Prace torowe na linii GKW

Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w tym roku prowadzi remont najbardziej zużytych elementów infrastruktury na linii Bytom – Tarnowskie Góry – Miasteczko Śląskie.


W roku 2018 dzięki zaangażowaniu finansowemu samorządów Bytomia i Tarnowskich Gór planowane są bądź też właśnie wykonywane następujące inwestycje w torowisko:

Widok z wiaduktu Magistrali Węglowej, tor w kierunku Miasteczka Śląskiego

– Tarnowskie Góry –
remont torowiska w rejonie ulicy Oświęcimskiej oraz pod wiaduktem Magistrali Węglowej w rejonie dawnej nastawni TGA1 (~450m torowiska). W tym miejscu prace są na ukończeniu, wbudowano 550 sztuk nowych podkładów z drewna miękkiego wraz ze zmianą typu przytwierdzenia szyn z bezpośredniego (płytki P1S) na pośrednie (płytki Pm49). Całość obsypano nowym tłuczniem. Remont przeszedł również przepust nad rzeką Stoła na tym odcinku torowiska. Przejazd na ulicy Oświęcimskiej zyskał nową nawierzchnię betonową w miejsce dawnej z dyliny. Wymieniono również część najbardziej zużytych szyn.

3. Jeden z odcinków przeznaczonych do naprawy w Bytomiu, w pobliżu ulicy Dąbrowa Miejska oraz autostrady A1.

– Bytom –
Remonty torowiska w rejonie po. Szombierki Elektrociepłownia (~220m torowiska), wjazdu na stację Bytom Karb Wąsk. od strony Bytomia Wąskotorowego (~120m torowiska), wyjazdu ze stacji Bytom Karb Wąsk. W kierunku Miasteczka Śląskiego (~350m torowiska) oraz zjazdu z wiaduktu nad autostradą A1 w kierunku przystanku Dąbrowa Miejska (~160m torowiska) . W ramach tej inwestycji wymienione zostaną podkłady, tłuczeń, mocowania szyn i najbardziej zużyte szyny. Dwa przejazdy kolejowo-drogowe zostaną wyremontowane, jeden w rejonie ulicy Składowej, drugi to przejazd z ulicą Dąbrowa Miejska. Dodatkowo zabudowane zostaną nowe podkłady pod jednym z rozjazdów stacji Bytom Karb Wąsk.
Prace rozpoczną się w sierpniu i będą przebiegały bez zakłócania ruchu weekendowych pociągów do Miasteczka Śląskiego.
Łącznie na terenie obu gmin zostanie poddanych naprawie 1 300m torowiska wraz z łącznie trzema przejazdami kolejowo-drogowymi. Oprócz tego stowarzyszenie siłami swoich wolontariuszy wymieniło i zamierza wymienić kilkaset podkładów w najbardziej newralgicznych punktach szlaku Bytom – Miasteczko Śląskie, wypełniając zalecenia uprawnionego diagnosty. Pozwoli to bezpiecznie i punktualnie prowadzić ruch pociągów turystycznych.

Warto przypomnieć, że Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie, prowadząca przewozy od 1853 roku. Operatorem i zarządcą tej kolei jest Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Jest to organizacja licząca około 30 członków skupionych na zachowaniu dziedzictwa kolei wąskotorowej. Stowarzyszenie sprawuje pieczę nad szlakiem Bytom – Tarnowskie Góry – Miasteczko Śląskie, liczącym sobie 21 km toru, taborem zgromadzonym na stacji Bytom Karb Wąskotorowy oraz budynkami tejże stacji.

Fot. tytułowa – Widok z przejazdu na ulicy Oświęcimskiej w Tarnowskich Górach, tor w kierunku Miasteczka
Autor zdjęć: Mariusz Senderowski, członek SGKW.

2 komentarze

  1. Jak sie czyta takie recenzje to zapiera dech, Opolskie to chyba najgorszy obszar gdzie samorzady i kolej maja wszystko gdzies. Opolski odcinek Magistrali Podsudeckiej „Pod Psem” linia 306 odbudowana za 47 milionow zlotych tylko dla wojska{ nic tam nie jezdzi moze jakies techniczne drezyny} Tak w infrastrukturze jak w Rozkladzie Jazdy padaczka ! A te 2 km waskiego toru z Raclawic Slaskich do Osoblahy w czechach duzo by zmienilo. Czy istnieje w Polsce waskotorowka ktora przekracza granice innego panstwa? – napewno NIE!!

    1. To pierwsze tak znaczne sukcesy po szesnastu latach naprawdę różnych, nomen omen, kolei losu tej kolejki. Czasami to naprawdę człowiek miał już dosyć tego całego złomiarstwa, oglądania jak rozkradane są odcinki które można by jeszcze uruchomić, kolejnych awarii i permanentnego braku pieniędzy. Na szczęście jest lepiej.
      Zresztą patrząc z perspektywy lat, największym sukcesem jest utrzymanie jej w ruchu na przekór okolicznościom.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *