Para tym razem nad Cieszynem

Dzisiaj obchodzono 130-lecie funkcjonowania kolei morawsko-śląskiej, zwanej także „beskidzką”. Choć uroczystość miała charakter międzynarodowy, bo i w polskim Cieszynie zaakcentowano rocznicę, to na torach obchodzono ją jedynie za naszą południową granicą.


Dlaczego tak? Bo do morawsko-śląskiej kolei, zwanej też „beskidzką” zaliczany jest odcinek pomiędzy Bielskiem-Białą a czeskim Kojetinem i jego uruchomienie w całości zostało traktowane jako powód do świętowania. Tylko, że o ile w Czechach cały odcinek pomiędzy Czeskim Cieszynem jest aktualnie używany i jeżdżą po nim pociągi, to po naszej stronie na tą historyczną trasę już od naszego Cieszyna obecnie pociągiem w stronę Bielska-Białej wjechać się nie da. Powody takiej sytuacji są ogólnie znane i relacja ze święta to nie najlepszy moment by się tym zajmować.

Główną atrakcją była możliwość przejazdu pociągiem retro na trasie Valašské Meziříčí – Czeski Cieszyn. Zainteresowanie jak zawsze w przypadku tego typu atrakcji – duże. Szczególnie na dodatkowym kursie Czeski Cieszyn – Frydek-Mistek – Czeski Cieszyn. Skład złożony z kilkunastu wagonów ciągnięty był przez parowóz serii 464, znany u naszych południowych sąsiadów jako Rosnička a za nim (nią?) miedzy innymi wagony klasy 3, wagon barowy i sypialny. Łącznie, wyszło z tego dość długie i atrakcyjne zestawienie.

Po polskiej stronie była możliwość zwiedzenia historycznego centrum Cieszyna wraz z „inspekcją” nowego centrum przesiadkowego przy ulicy Hajduka. Miejmy nadzieję, że z okazji kolejnej „okrągłej”  rocznicy kolei morawsko-śląskiej zabytkowym pociągiem przejedziemy się po całej trasie z Koletina, przez Valašské Meziříčí, Frenštát pod Radhoštěm, Frydek Mistek, Czeski Cieszyn, Cieszyn, Goleszów i Skoczów do samego głównego dworca w Bielsku-Białej.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

4 komentarze

  1. Ja też mam nadzieję, że w końcu uda nam się dojechać linią 190 z Bielska Białej przez Skoczów, Goleszów, Cieszyn do Czeskiego Cieszyna i dalej. Koleje Śląskie chyba też na to czekają i pasażerowie również. Pieniądze na remonty infrastruktury są. Teraz niech PKP PLK działa szybko.

    1. Ale nie ma decyzji władz wojewódzkich, by na taki remont pieniądze przekazać, więc póki co na zmiany nie ma co liczyć.

  2. My za niedługo będziemy obchodzić 10-tą rocznicę likwidacji połączeń kolejowych BIELSKO BIAŁA -Skoczów -Goleszów -CIESZYN.

  3. Piekny zestwaw na pieknym dworcu. warto dodac ze w listopadzie 2018 roku minie 80 lat od przylaczenia Zaolzia do polski,dworzec nazwano Cieszynem Zachodnim{ jedynie na jeden rok} Dobrze ze nie do dzis, wtedy ten „RETRO SKLAD” nie mialby szans na wjazd nawet za rok!!

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *