Największe dworce w Polsce według UTK

Urząd Transportu Kolejowego sporządził opracowanie „Największe stacje kolejowe w Polsce”. W dostępnych dokumentach dowiemy się m.in. o ruchu pasażerskim na poszczególnych stacjach, ilości połączeń na dobę czy obsługujących ich przewoźników.


Jedna czwarta wszystkich pasażerów wsiada lub wysiada na jednej z 10 największych stacji w Polsce – taki wniosek płynie z przygotowanego przez Urząd Transportu Kolejowego opracowania „Największe stacje kolejowe w Polsce”. Najwięcej pasażerów – ponad 19 mln w całym 2017 roku wsiadło lub wysiadło na stacji Warszawa Śródmieście, obsługującej jedynie ruch aglomeracyjny i regionalny. Największy ruch pociągów pasażerskich – średnio 962 na dobę – odnotowano na dworcu Warszawa Zachodnia. Wśród tych 10 największych dworców znalazł się również katowicki stacja kolejowa, która została sklasyfikowana na 8 miejscu pod względem ilości pasażerów obsłużonych w ubiegłym roku.

Stacja Warszawa Śródmieście jest dobrym przykładem tego, jak kolej może odgrywać ważną rolę dla ruchu aglomeracyjnego i regionalnego. Położona w centrum stolicy obsługuje pasażerów z całego Warszawskiego Węzła Kolejowego (19,4 mln pasażerów w 2017 roku), umożliwiając im przesiadki do komunikacji miejskiej, w tym do metra oraz na dalekobieżny dworzec Warszawa Centralna. Jednak widoczne są tu utrudnienia związane z przesiadkami oraz z dostępnością peronów dla osób z ograniczoną możliwością poruszania.

Stacją na której występuje największy ruch pociągów pasażerskich jest Warszawa Zachodnia (962 pociągi na dobę). Zbiera się tu ruch aglomeracyjny i regionalny oraz dalekobieżny. Dodatkowo po wydzielonych torach kursuje tu podmiejska Warszawska Kolej Dojazdowa. – Często obiegowe opinie o tym, które dworce są największe opierają się na niezweryfikowanych danych. Opracowanie UTK poparte jest dokładnymi wyliczeniami i pozwala porównać z których dworców najczęściej korzystają podróżni – stwierdza Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Największy wzrost pasażerów o 147% liczony od 2014 do 2017 odnotowała stacja Kraków Główny, która została sklasyfikowana na 5 pozycji z ilością 16 mln obsłużonych pasażerów w 2017 roku. Nasz śląski reprezentant w opracowaniu, czyli stacja kolejowa w Katowicach sklasyfikowana na pozycji 8 odnotowała w latach 2014-2017 jedynie 12% wzrost obsłużonych pasażerów i ich liczba w ubiegłym roku wyniosła 11,9 mln. Jeśli chodzi o dostępność dworca dla inwalidów, katowicki dworzec jest w pełni otwarty do obsługi niepełnosprawnych pasażerów.

W analizie opisano funkcjonalność największych stacji w Polsce zwracając uwagę na stopień integracji z pozostałymi środkami transportu.

Warto przy modernizacjach czy budowie nowych obiektów pamiętać o ich integracji z tkanką miejską. Pasażer chętnie przesiądzie się z komunikacji dalekobieżnej czy regionalnej do wygodnego transportu miejskiego – uważa Ignacy Góra, Prezes UTK.

Sprawdzono również dostępność stacji dla podróżnych o ograniczonej możliwości poruszania się. Stacje kolejowe w dużych miastach powinny stanowić centra przesiadkowe, a ich standard powinien zachęcać do podróży koleją. Stąd tak istotne jest tworzenie i rozwój wszelkich udogodnień, zwłaszcza tych związanych z dostępnością. Są one ważnym elementem kolei.

Pełne opracowanie UTK dostępne TUTAJ

Fot. PKP S.A.

4 komentarze

  1. Ciekawe, czy ktoś dokonał porównań dostępnej powierzchni na tych dworcach w stosunku do ilości pasażerów. Ciekawie musiałoby tu wyglądać porównanie dworca Katowice i Łódź Fabryczna…

    1. Katowice ogromnie zatloczone jezeli chodzi o dworzec pkp ile tam dziennie przewija sie podroznych. Szok.

  2. Szkoda że podali tylko ścisłą czołówkę, czyli dworce na których zawsze był, jest i będzie spory ruch. A ciekawi mnie jak to wygląda „na prowincji” i na liniach lokalnych.

  3. Czy wyniki tego opracowania oraz ruch osobowy na AA nie pokazują, że linia kolejowa Kraków – Katowice – Opole – Wrocław Powinna być podniesiona do rangi KDP? No ale „warsiawka” wie lepiej.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *