Elfy z Matrixa

Stoi na Raciborskiej elektryczny zespół trakcyjny. Czteroczłonowy. Czy duży i ogromny? Nie ma znaczenia. Najważniejsze, że przybył kilka dni temu i po testach w trakcji ukrotnionej czeka na swój debiut liniowy. To 22WEd – 004, czteroczłonowiec z rodziny Elf2. Oczywiście, nie pominiemy okazji, by wypomnieć, że Pesa Bydgoszcz miała już dostarczyć wszystkie pojazdy w ramach zamówienia opiewającego na dostawę 19 pociągów. W zgodzie ze stanem obecnym – czekamy jeszcze na osiem jednostek.


22WEd – 004 ma być lada moment oddany do dyspozycji pasażerów i pojawić się na liniowych kursach. Prosimy jednak o tolerancję. Termin „lada moment” nie określa w miarę dokładnie kiedy to nastąpi. Najważniejsze w tym wszystkim, że jest kolejny pojazd, na który czekamy tu naprawdę z utęsknieniem, bo kolorowy zawrót głowy i zlot jednostek z całej Polski w ramach pojazdów zastępczych przestał się nam podobać. Chcemy jeździć tym co jest zamówione u wydawałoby się poważnego kontrahenta, a nie tym co mu się uda załatwić zamiast wyprodukować.

Przypominamy, od miesiąca po naszych torach oprócz jednostek 22WEd o numerach 001, 002, 003 i 004 (lada moment), miały także jeździć i takie jak oznaczone numerami taborowymi 005, 006, 007, 008, 009, 010, 011 i 012. Miały… W filmie Matrix, była taka wszystkowiedząca pani. Wyrocznia ją zwali. Przydałby się kontakt z nią, by zapytać kiedy pojawią się kolejne jednostki, bo realizacja kontraktu zawartego z KŚ i Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego przez bydgoską Pesę to prawdziwy Matrix…

Warto też poruszyć jeszcze jedno zagadnienie, o które często pytacie. Które pojazdy z dostawy do kogo należą. Do Kolei Śląskich należą wszystkie sztuki pojazdów serii 21WEa i 34WEa (trzyczłonowe i dwuczłonowe pojazdy Elf2). Z kolei UMWŚ jest lub będzie właścicielem wszystkich pociągów 22WEd (czteroczłonowa wersja Elfa2), których do naszego województwa ma docelowo dotrzeć 12 sztuk. One zostaną przekazane w formie wieloletniej dzierżawy do naszego regionalnego przewoźnika. Aktualnie KŚ mają wszystkie pojazdy odebrane i w ruchu, natomiast to wszystko to co ma do nas jeszcze dotrzeć z Bydgoszczy, to odbiór leży i będzie leżał po stronie UMWŚ.

ZDJĘCIA: Bernadeta Saletnik (Koleje Śląskie)

10 komentarzy

  1. Czyli coraz bardziej potwierdza się mój harmonogram dostaw przedstawiony na tych łamach wielokrotnie – jeden pojazd co 2 miesiące, czyli następny pojazd w październiku, potem w grudniu, a ostatni w… grudniu przyszłego roku. Opóźnione są także dostawy pociągów z PESY dla Podkarpacia, Polregio, a teraz na topie jest kontrakt z „DB”, więc na przyspieszenie dostaw dla nas nie ma co liczyć. Ciekawe co na to wszystko zamawiający?

  2. Zabrakło najważniejszej informacji, tj. dlaczego tak długo stoi? Konduktor pisał że 004 był już na początku sierpnia w Katowicach.

  3. Czy szanowna redakcja może ustalić i nas poinformować, jakie kary zostaną nałożone na PESE przez zamawiającego, za niewywiązanie się z terminu dostawy ?
    Z góry dziękuję.

    1. Przyłączam się do pytania! I czy za wszystkie nie dostarczone jednostki pesa zapewniła tabor zastępczy, bo jakoś nie widać…

      1. Nie wszyscy wiedzą, że tabor zastępczy zgodnie z umową może jeździć tylko trzy miesiące. Potem już tylko kary, i to bardzo konkretne.

        1. Bardzo dobrze że kary, w sumie powinny być połączone kary+tabor zastępczy. Z perspektywy pasażera wolę tabor zastępczy w odpowiednim standardzie z klimatyzacją zamiast kar, bo dzięki karom nie obniżą mi ceny biletu…

  4. Mogliby sie z pesa dogadac tak ze za rownowartosc kar wyprodukuja dodatkowe pociagi o czywiscie jesli te kary beda na tyle duze co wartosc nowych skladow.

  5. Wasz pociag jeden ze szkieletow dwoch wagonow staly na terenie zakladu w BDG pomakowane w barwy wojewodztwa. Widziane 29 sierpnia z poxiagu IC HUTNIK I Z POCIAGU ARRIVY DO CHOJNIC I TUCHOLI. AKURAT SA 133 PROWADZIL TO DOBRZE BYLO WIDAC

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *