stacja leżą dosłownie na samym skraju miasta, z dala od głównych osiedli i generatorów ruchu. Poprowadzenie torów w nowym miejscu to zaś kwestia zakupu gruntów przez PKP, licznych wywłaszczeń, ingerencji w układ urbanistyczny i przede wszystkim olbrzymich kosztów. To trzeba mieć na względzie mówiąc o połączeniach w Knurowie, a wynika to z rozsądku, a nie tzw. mikolstwa. Mimo to trzymam kciuki by nowa relacja z Gliwic do Wisły odniosła sukces a kolej pasażerska pojawiała się tam częściej.

  5. @Damian: Postój w Strumieniu będzie.
    @dddbb: Być może pociąg stanie także w Przyszowicach.
    @olo: Cieszyn – Gliwice na razie nie ma sensu (zmiana czoła dwukrotna – w Zebrzydowicach i Katowicach). Dopiero za kilka lat po rewitalizacji odcinka Goleszów – Cieszyn można byłoby uruchomić połączenie z Cieszyna do Gliwic przez Skoczów, Chybie, Żory, Rybnik, ale UMWŚ tego nie zrobi, ponieważ zaplanowano jedynie 4 pary pociągów w relacji Katowice – Skoczów – Cieszyn.

  6. ciekawe kto ty pociagi poprawadzi bo z tego to wiem to kś to wielki odplyw maszynistow i kierownikow oraz konduktorow

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *