Gdy wybierzemy pociąg…

Wakacje to czas wzmożonych podróży. Także koleją. Przed zajęciem miejsca w pociągu warto mieć świadomość jakie prawa nam przysługują od momentu kupna biletu, czyli zawarcia z przewoźnikiem umowy na skorzystanie z jego usług. W czasie kanikuły Urząd Transportu Kolejowego zapowiada szereg działań prewencyjnych, mających na celu zagwarantować nam jak najbardziej komfortową, a przede wszystkim, bezpieczną podróż. Poniżej krótki opis planów regulatora w tej kwestii, a także skrócony poradnik, gdzie szukać pomocy jeśli nie będziemy zadowoleni z komfortu podróży lub nie zostaną przez przewoźnika spełnione warunki bezpiecznego i punktualnego przejazdu. 


Aby zapewnić pasażerom bezpieczeństwo i komfort podróży w trakcie wakacji, pracownicy Urzędu Transportu Kolejowego rozpoczną cykl wzmożonych kontroli. Szczególnemu nadzorowi zostaną poddane tzw. pociągi kolonijne przewożące zorganizowane grupy dzieci i młodzieży. Inspektorzy UTK sprawdzą wszystkie czynniki związane z bezpieczeństwem podróżowania i komfortem pasażerów. Czynności nadzorcze będą trwały przez cały okres letni..

Monitorowanie bezpieczeństwa ruchu kolejowego to jedno z głównych zadań UTK, dlatego w okresach wzmożonych przewozów pasażerskich kontrolowane są wszystkie czynniki mogące wpłynąć na bezpieczeństwo i jakość przewozów. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości podejmowana będzie natychmiastowa interwencja prowadząca do ich wyeliminowania.

Pasażerowie, którzy chcą złożyć skargę lub reklamację w pierwszej kolejności powinni kontaktować się z przewoźnikiem, z usług którego korzystali. Dane teleadresowe spółek kolejowych znajdują się na przystankach, stacjach czy w internecie. W przypadku trudności można je znaleźć na stronie www.utk.gov.pl. Jeśli otrzymana odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca, wówczas można skontaktować się z UTK za pomocą formularza, telefonicznie lub wiadomości e-mail na adres pasazer@utk.gov.pl.

Pasażerowie, których roszczenie finansowe nie zostało uwzględnione, mogą także wziąć udział w postępowaniu polubownym prowadzonym przez Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Szczegółowe informacje na temat przebiegu postępowania oraz wzór wniosku o jego wszczęcie dostępne są na stronie internetowej www.pasazer.gov.pl.

Urząd przyjmuje również zgłoszenia podróżnych w zakresie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. W tych sprawach można skontaktować się za pomocą telefonicznie, formularza na stronie internetowej lub wiadomości e-mail wysłanej na adres bezpieczenstwo@utk.gov.pl.

One comment

  1. Tyleż pięknych słów, a na końcu i tak okazuje się, że zamiast pendolino jedzie zwykły skład wagonowy, bo dla narodowego przewoźnika najważniejszym pasażerem i tak jest dotacja…

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *