Każdy przejazd już oznaczony

Czternaście tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych ma już swój indywidualny numer oraz telefony alarmowe umieszczone na specjalnych żółtych naklejkach. W przypadku awarii auta na przejeździe, zgłoszenie na nr 112 pozwoli precyzyjnie określić miejsce zdarzenia, a kolejarze szybko wstrzymają ruch pociągów. Akcję znakowania skrzyżowań kolejowo-drogowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeprowadziły w maju.


Od 26 kwietnia do 31 maja zarządca infrastruktury kolejowej w naszym kraju oznakował blisko 14 tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych. Na każdym znalazły się minimum dwie żółte naklejki z indywidualnym numerem identyfikacyjnym każdego z nich i telefonami alarmowymi.

Dodatkowe informacje – na żółtych naklejkach – umieszczone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na przejazdach kolejowo-drogowych ułatwiają i przyśpieszają działania dla bezpieczeństwa kierowców oraz pasażerów pociągów. To kolejna inicjatywa, która ogranicza zagrożenia wynikające z niewłaściwego zachowania kierowców lub zdarzeń losowych – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Odblaskowe naklejki umieszczone zostały na wewnętrznej stronie krzyży Św. Andrzeja.  Wielkość naklejki to 40 cm na11 cm. To na przejazdach i przejściach dla pieszych kategorii C, D i E. Na przejazdach z rogatkami (kategoria A i B) naklejki są na napędach rogatkowych (słupkach, do których przymocowane jest ramię rogatki). Wielkość naklejki 5 cm x 20 cm. Na żółtej naklejce umieszczonej na przejeździe są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112, numery „awaryjne”.

Indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego przypisany jest do konkretnego przejazdu (to nr linii kolejowej i jej kilometr). Dzięki niemu podczas interwencji operator numeru 112 szybko zlokalizuje przejazd na sieci kolejowej i w terenie. W kilka minut wstrzymany będzie ruch pociągów i zminimalizowana możliwość zdarzenia. Numer alarmowy 112 służy do zgłaszania wypadków lub awarii samochodu na przejeździe. Numery podane „w razie awarii” to numery do informowania dyspozytora kolei na terenie konkretnego zakładu linii kolejowych o usterce urządzeń, uszkodzeniu oznakowania na przejeździe kolejowo-drogowym, jeśli nie ma bezpośredniego zagrożenia życia.

W przypadku awarii lub zdarzenia na przejeździe i po połączeniu z numerem 112, kierowca podaje indywidualny numer identyfikacyjny z żółtej naklejki. Operator numeru 112 powiadamia – specjalnie stworzonym łączem – służby PKP i wydane zostaje natychmiast polecenie wstrzymania ruchu pociągów.

Realizację projektu wspierała merytorycznie Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych. Aby nowy system mógł sprawnie działać, PLK przeszkoliła około 10 tysięcy pracowników: dyżurnych ruchu, dyspozytorów i koordynatorów systemów bezpieczeństwa. Inicjatywa PLK wymagała także ścisłej współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, w tym z 17 Centrami Powiadamiania Ratunkowego w całej Polsce.

 

fot. PKP PLK

One comment

  1. Jaki był sens naklejać na liniach na których nie pojedzie żaden pociąg jak np 229 gdzie nie ma szyn.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *