Połówka za połówkę

Przyznamy, że jesteśmy w trakcie realizacji produkcji filmowej, która będzie połączeniem kolejowej rzeczywistości ze światem wyobraźni. Ale to nasz wybór. W pełni świadomy. Natomiast na najbliższą środę zaplanowany był ostatni odcinek serialu rozpoczętego w październiku 2016 roku podpisaniem umowy na dostarczenie 19 nowych pociągów. Niestety, jak w naszym przyszłym filmie – rzeczywistość wymieszała się z fikcją i serial potrwa nie wiadomo jeszcze ile. Tyle, że w tym wypadku ze szkodą dla nas wszystkich. 


Utopia

Tak, to już pojutrze. Do naszego regionu dotrą ostatnie Elfy 2. Osiemnasty i dziewiętnasty. Nie musimy dodawać, że jesteśmy niezmiernie szczęśliwi, że zakontraktowana niespełna dwa lata temu umowa pomiędzy wiodącym producentem taboru kolejowego w naszym kraju a naszym przewoźnikiem regionalnym i tutejszym urzędem marszałkowskim została wzorowo wypełniona. Cieszy nas, że wykonawca rzetelnie i terminowo dostarczał do naszego regionu pociąg za pociągiem. Jak to dobrze, że nie musieliśmy korzystać z żadnych wielokolorowych pojazdów zastępczych. Jakże miło było czekać na początek każdego miesiąca, gdy w bazie przewoźnika każdego pierwszego czekał promieniejący nowością i świeżością Elf. Owszem, zdarzyły się potknięcia. Drobniutkie. Ale tu wiodący producent pociągów w naszym kraju zawsze rzetelnie i na czas informował o przyczynie niedogodności. Sumując i używając terminologii sportowej – brawa przy otwartej kurtynie.

Nowe Elfy śmigają wzdłuż i wszerz naszego województwa, a te dwa które dotrą do nas pojutrze pozwolą praktycznie wyeliminować z naszych torów stary tabor. Tak, teraz można się bawić w promowanie kolei jako środka nowoczesnego, estetycznego i przyjaznego pasażerowi. Dziękujemy…

Rzeczywistość

Tak, to już pojutrze. Do naszego regionu, może dotrą kolejne obiecane Elfy 2. Zamiast promieniejącego nowością i świeżością Elfa drugiej generacji, ponownie możemy otrzymać kolorowy tabor, któremu tymczasowo będzie nadana nazwa „zaElf 2”. Obecnie po naszych torach porusza się 10 jednostek prawdziwych Elfów 2 z 19 zamówionych. Połowa zamówienia zrealizowana … na koniec planowanej realizacji dostaw? Można powiedzieć więcej. Z matematycznego punktu widzenia po śląskich torach porusza się 29 członów z rodziny Elf 2, a w dalszym ciągu czekamy jeszcze na kolejne 36 zamówionych członów. Gdzie tam połowa? Zamiast terminowo dostarczanych nowych jednostek, pasażerowie województwa śląskiego, nie opuszczając naszego regionu, mają okazję sprawdzić czym jeżdżą pasażerowie w innych regionach kraju, albo mogą sprawdzić jakie modernizacje EN57 wykonują inni producenci i jak się nimi podróżuje.

Jakie obecnie „zaElfy 2” jeżdżą po naszym regionie, krótko może zobrazować mała galeria poniżej.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Epilog

Kiedyś za wykonaną robotę mówiono – „pół litra się należy”. W przypadku „naszego” kontraktu na dostawę nowych pociągów ta reguła niestety nie ma zastosowania. No bo jak postawić połówkę za połówkę?

7 komentarzy

  1. Pesa się nie spisuje, ale KŚ już tak, bo zadbały w umowie o gwarancje i w efekcie w miejsce nic mają przynajmniej przysłowiowy rydz, dzięki czemu jest czym jeździć.

  2. Przypomnę tylko moje wyliczenia (oczywiście niezgodne z umową, harmonogramem i zapewnieniami PESY, ale zgodne z rzeczywistością): PESA dostarcza jeden pociąg na 2 miesiące, zatem koniec dostaw nowych pociągów nastąpi w… grudniu 2019 r.

  3. Do „zaElfów 2” można by jeszcze teoretycznie zaliczyć EN57. Choć nie jeżdżą one w zastępstwie, to będą tak długo dopóki całe zamówienie nie zostanie w pełni zrealizowane. Im późnej dostawca się wywiąże, tym dłużej będą one widoczne w KŚ.
    PS ktokolwiek będzie organizować przetarg i jedynym lub większościowym (powiedzmy powyżej 80%) kryterium będzie cena to ta spółka z Bydgoszczy będzie wszystko niestety wygrywać.

  4. A może dało by się tak zrobić aby wydzierżawić od kogoś innego jakiś tabor a rachunek za wymuszoną sytuację wystawić Pesie.

  5. Rachunek PESA i tak juz ma na kilkadziesiąt milionów w karach umownych. Pytanie czy KŚ to wyegzekwują.

  6. Ostatnimi czasy na S8 każdego dnia można zobaczyć wszelkiej maści tabor, który jeździ w KŚ. Tak więc dzisiaj jeździły EN57 (z graffiti i bez 🙂), EN57 AKŚ, 14 WE KŚ, 14 WE ID ( tandem), PESA ELF2 dwuczłonowy. Chętnie bym zobaczył Feniksa ale może kiedyś…🙂. Mam jeszcze jedno pytanie, a mianowicie czy ktoś mi może napisać dlaczego na S8 nigdy nie jeździłe ELF-y 1, Flirty oraz Impulsy??

  7. Pesę bardziej chyba teraz interesuje produkcja LINK-ów dla DB REGIO, niż wywiązywanie się z kontraktów dla polskich przewoźników…

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *