Wróci ważna linia objazdowa

Kilkanaście dni temu rozpoczęły się prace remontowe na linii nr 142 Katowice Ligota – Katowice Kostuchna – Tychy. Obecnie na tym odcinku trwa demontaż sieci trakcyjnej, torów i rozjazdów budowlanych oraz prace przygotowawcze związane z remontem obiektów inżynieryjnych.


Remont szlaku ma na celu modernizację torów i sieci trakcyjnej a także montaż nowych urządzeń sterowania ruchem. Harmonogram prac przewiduje wymianę 15 km torów, 14 rozjazdów oraz, kompleksową przebudowę sieci trakcyjnej. Przeprowadzony zostanie remont 2 wiaduktów i 16 przepustów. Unowocześnionych zostanie także  7 przejazdów kolejowo-drogowych. Zaplanowano wymianę oświetlenia i nawierzchni drogowej, a także montaż urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.

Efektem inwestycji będzie zwiększenie oferty przewozowej dla przewoźników towarowych, poprawa bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego oraz przepustowości linii. Prędkość pociągów wzrośnie dwukrotnie  –  z 40 do 80 km/h.

Na tym remoncie zyska również linia nr 139 na odcinku Katowice – Tychy, dzięki planowanemu odciążeniu jej z pociągów towarowych. Przypomnijmy, że także linią nr 142 do roku 1994 prowadzony był ruch pasażerski, głównie w relacji Katowice – Tychy Miasto, chociaż z takich przystanków jak Katowice Ochojec czy Katowice Kostuchna można było dojechać również do Lędzin, Sędziszowa czy nawet, uwaga,  Kielc. 

Inwestycja jest realizowana w systemie „projektuj i buduj” i finansowana jest ze środków budżetowych. Wartość to ok. 50 mln zł netto a zakończenie robót planowane jest w maju 2019 roku. Zadanie jest realizowane w ramach projektu p.n. „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska”.

 

Fot.  Ireneusz Strzelczyk

5 komentarzy

  1. Obsługa pasażerska przystanków Katowice Ochojec i Katowice Kostuchna, czemu nie ? Katowice Murcki odpadają, bo przystanek w lesie na uboczu. Jeszcze przesunąć przystanek na Kostuchnie do przejazdu z Boya – Żeleńskiego i byłaby nadzieja na ewentualnych pasażerów.
    Z drugiej strony jest duże zagrożenie, ponieważ Kostuchna to typowo furowo (czytaj: samochodowa) – willowa dzielnica i wątpię, żeby ktoś się fatygował na podróż do centrum Katowic pociągiem.
    Jeżdżę tam codziennie, kiedyś policzyłem przemieszczjących się ludzi na całej długości Boya Żeleńskiego, łącznie ze stojącymi na przystanku i doliczyłem się sztuk… 11. Samochodów w tym czasie przejechało… około 40.
    W tym przypadku potrzebna jest zmiana mentalności mieszkańców.

  2. Zapomnieliście dodać o peronach w Katowicach Kostuchnie i Katowicach Ochojcu. Peron w Katowicach Kostuchnie został rozebrany, będzie najprawdopodobniej przeniesiony bliżej osiedla, a peron w Katowicach Ochojcu zostanie wyremontowany. To dobra opcja dla mieszkańców, którzy na codzień korzystają z autobusów linii 689, który jedzie godzinę do Centrum Katowic, albo z samochodów. Mam nadzieję, że Koleje Śląskie po tym remoncie skuszą się, żeby chociaż puścić tamtędy po 24 latach przerwy kilka par pociągów dla tych ludzi.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *