ED72 oficjalnie w opolskiej flocie

Dzisiaj na opolskie trasy wyruszyły zmodernizowane jednostki o oznaczeniu ED72Ac i numerach 101 i 102. Jest to najnowsza modernizacja, która na pewno zwróci uwagę swoim wyglądem. ED72Ac przyjadą również do Gliwic i Raciborza.


Wczoraj na opolskim dworcu przekazano dwie zmodernizowane jednostki ED72Ac oraz odbył się inauguracyjny przejazd jedną z nich na trasie Opole Główne – Lewin Brzeski – Opole Główne. Pociągi ED72Ac zasilą tabor opolskiego oddziału Przewozów Regionalnych. Dzisiaj wczesnym rankiem taka właśnie jednostka odbyła swój kurs do Raciborza. Remont został przeprowadzony na zlecenie PolRegio w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim.

Zmodernizowane pociągi mają opływowe przody. Dzięki silnikom asynchronicznym będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h. Na podróżujących z rowerami czekają stanowiska do ich przewozu, toalety dostosowane zostały do potrzeb osób z niepełnosprawnością. W pociągach znajdują się ogólnie dostępne defibrylatory AED, czyli urządzenia pozwalające uratować życie w przypadku zatrzymania akcji serca. W pociągu zainstalowano nowe fotele, pod którymi znajdą się gniazdka elektryczne, a telefony można również ładować dzięki stolikom wyposażonym w ładowarkę indukcyjną. Wagony są klimatyzowane, a w całym pociągu bez problemu skorzystamy z bezpłatnego internetu.

Nad projektem modernizacji pracował sztab projektantów, którzy starali się dostosować wygląd i ergonomię pojazdu do najnowszych trendów. Krzysztof Adamski, prezes ZNTK Mińsk Mazowiecki mówi, że firma specjalizuje się w modernizacjach starych składów. – Pojazd nie różni się wyglądem od tych obecnie produkowanych. Ze starego składu pozostało pudło pociągu, wszystko inne zostało zmienione, zarówno jeśli chodzi o napęd pociągu, jak i wnętrze – tłumaczy.

Członek zarządu województwa, Szymon Ogłaza, podkreśla, że zmodernizowane pociągi znakomicie uzupełniają nowoczesny tabor, czyli niedawno zakupione Impulsy. – Pociągi Impuls kursują między Raciborzem, Kędzierzynem-Koźlem, Brzegiem a Wrocławiem. Mamy godziny szczytu, kiedy są one zapełnione. Zmodernizowane pociągi pozwolą odciążyć ten ruch, ponieważ będą jeździć również na tej trasie – mówi.

Prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Zgorzelski zaznacza, że modernizacja pociągu jest znacząco tańsza od zakupu nowego składu. – Modernizacja czteroczłonowego pociągu to koszt około 10 milionów złotych, a zakup nowego – 17 milionów – tłumaczy.

Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego

4 komentarze

  1. Szanowna Redakcjo, nie ma czegoś takiego jak spółka PolRegio, spółka nadal nazywa się Przewozy Regionalne, PolRegio to tylko handlowy wymysł nie wiadomo tak naprawdę do czego…

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *