Próby na wiadukcie w Rybniku

Z poniedziałku na wtorek przeprowadzono próby obciążeniowe wiaduktu nad ulicą Chwałowicką w Rybniku. Przebudowa wiaduktu jest częścią dużej inwestycji przeprowadzanej na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turza.


Statyczne próby obciążeniowe wiaduktu nad ulicą Chwałowicką w Rybniku były wykonywane przy użyciu lokomotywy ST44-1202 należącej do PKP Cargo. Podczas takiej próby wiadukt może ugiąć się około 2mm pod obciążeniem lokomotywy.

Próba polega na pomiarze bez obciążenia wykonywanym przez czas zgodny z harmonogramem próby, następnie lokomotywa wjeżdża jednym wózkiem w wyznaczone miejsce i znowu jest wykonywany pomiar. Następnie lokomotywa zjeżdża, konstrukcja musi się odprężyć i wykonywany jest kolejny pomiar. I tak kilkukrotnie na każdym z trzech torów znajdujących się na przęśle wiaduktu. Próby obciążeniowe opisał i uwiecznił Sebastian Pańczyszyn. Dziękujemy!

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Inwestycja znacznie poprawi komfort transportu, a przewoźnikom towarowym umożliwi sprawniejszy przewóz węgla. W jej ramach wyremontowanych zostanie ok. 60 km linii kolejowej. Rewitalizacja obejmie 91 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów) w tym dwa ponad stumetrowe mosty. Kompleksowo wymienione zostaną tory, podtorze i sieć trakcyjna. Przewidziano również ochronę przed hałasem pochodzącym z torowiska. Zapewnią to ekrany akustyczne, ustawiane w miejscach wyznaczonych na podstawie wcześniej wykonanych badań. Modernizacja urządzeń sterowania ruchem i przebudowa przejazdów kolejowo – drogowych zwiększy poziom bezpieczeństwa, a monitoring na skrzyżowaniach toru i drogi pozwoli również na lepszy nadzór w ruchu drogowym. Sprawny przejazd pociągów w zimie zapewnią rozjazdy wyposażone w elektryczne ogrzewanie do usuwania śniegu i lodu.

2 komentarze

  1. A co by się stało, gdyby most nie przetrwał próby i się zawalił? Trochę głupie pytanie, ale skoro ktoś coś próbuje, to znaczy, że nie jest czegoś pewien. A może po prostu ktoś był pewien, że most wytrzymie obciążenie, ale nie był pewien stopnia ugięcia się wiaduktu.

    1. Tradycją wśród konstruktorów jest stanie pod obiektem inżynieryjnym w momencie prób jego obciążenia. Raczej żaden inżynier nie zwali sobie na głowę kilkuset tonową konstrukcję 😉 Tego typu konstrukcje są raczej stawiane z nadwyżką wymaganych parametrów.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *