Chorzów Batory – Nakło Śląskie z ofertami

Pod koniec ubiegłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła cztery przetargi na wykonanie prac modernizacyjnych linii kolejowej nr 131, czyli tzn. Magistrali Węglowej. Na wykonanie odcinka Chorzów Batory – Nakło Śląskie zgłosiło się trzech chętnych.


22 czerwca nastąpiło otwarcie kopert z ofertami w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej oraz realizację robót budowlanych w formie „Projektu i Buduj” dla zadania pn. LOT A – Prace na linii kolejowej 131 „Magistrala Węglowa” na odcinku Chorzów Batory (km 5,900) – Nakło Śląskie (km 29,000) w ramach projektu modernizacji linii kolejowej C-E 65 na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo.

Kwotę jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia to 644.327.000,00 zł netto. W wyznaczony przez zamawiającego terminie wpłynęły 3 oferty:
1. Konsorcjum – Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR i Torpol S.A.
Wartość oferty: 1.082.646.452,62 zł netto.
2. Konsorcjum – BUDIMEX S.A. (Lider) i BUDIMEX KOLEJNICTWO S.A.
Wartość oferty: 1.053.546.087,00 zł netto.
3. Trakcja PRKiL S.A.
Wartość oferty: 1.229.318.600,00 zł netto.

Informacja o podjęciu jakichkolwiek decyzji w sprawie przetargu mogą zostać podjęte w terminie do 3 miesięcy od otwarcie kopert z ofertami. Każda z ofert znacznie przekracza zakładany budżet, jednak w momencie publikacji przetargu, zamawiający chciał przeznaczyć na ten cel 966.490.500,00 zł netto, czyli ponad 300 mln zł netto więcej. Czy mimo takich cięć budżetowych podczas trwania przetargu PKP PLK zdecyduje się dołożyć brakującą różnicę? Tego dowiemy się w najbliższym czasie.

Przypomnijmy

W ramach inwestycji przebudowane mają zostać stacje i przystanki osobowe, m.in.: Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom, Tarnowskie Góry, Nakło Śląskie, Kalety, Radzionków, Miasteczko Śląskie. Na każdej stacji powstaną dwa nowe, wygodniejsze perony wraz z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, wiatami, oświetleniem i czytelnym oznakowaniem.

Mieszkańcy Chorzowa zyskają nowy przystanek kolejowy – między stacjami Chorzów Miasto i Chorzów Batory, w okolicach ulicy Strzelców Bytomskich – w pobliżu kampusów Uniwersytetu Śląskiego, Wyższej Szkoły Bankowej oraz szpitala. Również mieszkańcy Bytomia zyskają nowy przystanek w dogodniejszej lokalizacji. Planowane jest przesunięcie o około 500 metrów na północ przystanku Bytom Północny.

Prace obejmą wymianę torów, rozjazdów oraz sieci trakcyjnej. Podwyższona zostanie prędkość pociągów pasażerskich do 140 km/h i pociągów towarowych do 120 km/h. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawną obsługę większej liczby składów towarowych. Oprócz tego powstaną nowe lokalne centra sterowania: Bytom, Tarnowskie Góry, Herby Nowe, które w większym stopniu zagwarantują bezpieczną i płynną jazdę pociągów.

5 komentarzy

  1. Czyli jest to pierwsza poważna modernizacja na terenach Metropolii od lat….. ilu? Dotąd PLK jedynie „udrażniało” czyli ratowało co się da. Bo trudno nazwać modernizacją prace na odcinku z Katowic do Gliwic czy z Katowic do Dąbrowy Górniczej, a także Katowice – Tychy.
    W stosunku doi potrzeb działania wszelkiej maści władz po 1989 są nic nie warte!!!!!!!!!!!!!!

  2. To jest fakt. Ja prawdziwych inwestycji na Śląsku nie widzę, w porywach to są wszystko remonty, które w porywach przywracają stan infrastruktury do takiej, jaka była 100 lat temu. A wiele odcinków nadal nawet tak nie wygląda.

  3. Ciekawe że prawie zawsze przy przetargach organizowanych przez PKP najtańsza oferta znacząco przewyższa kwotę jaką może wyłożyć zamawiający… Albo ktoś tu nie umie szacować, albo komuś zależy na tym byle by było, jak tylko najtaniej się da (a tanio nie zawsze znaczy dobrze)

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *