Remont 90 plus

Efektem „ubocznym” prowadzonych prac remontowych na szlaku Zebrzydowice – Cieszyn będzie również odnowienie również leżącego po polskiego stronie fragmentu linii nr 190 po którym kursują pociągi z Cieszyna do Frydka Mistka. Już niebawem prędkość pociągów ma tam wzrosnąć z 40 do 60 km/h.


Od te prace dopominano się od dawna. Zabiegał o nie cieszyński magistrat, środowiska sympatyków kolei, Česke Drahy. Mowa o liczącym niespełna 1,5 kilometra (po polskiej stronie) odcinku linii kolejowej łączącej Cieszyn z czeską częścią miasta i tamtejszym dworcem kolejowym. Od niespełna trzech lat co dwie godziny kursują tamtędy pociągi czeskiej linii S7 Cieszyn – Frydek-Mistek. Należący do PKP PLK fragment szlaku zaczyna się od wyjazdu z peronów, po czym wzdłuż ulic Czarny Chodnik i Dojazdowej i obok cieszyńskiej elektrociepłowni tory kolejowe doprowadzone są do mostu nad Olzą, gdzie opiekę nad nimi przejmuje czeski zarządca infrastruktury. Właśnie tam kończy się linia 190, która swój początek ma na głównym dworcu kolejowym w Bielsku-Białej. Jutro bardziej szczegółowo zajmiemy się tamtym odcinkiem tej jakże potrzebnej linii bo czas leci i nic dobrego nie słychać stamtąd nic dobrego.

Ale dzisiaj jesteśmy w Cieszynie i, co możemy potwierdzić bo widzieliśmy naocznie, tory i podkłady na linii 190 kilka dni temu zostały oznaczone takim samym kolorem farby jak biegnącej równolegle linii do Zebrzydowic. To oznacza, że są przewidziane do wymiany, co nam w PKP PLK potwierdzono. Pozostaje się cieszyć, że zarządca podjął taką decyzję, bo jakość poruszania się po tych torach dawno odbiegała od utartych norm. I trochę było wstyd, że to pociągi z zagranicy muszą się kiwać w jedną czy drugą stronę na nierównym podłożu zaraz po wjeździe do naszego kraju. Najważniejsze jednak, że niebawem to niedogodność zniknie. No i pocieszające jest również to, że w trakcie prac remontowych przy jednaj linii postanowiono jednocześnie doprowadzić do porządku szlak, który tego wymagał od dawna a przebiega w bardzo bliskim sąsiedztwie podstawowych prac remontowych. Taki program remont kolejowy plus.

Za jakość prac ma odpowiadać jedna z mysłowickich firm. Pozostały jeszcze do ustalenia terminy zamknięcia granicznego szlaku. Wiadomo, że koniec remontu ma nie przekroczyć czasu zakończenia robót na położonej nieopodal linii nr 90. Czyli, jak jest ustalone dzisiaj, do końca listopada.

6 komentarzy

  1. Linia 190 powinna być wyremontowana i dopuszczona spowrotem do ruchu od Bielsku-Białej do samego Cieszyna. Tym odcinkiem trzeba bardziej szczegółowo zająć się. Pieniądze na remont są. Tylko przetarg, wyłonić firmę i działać.

  2. Nie będzie żadnych 60 km/h gdyż semafor wyjazdowy z Polski jak i wjazdowy pokazuje 40 km/h a więc sygnały do Czech S13 lub S12 a do Polski S13. Żeby było 60 km/h musiały by semafory zostać wyposażone w pomarańczowe pasy a więc S13a lub S12a. Jedynie wjazd do Czech już po Czeskiej stronie jest 50 km/h w związku z sygnałem N30 plus „50” na semaforze.

  3. P.S. jedynym plusem remontu tego odcinka że maszyniści Czescy w końcu przestaną śmiać się i mówić „Witamy w Polsku” i jechać 20 km/h bo się boją szybciej. Co do wymiany to dziwi mnie jakaś wymiana pojedyńczych podkładów. Winna być wymieniona cała nawierzchnia i to wcale nie musi być na nowych podkładach ale staroużytecznych strunobetonowych plus szyny UIC60 z magistrali. Tak robią Czesi.

  4. Linia 333 i 343 tzw tranzyt uzywany przez Ceskie Drachy na terenie polski. Szlakowa 20-30km/h Ciekawe jakie czesi ponosza koszty za przejazdy tymi odcinkami??

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *