A za czym kolejka ta stoi?

Najprawdopodobniej do jutrzejszego poranka odcinkiem Chybie – Skoczów nie pojedzie żaden pociąg. Wszystko za sprawą kradzieży trakcji, która miała miejsce minionej nocy na linii kolejowej nr 157.



Wszystko zaczęło się o 6.04, gdy w obniżoną sieć na odcinku Pierściec – Bieniowiec wjechał pociąg Kolei Śląskich linii S6 nr 94380, obsługiwany jednostką EN57-1419. Ponieważ zdarzenie wydarzyło się w miejscu gdzie dosyć trudno dotrzeć, w pomocy „uwolnienia” z opresji podróżnych konieczna była interwencja Straży Pożarnej. Tymczasem z Katowic w stronę Beskidów wyjechały już pociągi z turystami, chcącymi dostać się do Wisły czy Ustronia. Zdecydowano, że wszystkie one zakończą bieg na stacji w Chybiu. Stamtąd do Wisły Głębce przewoźnik uruchomił przez Zastępczą Komunikację Autobusową. Aktualnie w Chybiu powstała spora kolejka pociągów, która spędzi sobie tam czas czekając aż autobusy dowiozą pasażerów w ramach kursów powrotnych.

Jak się okazuje skradziono około 350 metrów sieci, dodatkowo uszkodzony został jeden ze słupów trakcyjnych. Udało się nam dotrzeć do wewnętrznego komunikatu PKP PLK (IDDE w Sosnowcu),, w którym jest mowa o tym, że „w celu skrócenia czasookresu prac związanych z naprawą i odbudową sieci trakcyjnej na linii 157 Bieniowiec – Pierściec w uzgodnieniu z PKP Energetyka na zmianę nocną zadysponowany zostanie drugi pociąg. sieciowy do wywieszenia i odbudowy sieci trakcyjnej”. Dalej czytamy, że dzisiaj „do godz. 18.00 planowane jest zakończenie prac związanych z odbudowaniem konstrukcji wsporczej słupa trakcyjnego. Powyższe działania pozwolą na skrócenie prac do dnia 26.08. w przedziale godz. 10.00 – 12.00″.

Z relacji osób, które podróżowały w kierunku Wisły udało się nam dowiedzieć, że choć pogoda nie jest najlepsza to, tradycyjnie, za sprawą kolei chętnych na wyprawę w Beskidy nie brakowało. Autobusy, które z Chybia zabierały podróżnych były przepełnione. Nie musimy dodawać, że zdarzenie to po raz kolejny wpłynie na obniżenie wizerunku naszej ulubionej formy transportu, bo o ile skargi, że w jakimś pociągu klimatyzacja była o 2 stopnie niższa od wymagań należy traktować w ramach fanaberii i pieniactwa, to dzisiaj problem jest naprawdę poważny i utrudnił życie wielu, wielu ludziom.

I na koniec spostrzeżenie. To bodajże drugi czy trzeci raz w tym roku, gdy właśnie w tej okolicy znikają elementy infrastruktury kolejowej. Co ciekawe, większość zdarzeń wydarzyła się w nocy z piątku na sobotę. Przypadek?

ppz: W związku z kradzieżą trakcji pociągi linii S6 dojeżdżają tylko do Chybia

Fot. Michał Janny

13 komentarzy

  1. Za starego piyrwyj pociągi jeździły na Zebrzydowice-Cieszyn-Goleszów. Tak kiedyś jechałem jak w Mnichu pociąg się wykoleił. Ale teraz po optymalizacji [utylizacji] sieci nie ma możliwości objazdy.

    1. Nie tylko tak, również przez Bielsko Jasienice Pogorze. Ale madrale uwazali ze te trasy sa niepotrzebne. Cale szczęście ze Cieszyn Goleszów bedzie robiony. Swoją droga pamięta ktos objazdowe zagraniczne ekspresy Zebrzydowice Cieszyn Goleszów Skoczow Bieniowiec Bronow?

  2. Ciekawe czy PKP Enegetyka, która odpowiada za sieć trakcyjną stosuje rozwiązania, które pozwalają monitorować trakcję i sygnalizować ewentualne jej naruszenia?
    Np. Firma PAMAR na swojej stronie: http://pamar.pl/oferta/infrastruktura-kolejowa/
    przedstawia ofertę produktu: PAMAR SMD – antykradzieżowy System monitoringu i diagnostyki sieci trakcyjnej.
    Trzeba iść z duchem czasu, żeby móc zabezpieczać przewoźnika i pasażerów przed takim niespodziankami jak wjazd składem elektrycznym na odcinek ze skradzioną trakcją z późniejszymi niezbyt przyjemnymi konsekwencjami.

  3. Najgorsze jest to, ze jak zwykle policja umorzy sprawe, a za jakis czas ta sama mafia znowu zaiwani kolejne kilkaset metrow sieci trakcyjnej bo jest nieuchwytna

  4. Ale co autor chce? Mieli odwolac te pociagi? Nie jest tak łatwo zorganizować przejazd zastepczy w sytuacji awaryjnej i raczej każdy normalny człowiek to zrozumie. Bylem rano w Chybiu i nie wyglądało to źle. Zobaczymy jak będzie wieczorem.

    1. Nie napisałem cokolwiek co w jakikolwiek sposób byłoby sugestią, by którykolwiek pociąg odwołać.

      1. Ale takich rzeczy nie można do końca przewidzieć i zawsze początki są trudne. Ludzie narzekali – nie dziwię się. Ale bardziej w stronę bandziorów niż KŚ.
        Wieczorem było spokojnie. Czantoria wyruszyła z półgodzinnym opóźnieniem, ludzi w autobusie pełno, ale prawie wszyscy siedzieli. Ja odwiozłem swoich na stację do Chybia, a tam miły mechanik wpuścił ich do czekającego pociągu.

  5. Zamknięty tor 7 przy peronie 2 w Chybiu dodatkowo komplikuje organizację ruchu w Chybiu ale pracownicy Chy i Chy1 jak zawsze dają radę 😉 Szkoda, że o dogodnie położonej z komfortowym parkingiem stacji w Chybiu KŚ przypominają sobie tylko w sytuacjach awaryjnych…

  6. A czy przypadkiem na S6 nie byłoby szybciej przez Chybie ze zmianą czoła niż koszmarne wleczenie się łącznicą od Bronowa? 😉

    1. Zdecydowanie tak. Choć nie wiem, jak wygląda przejazdy z Chybia na Bieniowiec, ale będzie z pewnością szybciej niż z Bronowa. Wystarczy popatrzeć ile jedzie najszybszy pociąg z Katowic do Mnicha (53 minuty), a ile do Drogomyśla (49 min).

      1. Raczej zdecydowanie NIE. Nawet teraz, gdy linia 694 ma szlakową 20 km/h to przejazd nią i tak jest krótszy o ok. 6 min z powodu potrzeby zmiany czoła w Chybiu…

        1. Ale do dworca ludziom miejscowym wygodnie dojechać (i odjechać), niż przedzierać się do Mnicha

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *