Wróci ważna linia objazdowa

Kilkanaście dni temu rozpoczęły się prace remontowe na linii nr 142 Katowice Ligota – Katowice Kostuchna – Tychy. Obecnie na tym odcinku trwa demontaż sieci trakcyjnej, torów i rozjazdów budowlanych oraz prace przygotowawcze związane z remontem obiektów inżynieryjnych.


Remont szlaku ma na celu modernizację torów i sieci trakcyjnej a także montaż nowych urządzeń sterowania ruchem. Harmonogram prac przewiduje wymianę 15 km torów, 14 rozjazdów oraz, kompleksową przebudowę sieci trakcyjnej. Przeprowadzony zostanie remont 2 wiaduktów i 16 przepustów. Unowocześnionych zostanie także  7 przejazdów kolejowo-drogowych. Zaplanowano wymianę oświetlenia i nawierzchni drogowej, a także montaż urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.

Efektem inwestycji będzie zwiększenie oferty przewozowej dla przewoźników towarowych, poprawa bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego oraz przepustowości linii. Prędkość pociągów wzrośnie dwukrotnie  –  z 40 do 80 km/h.

Na tym remoncie zyska również linia nr 139 na odcinku Katowice – Tychy, dzięki planowanemu odciążeniu jej z pociągów towarowych. Przypomnijmy, że także linią nr 142 do roku 1994 prowadzony był ruch pasażerski, głównie w relacji Katowice – Tychy Miasto, chociaż z takich przystanków jak Katowice Ochojec czy Katowice Kostuchna można było dojechać również do Lędzin, Sędziszowa czy nawet, uwaga,  Kielc. 

Inwestycja jest realizowana w systemie „projektuj i buduj” i finansowana jest ze środków budżetowych. Wartość to ok. 50 mln zł netto a zakończenie robót planowane jest w maju 2019 roku. Zadanie jest realizowane w ramach projektu p.n. „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska”.

 

Fot.  Ireneusz Strzelczyk

8 komentarzy

  1. Obsługa pasażerska przystanków Katowice Ochojec i Katowice Kostuchna, czemu nie ? Katowice Murcki odpadają, bo przystanek w lesie na uboczu. Jeszcze przesunąć przystanek na Kostuchnie do przejazdu z Boya – Żeleńskiego i byłaby nadzieja na ewentualnych pasażerów.
    Z drugiej strony jest duże zagrożenie, ponieważ Kostuchna to typowo furowo (czytaj: samochodowa) – willowa dzielnica i wątpię, żeby ktoś się fatygował na podróż do centrum Katowic pociągiem.
    Jeżdżę tam codziennie, kiedyś policzyłem przemieszczjących się ludzi na całej długości Boya Żeleńskiego, łącznie ze stojącymi na przystanku i doliczyłem się sztuk… 11. Samochodów w tym czasie przejechało… około 40.
    W tym przypadku potrzebna jest zmiana mentalności mieszkańców.

    1. Jezdze do pracy i z 40 osob w autobusie narzeka ze nie ma pociagu- gdzies ty chlopie naliczyl tylko 11

      1. Tak samo jestem często na Kostuchnie i mieszkańcy jak widzą remont linii kolejowej to pytają się czy wrócą pociągi pasażerskie. Godzina jazdy autobusem do Centrum Katowic to jest jakaś kpina.

    2. Zmiana mentalności mieszkańców? Człowieku mieszkańcy Kostuchny od 10 lat piszą petycje o przywrócenie połączeń pasażerskich.

  2. Zapomnieliście dodać o peronach w Katowicach Kostuchnie i Katowicach Ochojcu. Peron w Katowicach Kostuchnie został rozebrany, będzie najprawdopodobniej przeniesiony bliżej osiedla, a peron w Katowicach Ochojcu zostanie wyremontowany. To dobra opcja dla mieszkańców, którzy na codzień korzystają z autobusów linii 689, który jedzie godzinę do Centrum Katowic, albo z samochodów. Mam nadzieję, że Koleje Śląskie po tym remoncie skuszą się, żeby chociaż puścić tamtędy po 24 latach przerwy kilka par pociągów dla tych ludzi.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *