Intercity podpisuje

PKP Intercity postanowiło pochwalić się swoimi działaniami podjętych w celu  dostawy nowego i gruntownej modernizacji posiadanego przez spółkę taboru na przestrzeni minionych kilku miesięcy.  Jak zapewnia szefostwo przewoźnika –  pierwsze efekty tych działań mają być widoczne pod koniec bieżącego roku.


Przewoźnik wskazuje m. in. na umowę zawartą z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie projektu „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. Spółka otrzymała dotację w wysokości 251 mln zł. PKP Intercity dzięki dofinansowaniu ze środków europejskich zakupi i zmodernizuje 335 wagonów i 53 lokomotywy

„Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” To kolejny ze strategicznych projektów inwestycyjnych przewoźnika, który w ostatnim czasie otrzymał unijne dofinansowanie. 

Drugi to umowa na dotację dla zadania „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P1) Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało ponad 653 mln złotych dotacji dla projektów wartych blisko 2 mld złotych brutto. 

PKP Intercity informuje, że w ramach projektów objętych dofinansowaniem unijnym podpisało bądź planuje podpisać umowy z wykonawcami na realizację następujących zadań:

1. Wykonanie naprawy okresowej na 5-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3-cim poziomie utrzymania 40 wagonów osobowych (AB) (z opcją 20 sztuk) (3 przedziały I klasy + 2 klasa bezprzedziałowa – układ 2+2)” – wykonawca PESA Bydgoszcz S.A. Wartość zamówienia: 165,mln zł brutto (z prawem opcji: 248,3 mln zł brutto) 

2. Wykonanie naprawy okresowej na 5-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3-cim poziomie utrzymania 40 wagonów osobowych (COMBI z wymianą wózka – miejsca dla osób niepełnosprawnych, miejsce do przewozu rowerów, przedział konduktorski, miejsce dla dzieci, maszyna vendingowa) (z opcją 20 sztuk) – wykonawca PESA Bydgoszcz S.A. Wartość zamówienia: 207,6 mln zł brutto (z prawem opcji: 311,4 mln zł brutto) 

3. Wykonanie naprawy okresowej na 5-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3-cim poziomie utrzymania 60 wagonów osobowych (z opcją na 30 szt.) (II klasy przedziałowe z wymianą wózka)” – wykonawca H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu.  Wartość zamówienia: 273,1 mln zł brutto (z prawem opcji: 409,6 mln zł brutto) 

4. Wykonanie naprawy okresowej na 5-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3-cim poziomie utrzymania 83 wagonów osobowych (z opcją na 42 szt.) (II klasy bezprzedziałowe)” – wykonawca PESA Bydgoszcz S.A. Wartość zamówienia: 312 mln zł brutto (z prawem opcji: 470 mln zł brutto) 

Zmodernizowane wagony będą wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy internet. Modernizacja wagonów obejmie również monitoring, wzmacniacze sygnału GSM/LTE oraz toalety z zamkniętym układem. Z myślą o komforcie podróży pojazdy zostaną wyciszone, a także w udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością. Numery foteli zostaną oznaczone dodatkowo alfabetem Braille`a.

Przewoźnik podkreśla także, że realizuje również plany inwestycyjne w zakresie zakupu i modernizacji lokomotyw:

1. Dostawa 20 lokomotyw elektrycznych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania (z opcją na 10 szt.) – wykonawca NEWAG S.A. Wartość zamówienia: 368 mln zł brutto ( prawem opcji: 551,4 mln zł brutto). 

 2. Wykonanie naprawy okresowej na 5 – tym poziomie utrzymania 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP 07 połączonej z modernizacją zwiększającą prędkość do 160 km/h – trwa postępowanie przetargowe, którego rozstrzygnięcie przewidziane jest na przełomie III i IV kwartału bieżącego roku.

3. Wykonanie naprawy okresowej na 5 – tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 9 lokomotyw spalinowych serii SM42  (z opcją 4 szt.) – 18 czerwca br. nastąpiło otwarcie ofert i jako jedyny zgłosił się H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Aktualnie trwa ocena i badanie propozycji poznańskiego przedsiębiorstwa. Rozstrzygniecie konkursu nastąpi już wkrótce.

Całkowita wartość wymienionych projektów to 1,9 mld zł brutto (1,6 netto). Wartość dofinansowania UE to 653,8 mln zł

– Konsekwentnie realizujemy największy w historii Spółki program inwestycyjny na kwotę ok 7 mld złotych pn. „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, w ramach którego istotny udział stanowią zadania realizowane w ramach projektów objętych dofinansowaniami ze środków europejskich. Po roku 2023 blisko 80 proc. uruchamianych przez nas połączeń będzie zestawianych z nowego lub zmodernizowanego taboru, a pierwsze efekty modernizacji wagonów powinny być widoczne w czwartym kwartale bieżącego roku.– podkreśla Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

 

2 komentarze

  1. Od projektu do rzeczywistosci daleka droga, ic -pkp lubi eksperymentowac nie zawsze z powodzeniem!!

  2. Od projektu do rzeczywistosci daleka droga, ic -pkp lubi eksperymentowac nie zawsze z powodzeniem!!

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *