ED72 oficjalnie w opolskiej flocie

Dzisiaj na opolskie trasy wyruszyły zmodernizowane jednostki o oznaczeniu ED72Ac i numerach 101 i 102. Jest to najnowsza modernizacja, która na pewno zwróci uwagę swoim wyglądem. ED72Ac przyjadą również do Gliwic i Raciborza.


Wczoraj na opolskim dworcu przekazano dwie zmodernizowane jednostki ED72Ac oraz odbył się inauguracyjny przejazd jedną z nich na trasie Opole Główne – Lewin Brzeski – Opole Główne. Pociągi ED72Ac zasilą tabor opolskiego oddziału Przewozów Regionalnych. Dzisiaj wczesnym rankiem taka właśnie jednostka odbyła swój kurs do Raciborza. Remont został przeprowadzony na zlecenie PolRegio w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim.

Zmodernizowane pociągi mają opływowe przody. Dzięki silnikom asynchronicznym będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h. Na podróżujących z rowerami czekają stanowiska do ich przewozu, toalety dostosowane zostały do potrzeb osób z niepełnosprawnością. W pociągach znajdują się ogólnie dostępne defibrylatory AED, czyli urządzenia pozwalające uratować życie w przypadku zatrzymania akcji serca. W pociągu zainstalowano nowe fotele, pod którymi znajdą się gniazdka elektryczne, a telefony można również ładować dzięki stolikom wyposażonym w ładowarkę indukcyjną. Wagony są klimatyzowane, a w całym pociągu bez problemu skorzystamy z bezpłatnego internetu.

Nad projektem modernizacji pracował sztab projektantów, którzy starali się dostosować wygląd i ergonomię pojazdu do najnowszych trendów. Krzysztof Adamski, prezes ZNTK Mińsk Mazowiecki mówi, że firma specjalizuje się w modernizacjach starych składów. – Pojazd nie różni się wyglądem od tych obecnie produkowanych. Ze starego składu pozostało pudło pociągu, wszystko inne zostało zmienione, zarówno jeśli chodzi o napęd pociągu, jak i wnętrze – tłumaczy.

Członek zarządu województwa, Szymon Ogłaza, podkreśla, że zmodernizowane pociągi znakomicie uzupełniają nowoczesny tabor, czyli niedawno zakupione Impulsy. – Pociągi Impuls kursują między Raciborzem, Kędzierzynem-Koźlem, Brzegiem a Wrocławiem. Mamy godziny szczytu, kiedy są one zapełnione. Zmodernizowane pociągi pozwolą odciążyć ten ruch, ponieważ będą jeździć również na tej trasie – mówi.

Prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Zgorzelski zaznacza, że modernizacja pociągu jest znacząco tańsza od zakupu nowego składu. – Modernizacja czteroczłonowego pociągu to koszt około 10 milionów złotych, a zakup nowego – 17 milionów – tłumaczy.

Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego

5 komentarzy

  1. Szanowna Redakcjo, nie ma czegoś takiego jak spółka PolRegio, spółka nadal nazywa się Przewozy Regionalne, PolRegio to tylko handlowy wymysł nie wiadomo tak naprawdę do czego…

  2. Flota to jest na morzu ,albo w powietrzu.A ten EZT, to zasili stan ilościowy taboru kolejowego ,w jaki jest wyposażony oddział opolski PR…ech ,ta nowa generacja Mikoli….

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *