Upał, u nas, nie spowalnia ruchu

Trzeba przyznać, że jak dotąd, w tym roku nie spotkaliśmy się jeszcze w naszym regionie z taką sytuacją, żeby na szlakach kolejowych wprowadzono ograniczenia prędkości w związku z wysokimi temperaturami.


Jak zapewne pamiętacie, w ubiegłych latach bywały takie wypadki redukcji dopuszczalnej prędkości. Np. ze 100 do 50 km/h. Argumentowano to tym, że może dojść do wypaczenia czy poszerzenia się torów. Należy więc wnioskować, że wyremontowane zostały wszystkie fragmenty torów, gdzie w przeszłości następowały, bądź mogły nastąpić, takie zdarzenia. Tak przynajmniej mówi nam logika i pozostaje wierzyć, że tak w rzeczywistości jest.

Faktem jest, że w ostatnich dniach jeździmy mniej po naszej wojewódzkiej sieci kolejowej. Właśnie z powodu nadmiernej temperatury. Generalnie poruszamy się tylko wtedy, gdy jest to koniczne i niezbędne. Niemniej potwierdzamy, że wszystkie pociągi z których korzystaliśmy nie zostały opóźnione z powodu tropikalnych upałów.

Nie wszyscy mają jednak tak dobrze. Kilkadziesiąt minut temu Koleje Wielkopolskie podały na swoim profilu na Facebooku, że zarządca wprowadził ograniczenia prędkości ze względu na wysokie temperatury na następujących liniach kolejowych: Poznań – Zbąszynek, Jarocin – Września, Ostrów Wlkp – Poznań, Jarocin – Krotoszyn, Ostrów Wlkp – Leszno.

Mimo to dzisiejszy komunikat PKP PLK o tym, że sieć kolejowa w całym kraju jest przejezdna, przyjęliśmy jako potwierdzenie naszych skromniejszych niż zwykle obserwacji. Jak informuje zarządca 63 pociągi sieciowe i 157 zespołów szybkiego usuwania usterek jest w stałej gotowości do podjęcia działań w przypadku wystąpienia usterek spowodowanych upałami. Nad bezpieczeństwem ruchu kolejowego czuwa ponad 1 700 dyżurnych ruchu i dyspozytorów PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Są dodatkowe zapasy wody.

Na odcinkach linii szczególnie narażonych na wysokie temperatury prowadzone są dodatkowe kontrole. Jazdy patrolowe i dodatkowe obchody odbyły się na ponad 2 tys km, m.in. na liniach: Warszawa – Kraków, Trzebinia – Oświęcim, Rybnik – Nędza, czy Krotoszyn – Jarocin. Jak było wyżej, na tym ostatnim jednak zdecydowano się wprowadzić ograniczenie prędkości

Szlaki kolejowe są również obserwowane przez maszynistów prowadzących pociągi, szczególnie w godzinach popołudniowych, gdy temperatura powietrza jest najwyższa.

Dostosowujemy działania na sieci kolejowej do warunków atmosferycznych. Zwiększamy liczbę pracowników i sprzętu oraz wprowadzamy dodatkowe patrole i obchody linii, by wakacyjne podróże przebiegały zgodnie z oczekiwaniami pasażerów – mówi Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Zarządca prosi żeby pamiętać o tym, że pomimo wzmożonych działań prewencyjnych, upały mogą mieć wpływ na funkcjonowanie niektórych urządzeń.

Z kolei PKP SA informuje, że w razie ewentualnych opóźnień pociągów wynoszących powyżej 120 min. pasażerowie mogą skorzystać z napojów, które są wydawane na największych dworcach. PKP stara się, w miarę możliwości, zapewnić chłodne napoje dla wszystkich pasażerów, którzy doświadczyli trudności w podróży m.in. w związku z wysokimi temperaturami. Pamięta się również o podróżujących ze zwierzętami – na 19 dworcach ustawione są miski z wodą.

Obsługa dworców będzie niezwłocznie reagować w sytuacjach, gdy któryś z podróżnych źle się poczuje lub zasłabnie.

 

One comment

  1. Woda woda Za spoznienie 60 minutowe powinni zwracac 50% ceny biletu a za ponad 120 minut calosc!! ( czytac Warunki wykonania i odbioru szyn kolejowych- wymagania i badania id 106) Polskie Linie kolejowe SA. Tak samo z odpornoscia na mroz , W PKP dalej panuje balagan i tyle. Zawsze sie tam na cos zwala. to jak w rolnictwie, kleska urodzaju- bedzie podwyzka zywnosci!! No chyba ze szyna to bubel prosto od producenta i ktos przymyka na to oko.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *