Ruszyło mimo deszczu

Od wczoraj rozpoczęły się prace przy wymianie torów na linii kolejowej nr 90 Zebrzydowice – Cieszyn. Mimo fatalnych warunków atmosferycznych, odnotować należy pojawienie się ekip remontowych. Operacja rozpoczyna się od Zebrzydowic i w następnych tygodniach remont „przesuwał” się będzie w kierunku Cieszyna.


Do tej pory, począwszy od 7 maja gdy linię zamknięto dla ruchu, działania koncentrowały się głównie na przygotowaniu do prac renowacyjnych wszystkich przepustów, których generalna odnowa przewidziana jest w harmonogramie prac. Tak stało się m.in. w Cieszynie Marklowicach czy na granicy Pogwizdowa z Kaczycami.

Dzisiaj w tej drugiej miejscowości zauważyliśmy kolejną dostawę podkładów, tym razem solidnych drewnianych, które rozładowywano z ciężarówek w rejonie stacji kolejowej. Niestety, nie udało się nam tego uwiecznić na fotografii z racji panujących fatalnych warunków atmosferycznych. Jednak jak tylko aura się poprawi, to pojawimy się w rejonie prac, by przedstawić Wam solidną relację fotograficzną z tego, co się tam dzieje.

Z informacji, które udało się nam uzyskać – na całym odcinku od Zebrzydowic do Cieszyna mają zostać zamontowane szyny bezstykowe, a prędkość, z którą mają na tym szlaku poruszać się pociągi ma wynosić 60 km/h. Zakończenie remontu planowane jest na 20 listopada.

13 komentarzy

    1. Też nam to przyszło do głowy bo najpierw nawieźli miliard betonowych a dzisiaj takie coś. Zobaczymy…

      1. Od odcinku z Brynowa do Katowic takie cudo też istnieje. Wprawdzie dalej do Ligoty już słychać charakterystyczne stukanie, ale na ok. 3 km zrobili szynę bezstykową na drewnianych podkładach.

      2. A to nie czasem podrozjazdnice? Na odcinku Brynów – Katowice lk 139 nie jest jednak na betonie?

        1. Jak patrzę z okien pociągu, to widzę, że nie, podkłady są drewniane, choć przykrecane na takich specjalnych sprężynach, a nie podkładkach (nie jestem fachowcem i nie wiem, jak to się fachowo nazywa).

          1. Chodzi Ci o linie 139 czy o ten łącznik 656, który idzie za bazą KŚ? Dzisiaj będę tam jechał, także jak nie zapomnę to jutro odpisze tutaj.

          2. Do adbg: chodzi oczywiście o główny ciąg linii 139, a nie tą łącznicę. Na łącznicy rzeczywiście, zamontowane są podkłady betonowe.

  1. Ni nizina ni rownina taka gmina, ujrzysz chlopa morda sina, oj nie wraca ci on z kina< taka gmina. GOLOLEDZ Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego.tu temat raczej drogowy ale moze byc tez kolejowy!!

  2. Przy remontach wszelkiego rodzaju torowisk powinno sie brac pod uwage realne predkosci na sasiednich drogach. Prawie nikt nie jeździ 50km /h w zabudowanym. Tak by choc troche trasport szynowy by ko kurencyjny. Wiem ze to zalezy od parametrow tech. danej linii itp. W tym przypadku 70-80 km/h to powinien byc standard, a nie 60.

  3. Temat podkłady drewniane. Są one układane przy bardzo ostrych promieniach łuków poniżej 300m.
    Promień łuku Poszerzenie
    300 i więcej 0mm
    299 do 250 5mm
    250 do 200 10mm
    200 do180 15mm
    180 do 160 20mm
    poniżej 160 25mm
    Na tej linii są łuki o promieniu mniejszym niż 200m a więc nie można stosować podkładów betonowych gdyż one mają stałą ustaloną w fazie produkcji rozstaw 1435 mm. Podkłady drewniane dają możliwość układania torów o większej szerokości. Wystarczy też zobaczyć nowo położone tory bezstykowe na wjeździe do Zebrzydowic od Pruchnej na słynnym zawijasie. Są tam podkłady drewniane z szynami S60 bezstykowe na podkładach drewnianych. Dodatkowo przed i za łukiem są krzywe przejściowe i dla tak ciasnych łuków kazdy podkład ma inny rozstaw w/g specjalnych tabel. Co do prędkości to tu działa beton PLK – prędkość została ustalona dla całej linii na podstawie łuków o najmniejszym promieniu i nie wiem czemu a może i będzie zwiększona na długich odcinkach prostych np. Kaczyce – Pogwizdów – C.Marklowice – Cieszyn gdzie są łuki z promieniem powyżej 300 m

    1. Dzięki za obszerny wykład. Jak jednak wytłumaczyć, że takie drewniane podkłady zostały ułożone od Ligoty do Katowic, a od Brynowa bezstykowo? Tam nie ma takich ostrych łuków.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *