Stówką do Węgierskiej

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizują trasę Żywiec – Węgierska Górka. Zarządca infrastruktury podpisał kilka dni temu z wybranym wykonawcą stosowną umowę. To informacja dobra. Zła jest natomiast taka, że w związku z dużym zakresem prac przez trzy miesiące dla ruchu kolejowego zamknięty będzie odcinek Żywiec – Zwardoń


Kilka dni temu PKP PLK podpisały umowę za prawie 35 mln zł netto na przebudowę szlaku Żywiec – Węgierska Górka wchodzącego w skład linii nr 139 z Katowic do Zwardonia. Prace wykonane będą w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice – Bielsko-Biała – Zwardoń (granica państwa)”. W ramach tego projektu, finansowanego z budżetu, trwają już prace na linii Bielsko Biała Lipnik – Wilkowice Bystra.

W ramach inwestycji wymienionych zostanie około 8 km torów i 9 km sieci trakcyjnej.  Dwadzieścia jeden obiektów inżynieryjnych będzie odremontowanych, w tym 7 mostów, m.in. nad rzeką Leśnianką i Sołą. W ramach prac przebudowane zostaną także perony na przystankach Radziechowy Wieprz, Cięcina Dolna i Cięcina. Będą one wyższe,  ponadto zostaną wyposażone w wiaty, ławki i gabloty informacyjne. Będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się i zamontowane zostanie nowe oświetlenie peronów. 

Na 10 przejazdach kolejowo-drogowych wymieniona zostanie nawierzchnia. Na 3 z nich zostanie dodatkowo zainstalowana sygnalizacja świetlna. Przejazdy zostaną wyposażone w nowe oświetlenie i monitoring. Większy poziom bezpieczeństwa na odnowionym odcinku zapewni także montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Po zakończeniu robót składy będą mogły jeździć nawet dwukrotnie szybciej do 100 km/h (obecnie 50 – 60 km/h) na części wyremontowanej trasy. Rozpoczęcie robót planowane jest w sierpniu bieżącego roku natomiast zakończenie w czerwcu przyszłego roku. Tak duży i szeroki zakres robót będzie wymagał zamknięcia linii dla ruchu i wprowadzenia zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Żywiec – Zwardoń od dnia 7 sierpnia do 7 listopada bieżącego roku. .

Fot. PKP PLK

3 komentarze

  1. A co z kompleksowymi remontami na odcinkach Bielsko-Biała Lipnik/ Bielsko-Biała Główna – Czechowice oraz na odcinku Wilkowice Bystra-Zywiec? Nie wspominając już o odcinku 139 W. Górka-Zwardoń.
    Rzadko się widzi aby remonty kompleksowe linii o znaczeniu państwowym, prowadziło się etapami zaczynając od środka trasy.
    Ponoć w 2018 roku miał być przebudowany ten ohydny i wstydliwy dworzec PKP w Czechowicach, także o tym nic nie słychać. Górny Sląsk i Warszawa robią z Południowej częsci Polski prowincję Polski C, bo nawet inwestycje kolejowe w Polsce B, przyspieszyły do tego stopnia, że aż trudno w to uwierzyć, że to się dzieje naprawdę.

    1. Odwal się od Górnego Śląska, który niema z tym nic wspólnego i jest traktowany kolejowo gorzej niż reszta Polski!!!!!!!

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *