Starych Rozkładów Czar – Lata 60 (cz.2)

Rozkład jazdy lat 60 na Śląsku to poza elektryfikacją linii kolejowych to także ich przebudowa oraz
zwiększenie przepustowości. Na niektórych liniach, które dziś, powiedzmy sobie szczerze,
odgrywają dość marginalną rolę w regionie, liczba pociągów była wręcz porażająca, a jak było na
innych trasach? Zobaczymy.


Dziś może trudno w to uwierzyć, ale za jakiś czas może ponownie w to uwierzymy, pociąg pospieszny
łączący Kraków i Katowice jechał tylko 65 minut. Co ciekawe pociągi osobowe jechały dużo dłużej, bo
prawie dwie godziny. Wśród pociąg regionalnych na tej trasie na uwagę zasługują takie składy jak
Poznań – Kraków czy Wrocław – Kraków, które zatrzymywały się na odcinku Katowice – Kraków na
wszystkich stacjach i przystankach. Poza nimi za „osobówki” na tym odcinku robiły składy z Jeleniej
Góry, Szczecina, ale zdarzały się także normalne pociągi osobowe choćby z Gliwic czy Kędzierzyna
Koźla do Krakowa Głównego.

12 par pociągów łączyło Oświęcim z Katowicami. W tabeli rozkładu jazdy pojawiła się także odnoga
linii kolejowej z Wesołej Śląskiej dzięki czemu w ciągu dnia z Tychów przez Wesołą Śląską (Mysłowice)
do samych Mysłowic mogliśmy dojechać 4 parami połączeń. Co ciekawe, do Tychów mogliśmy
dojechać także trasą podstawową przez Katowice Szopienice. Czas przejazdu z Katowic do Oświęcimia
wyniósł średnio 55 minut, a ruch pociągów na tej trasie zamierał tylko w godzinach 23 – 3.

15 par pociągów łączyło Oświęcim z Czechowicami, a trzy mniej Czechowice z Zebrzydowicami. Warto
przy tym dodać, że na tej trasie część pociągów jechała bezpośrednio z Oświęcimia do Zebrzydowic
czy z Oświęcimia do Chybia. Na trasie pojawiały się także pociągi Czechowice – Chybie. Zarówno z
Oświęcimia do Czechowic jak i z Czechowic do Zebrzydowic, pierwsze składy wyjeżdżały po północy.
Trzy pary pociągów łączyły Zebrzydowice z czeską przygraniczną stacją Petrovice u Karvine.

Dwie pary pociągów i to nie z Katowic, a z Mysłowic jeździły do Wisły Głębce przez Pawłowice
Śląskie, a dodatkowe dwa pociągi z Katowic w dni świąteczne kursowały do Wisły także przez
Pszczynę, jeżdżąc w tym czasie ze zmianą czoła pociągu w stacji Chybie. Łącznica Bronów – Chybie
wtedy jeszcze nie istniała. Pierwsze pociągi lokalne wyjeżdżały na trasę także nocą i tak o 1:26
wyjeżdżał pociąg z Chybia do Wisły Głębce, a o 3:42 z Pawłowic do Skoczowa. 14 parami pociągów
mogli poszczycić się mieszkańcy Wisły i Ustronia, bo tyle par pociągów łączyło oba miasta po dodaniu
do kursów z Mysłowic i Katowic tych z Wisły do Goleszowa (Chybia i Skoczowa).

11 par pociągów to oferta z Bielska Białej do Cieszyna. Nie trzeba dodawać, ze pociągi na tej trasie
były idealnie dostosowane do zmian roboczych w bielskich zakładach. Pomimo, że pociągi pękały
wtedy w szwach to jednak czas przejazdu, który oscylował w okolicach 1h 20 minut nie zachęcał do
podróży, a sama podróż była raczej koniecznością niż wyborem przy braku alternatywnych środków
komunikacji.

Także do Cieszyna z Mysłowic przez Katowice, Orzesze, Rybnik, Wodzisław Śląski, Jastrzębie Zdrój
Moszczenicę przyjeżdżał w dni robocze pociąg do Cieszyna, a w weekendy jechał dalej do Wisły przez
Goleszów. Cieszyn mógł także poszczycić się bezpośrednim pociągiem z Rybnikiem przez główną
stację w Jastrzębiu. Poza tym oferta połączeń między Jastrzębiem, a Cieszynem nie uległa znaczącym
​zmianom, co ciekawe czas przejazdu z Zebrzydowic do Cieszyna był taki sam jak w roku 2017, a więc i
ta linia wymagała remontu i przebudowy podobnie jak trasa do Bielska Białej.

Na trasie z Gierałtowic przez Orzesze, Jastrzębie do Wodzisławia Śląskiego w roku 1960 istniała można
powiedzieć kolej z prawdziwego zdarzenia, bo pociągi na niej jeździły praktycznie co godzinę i między
każdą większą stacją było do wyboru około 10 par połączeń. Jedyne co mogło smucić i smuciło przez
kolejne lata, to brak bezpośrednich pociągów z Katowic do Jastrzębie Zdroju.

TEKST: Przemysław Szczepanek

One comment

  1. Kolejna część z pominięciem Częstochowy, Tarnowskich Gór, Lublińca. Czyżby od wojny nic tam nie jeździło? Nie sądzę

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *