Dolnośląskie przekazuje pieniądze kolei

Samorząd województwa dolnośląskiego odpowiada na gwałtowny wzrost liczby pasażerów. Prawie 20 mln zł przekazał spółce PKP PLK na budowę nowych oraz przebudowę istniejących stacji i przystanków w Jeleniej Górze, a także we Wrocławiu.



Dolny Śląsk mocno stawia na transport publiczny, od lat pracuje nad tworzeniem alternatywy dla samochodów, dlatego systematycznie i konsekwentnie stymuluje rozwój kolei w regionie. Samorządowi województwa zależy przede wszystkim na zahamowaniu niekontrolowanego wzrostu transportu drogowego, a tym samym spełnieniu jednego z głównych założeń polityki transportowej UE, czyli dążenia do zrównoważonego transportu i zrównoważonej mobilności.

Pomiędzy stacjami Jelenia Góra i Jelenia Góra Sobieszów częściowo przebudowane będą tory oraz wybudowane nowe perony wraz z wyposażeniem. Przebudowane zostaną także urządzenia do sterowania ruchem kolejowym i sieci trakcyjne oraz oznakowanie w obrębie stacji. Istniejące przystanki również zostaną gruntownie zmienione i odnowione.

Te inwestycje to odpowiedź na gwałtowny wzrost liczby pasażerów kolei regionalnej (aż 62% wzrost liczby pasażerów w latach 2012-2016). Ale to nie jedyne działania w obrębie aglomeracji jeleniogórskiej. Sukcesywnie modernizowana jest linia kolejowa nr 274 pomiędzy Wrocławiem i Jelenią Górą oraz linia 311 pomiędzy Piechowicami i Szklarską Porębą.

Przebudowa i budowa nowych przystanków, modernizacja linii kolejowych – to wszystko wpływa na jakość usług przewozowych w naszym regionie. Poprawia się komfort i bezpieczeństwo podróżujących pociągami do pracy mieszkańców Dolnego Śląska. Zwiększa się również dostęp do kolei z punktu widzenia obsługi ruchu pozaaglomeracyjnego (wyjazdy poza Jelenią Górę), w tym ruchu turystycznego – zaznacza marszałek Cezary Przybylski.

Projekt „Budowa przystanków kolejowych w ciągu linii kolejowej Wrocław – Jelenia Góra nr 274 i 311/Kolei Aglomeracyjnej” będzie kosztował ponad 18 mln zł, z czego ponad 12 mln pochodzi ze środków unijnych. Prace zakończą się pod koniec 2019 r.

Najbardziej racjonalnym kierunkiem rozwoju transportu publicznego jest niewątpliwie komunikacja kolejowa. Wielu mieszkańców regionu, którzy lata temu zrezygnowali z tej formy podróżowania, znów wybiera kolej, bo wygodnie, bezpiecznie, coraz szybciej i taniej. Wciąż jednak infrastruktura kolejowa wymaga sporych inwestycji – mówi marszałek Cezary Przybylski.

Wielkie znaczenie dla mieszkańców Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej korzystających będzie miała modernizacja przystanku osobowego Wrocław Muchobór. Przystanek znajduje się w ciągu linii kolejowej nr 273, jednej z najistotniejszych tras w województwie zapewniających połączenie północno-zachodnich rejonów Dolnego Śląska z Wrocławiem.

Planowane na przystanku Muchobór remonty dotyczą nie tylko torów i rozjazdu, sieci trakcyjnej, elektroenergetyki, sterowania ruchem kolejowym, ale przede wszystkim nowego przejścia pod torami, obiektów obsługi podróżnych i małej architektury.

Wrocław Muchobór to jeden z najważniejszych przystanków kolei aglomeracyjnej, obsługujący ponad 100 pociągów osobowych w ciągu doby. Dziś jest jeszcze w fatalnym stanie. W połowie przyszłego roku, po remoncie, będzie spełniał wszystkie standardy normalnego transportu kolejowego. Znaleźliśmy dodatkowe 7 mln zł w Regionalnym Programie Operacyjnym, żeby można było zrealizować tę inwestycję, po tym jak stanęła pod znakiem zapytania – mówi Jerzy Michalak, członek zarządu województwa.

Przystanek Wrocław Muchobór położony jest na trasie z Wrocławia Głównego do Szczecina. W ramach projektu modernizację przejdzie również LK 757 Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór oraz LK nr 758 Wrocław Stadion – Wrocław Muchobór. Całkowita wartość projektu to ponad 10,5 mln zł, z czego prawie 7,2 mln pochodzą ze środków unijnych. Prace zakończą się jesienią 2019 r.

2 komentarze

  1. Teraz będzie gwałtowny spadek pasażerów jak KD wprowadzi takie ceny biletów okresowych jakie chce wprowadzić oraz rozwiązując współpracę z Polregio odnośnie honorowania ich biletów u siebie.

  2. Nasz śląski samorząd wojewódzki w sprawach kolei też od lat działa konsekwentnie tylko efektów jakoś nie widać.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *