Remonty po rybnicku

Dzisiaj ludzie z PKP PLK zorganizowali specjalną prezentację dla przedstawicieli mediów,  chcąc pochwalić się efektami prowadzonych od kilkunastu tygodni prac modernizacyjnych na dworcu w Rybniku oraz w jego najbliższej okolicy. Zobaczyliśmy na własne oczy jak już niebawem zmieni się komfort podróży w tym mieście i sąsiednich ośrodkach. 


Efekty inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Rybniku to m.in. nowe perony dla podróżnych, wzmocnienie ważnego wiaduktu w centrum miasta i odnowa, istotnego w ruchu towarowym, historycznego Mostu Zamysłowskiego nad Nacyną – największego i najciekawszego obiektu kolejowego w regionie

O rewitalizacji linii Chybie – Żory – Rybnik – Nędza wartej ponad 370 mln złotych pisaliśmy już wielokrotnie więc dzisiaj skupimy się tylko na tym, co dzięki uprzejmości osób z PKP PLK z Jackiem Karniewskim z zespołu prasowego na czele, który oprowadził nas po modernizowanych obiektach.

Rybnik – dworzec kolejowy. W czerwcu wykonawca kończy prace przy peronach. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów dzięki och podwyższeniu do 76 cm. Zapewnione są tablice informacyjne z rozkładem jazdy. Na stacji wymieniono już część torów, sieci trakcyjnej oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Rybnik – wiadukt nad ulicą  Chwałowicką. Zakończyła się przebudowa pierwszej części wiaduktu. Pociągi jeżdżą już po 3 nowych konstrukcjach pod 3 torami. Szeroki zakres prac wymagał specjalnej organizacji ruchu kolejowego i drogowego. To wymiana przęseł, wzmocnienie podpór oraz demontaż starych i montaż nowych torów i sieci trakcyjnej. Teraz wykonawca pracuje od strony północnej. Dzięki specjalnej organizacji ruchu drogowego wymieniane są kolejne 3 konstrukcje wiaduktu i tory. Wiadukt będzie miał także nowe powłoki antykorozyjne elementów stalowych i podpór.

Rybnik – odnowa Mostu Zamysłowskiego. Prace na moście Zamysłowskim, położonym na odcinku miedzy Rybnikiem a Jejkowicami, to wzmocnienie historycznego obiektu z 1912 r. i poprawa jego wizerunku. Charakterystyczny czterołukowy obiekt ma 127 m długości. Zapewnia sprawne podróże i przewóz ładunków nad rzeką Nacyną.

W ramach renowacji mostu z części betonowych, ceglanych i kamiennych usunięto uszkodzone fragmenty. Ściany zostały oczyszczone. Zostały uzupełnione ubytki kamiennej konstrukcji mostu, która następnie będzie zabezpieczona powłokami hydrofobizującymi. Dobry stan obiektu na kolejne lata zapewni nowe odwodnienie. Na moście wymienione zostaną także tory. W czasie prac ruch pociągów prowadzony będzie po jednym torze. Zakończenie robót planowane jest jesienią.

Tyle słów, resztą niech będzie obraz.  Oczywiście, jadąc dzisiaj do Rybnika przyjrzeliśmy się postępowi prac na odcinku łączącym to miasto z Żorami i niebawem przedstawimy kolejne informacje z tej jednej z największych w naszym regionie infrastruktury kolejowej.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

2 komentarze

  1. Dlaczego na wyremontowanych peronach pozostawiono stare zadaszenia ? W czasie deszczu na pasażerów leci woda z dziurawych rynien i połaci.

  2. Fakt, że most zamysłowski jest imponującą budowlą, jednak w określanie jako „największego i najciekawszego obiektu kolejowego w regionie” to trochę przesada, nosząca znamiona rybnickiej apologetyki 😉

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *