Z kasy do sieci

Podróżni w Polsce coraz chętniej kupują bilety kolejowe przez Internet. Przez strony www i aplikacje pasażerowie nabyli w ubiegłym roku 23,5 mln biletów. To 7,7% ogółem sprzedanych biletów,  porównaniu z 5,4% w poprzednim roku. Mimo tego wzrostu, ponad połowa biletów sprzedawanych jest w kasach. Takie dane przedstawił Urząd Transportu Kolejowego, z których znaczną część zdecydowaliśmy się przedstawić.


Kilkakrotnie poruszaliśmy na naszych łamach sprawę dostępności czy możliwości przez pasażera zakupu biletu na pociąg, niekoniecznie w kasie biletowej na dworcu kolejowym. Możliwości handlowe, które powstały poprzez popularyzację kart bankowych czy kredytowych sprawiły, że staliśmy się coraz bardziej wymagający. Szczególnie dynamiczny rozwój możliwości zakupowych przez Internet wymaga także na przewoźnikach kolejowych stosowanie coraz nowocześniejszych i dopasowanych do potrzeb pasażerów rozwiązań. Oczywiście, raport UTK dotyczy tego procesu w skali całego kraju, jednak i w naszym regionie sprawa zakupu uprawnień do przejazdu koleją jest rzeczą będącą przedmiotem dyskusji i zastrzeżeń.

W swoim raporcie UTK stwierdza, że podróżni coraz chętniej kupują bilety bez wizyty na dworcu i czekania w kolejce do kasy. W kolejach regionalnych i aglomeracyjnych coraz popularniejszym rozwiązaniem są biletomaty. Urządzenia te montowane są również w pociągach, pozwalając na zakup biletu po wejściu do składu.

Kanałem dystrybucji, który daje największą elastyczność jest Internet. Wykorzystanie tego narzędzia pozwala na wygodny zakup biletu w domu. Można określić szczegóły podróży, zapłacić i pobrać lub wydrukować bilet. W przypadku aplikacji mobilnej wystarczy smartfon lub tablet z dostępem do Internetu. To daje duży komfort podróżnym – ocenia Ignacy Góra Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W 2017 r. przez Internet (www i aplikacje mobilne) sprzedano bilety uprawniające do 23,5 mln podróży. 67% tej liczby to przejazdy pociągami dalekobieżnymi PKP Intercity, a 13% pociągami Przewozów Regionalnych. Dla przykładu – w PKP Intercity 37% podróży odbywa się właśnie na podstawie biletów kupionych przez Internet. Udział sprzedaży przez strony www i aplikacje wzrósł w tym czasie o połowę – z 5,4% do 7,7%. W minionym roku zwiększyła się również sprzedaż w biletomatach stacjonarnych (z 6,0% na 7,0%) i mobilnych (z 0,4% do 1%).

Mniej podróży odbywa się na podstawie biletów zakupionych w dominujących mimo wszystko nadal kasach (spadek z 56,0% na 50,9%). Mniej biletów jest obecnie sprzedawane także przez drużyny konduktorskie (zmiana z 16,1% na 14,5%). Łącznie spadek ten wyniósł 6,8 procent. Mimo to, to nadal stosunkowo wysoka część sprzedaży wszystkich biletów. Głównym powodem jest braki kas na mniejszych stacjach i przystankach, szczególnie w przypadku kolei regionalnych. W takim przypadku bilet można kupić u obsługi pociągu bez dodatkowych opłat.

Udziały poszczególnych kanałów dystrybucji w sprzedaży biletów w roku 2016 i 2017 (wg liczby pasażerów). Fot. UTK

Warto podkreślić, że wśród kanałów samoobsługowych to właśnie Internet i aplikacje mobilne odnotowały największy wzrost udziału (o 2,4 pkt. proc.). Prawie 19% przejazdów zakwalifikowano do kategorii Inne. Odbyły się one na podstawie biletów dystrybuowanych w pozostałych kanałach sprzedaży, np. sprzedawanych przez maszynistę WKD, biletów kartonikowych PKP SKM z kiosków oraz uprawniających zarówno do przejazdów koleją jak i komunikacją miejską w niektórych miastach (np. wspólna oferta ZTM w Warszawie).

Zmiany w udziałach liczby pasażerów, którzy obsługiwania są przez poszczególne kanały pokrywają się ze spadkami i wzrostami w liczbach bezwzględnych. Przy porównaniu rynku w 2016 i w 2017 r. należy pamiętać, że liczba podróżujących koleją wzrosła o 4%. Największy procentowo wzrost liczby pasażerów zaobserwować można w przypadku automatów mobilnych (w pociągach) – o 139%, co oznacza 1,7 mln pasażerów więcej korzystających z tego kanału dystrybucji.

Drugi największy procentowo wzrost zaobserwować można w przypadku kanału Internet i aplikacje mobilne (o 50%). W tym przypadku oznacza to jednak największy spośród wszystkich kanałów wzrost liczby pasażerów – o 7,8 mln.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *