Przyczajony osobowy, ukryty ekspres

Tak sobie pooglądaliśmy wczoraj plakatowy rozkład jazdy dla stacji Katowice, który będzie obowiązywał od 10 czerwca do 1 września. Jak przy każdej korekcie, znaleźliśmy coś co nas grubo zastanowiło. Od 7 lipca w dwa dni w tygodniu będzie można pojechać czymś, co można nazwać osobowym pociągiem ekspresowym. I to do Pragi. Choć to też tajne. Nowa kategoria? OsEx?


W każdy poniedziałek i sobotę po 7 lipca o 6.57 z peronu drugiego katowickiego dworca odjedzie pociąg przewoźnika Leo Express. Co ciekawe, żółte tablice mówią, że będzie to połączenie nie do Pragi, a do stacji Petrovice u Karvine, czyli pierwszej stacji po czeskiej stronie po wyjeździe z Zebrzydowic. To już zwróciło naszą uwagę, ale definitywnie  załatwiło nas to, że połączenie kategorii Ex jest oznaczone czcionką koloru… czarnego, czyli przyporządkowaną od czasów jury czy kredy dla pociągów osobowych. Zresztą adnotacja wygląda dokładnie tak: LEO – Ex.

Plakat odjazdów w dniach 10 czerwca – 1 września ze stacji Katowice. Na dole w spisie przewoźników obok PKP Intercity, Przewozów Regionalnych i Kolei Śląskich widnieje także czeska firma. Jedziemy po rozkładzie – gdzie ten Leo? Przejechaliśmy wszystko co czerwone chyba z trzy razy. Nie ma, Na szczęście, swego czasu dostaliśmy od Czechów materiały reklamowe dotyczące planowanego połączenia Kraków – Praga. I tam zerknęliśmy, jak to widzą Czesi. Odnotowaliśmy godziny odjazdów z Katowic w obie strony i z powrotem do lektury żółtego. I faktycznie, godziny odjazdu zgadzały się. I tu i tu. Jednak nie mogliśmy się nadziwić, że czeski ekspres został przez naszego zarządcę kolorystycznie  zdegradowany do zwykłej osobówki.

Naszym zdaniem to jawna dyskryminacja czeskiego przewoźnika. Bo na nasze proste myślenie, skoro już zaakceptowało się obecność tej firmy na naszych torach, to wydaje nam się, że powinien być on traktowany jak pozostali. Nie przypominamy sobie pociągu ekspresowego np. PKP Intercity, który byłby w rozkładzie zaznaczony czarną czcionką. Ponadto wszystkie połączenia naszego narodowego kursują do Wiednia, Pragi czy Budapesztu. a nie do np. Bogumina. Gwoli ścisłości, dodajmy, że w piątki i niedziele pociąg Leo Express będzie odjeżdżał do Krakowa z peronu czwartego w Katowicach o 21.08. Też na czarno.

Z innych połączeń międzymiastowych. W soboty, w okresie wakacji, będzie jeździł pociąg PKP Intercity kategorii IC „Pirania” z Katowic do Kołobrzegu. Powrót w niedzielę (wyjazd z Kołobrzegu o 5 rano!). W wakacyjne weekendy pojedziemy do Kudowy Zdroju. Wraz z nadejściem kanikuły przeanalizujemy system polaczeń z naszego regionu nad Bałtyk, bo trochę to wszystko zagmatwane, więc jak przyjdzie odpowiedni moment postaramy się Wam to jako tako wyklarować.

Oczywiście, nie zmienia się jedna rzecz. Większość pociągów ma trzy czy cztery różne warianty kursowania w ciągu niespełna trzech miesięcy, co oznacza, że czeka nas wysyp ekip remontowych i modernizacyjnych na nasze tory.

A z naszego podwórka to cieszy nas to, że kilka pociągów pojedzie z powodu prac torowych droga okrężną przez linię 169 z Tychów do Orzesza Jaśkowice. Na pewno wykorzystamy ten fakt, jako zwolennicy puszczenia tam kilku regularnych połączeń Kolei Śląskich, by pokazać potencjał, tego gdzieniegdzie niechcianego szlaku. O kilku nowościach, które wprowadzą KŚ od najbliższej korekty napiszemy więcej w osobnych artykułach, zresztą z pewnością, nasz przewoźnik stosowny komunikat w tej sprawie niebawem sporządzi.

ppz: Tak najprawdopodobniej będzie wyglądał „osobowy” ekspres Praga – Kraków

fot. Leo Express

14 komentarzy

  1. Konstrukcja plakatu jest taka, że stacje (postoje handlowe) poza granicami kraju przewoźnik wprowadza samodzielnie.

  2. Silesia Info Transport czas byście wkroczyli na linie kolejowa 62. Tam co chwilę PolRegio i Urzędy Marszałkowskie robią z nas pasażerów kpiny. Do 9 czerwca był z Sędziszowa pociąg o 3:22, gdzie byliśmy o 5:51 w Katowicach. Bez problemu można było później przesiąść się na pociągi Kolei Śląskich w różnych kierunkach. Co prawda zmiana zaczyna się o 6 ale większość osób chyba dawała radę, skoro jednostka EN57 jeździ zawsze pełna pasażerów. Po korekcie rozkładu jazdy, pierwszy pociąg z Sędziszowa odjeżdża o 3:52 i już jest o 6:14 nie ma w większości szans na przesiadkę, a jak ktoś ma na 6 lub 7 to człowieku zapomnij. Napewno dużo osób wybierze znowu ciasne busy, albo samochody. Z roku na rok, z korekty na korektę jest na linii 62 chyba coraz gorzej pomimo, że linia 62 jest wyremontowana. 7 par pociągów w dni robocze i 3 pary pociągów w dni wolne to zdecydowanie za mało. W tej chwili mieszkańcy Sosnowca, Dąbrowy Górniczej, Sławkowa, Bukowna i Olkusza mają znakomitą alternatywę dla autobusów i samochodów. Z Sosnowca idzie jechać nawet ponad godzinę autobusem 815 albo innym, tymczasem pociągi Regio pokonują w niecałą godzinę trasę Katowice – Olkusz, wyprzedzając Kik-Busa i tego jakiegoś artystę z pomarańczowych busów. Ale co z tego jak bus z Olkusza do Katowic jeździ co 15-30 minut, a pociągi jadą w weekend o 5,8 I 17. Mam nadzieję, że kiedyś w końcu wkroczą tam Koleje Śląskie i zrobią coś na wzór linii S71 Rybnik-Wodzisław Śląski, nawet w obsadzie EN57. Pozdrawiam Was.

    1. Popieram powyższy komentarz w 100%. Tak właśnie jest i powinno się coś z tym zrobić. O godzinie 6 14 jest za późno by zdążyć do pracy gdy trzeba się jeszcze przesiasc, dlatego dużo osób wybierze inny środek komunikacji. Pozdrawiam

  3. Dzisiaj byłem na przystanku w Sosnowcu Kazimierzu. Rozkład to raptem 7 (słownie: siedem) par, ale tylko w dni robocze.

    A linia ma naprawdę potencjał na kształt szybkiej kolei miejskiej przynajmniej do Olkusza, jeśli nie do Wolbromia.

    W marzeniach widzę też powrót pociągów Ząbkowice – Szczakowa – Bukowno. Alternatywą dla odciążenia jednotoru na odcinku Strzemieszyce – Szopienice byłoby puszczenie części pociągów przez Maczki i Mysłowice, albo Bukowno i Szczakową. No a z mojego podwórka linia 162 (DG Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza) aż się prosi o odbudowę.

    Ale zacznijmy od tego co łatwe i realne do zrobienia na już, czyli pociągów w godzinnym takcie na linii 62 przynajmniej do Sławkowa lub do Olkusza. Wiem, wiem, po drodze granica nie do przebycia, ale jakby zrobić to do Sławkowa, to Olkusz by pozazdrościł i może by się dołożył do tego.

  4. A tak naprawdę to województwo śląskie mogłoby dołożyć się do pociągów do Olkusza. Przecież zapewnienie transportu w stronę Katowice to pozyskanie studentów i pracowników, co przełoży się na polepszenie gospodarcze regionu.

    No ale pieniądze wydane w jednym miejscu wypłyną w innym i niestety nasze władze na każdym poziomie nie są w stanie mentalnie tego zrozumieć. Dlatego jest tak jak jest i każdy sobie rzepkę skrobie. KZK GOP sobie, PR sobie, KŚ sobie, PLK sobie, GDDKiA sobie.

  5. A Ja zapraszam redakcję na trasę Lubliniec-Katowice. Koniecznie w weekendowe popołudnie. Zabierzcie na tą wycieczkę p. Prezesa KŚ. Niech zobaczy jakie piękne są Elf2. W zeszłą niedzielę gorąco pozdrawialiśmy zarząd tej firmy w opóźnionym 44670. Zapewne w tabelkach excelowskich wyszło, że tym kursem jechało ledwo parę osób bo tyle sprzedano biletów. A to że p. Kierowniczka nie była w stanie przedostać się przez skład to nieważne. Halo Panie Prezesie. Lubliniec to nie Cieszyn. Tu jest potrzebny pociąg a nie busik pod prądem.

  6. Czesi mają prawo być źli, to co zrobiono w tym rozkładzie z LEO zakrawa o kpinę… Pewnie znów formalności i procedury zwyciężyły nad zdrowym rozsądkiem. Nawet nie ma informacji, że w Petrovicach możliwość dalszej podróży do Pragi.
    A co do linii 169 to trudno będzie tu cokolwiek wykazać w tym rozkładzie z racji na znikomą ilość połączeń i ich godzinę… Niech nikt nie mówi że ta linia nie ma potencjału. Często jako pasażer na S5 słyszę jak ktoś chcąc się dostać z Tychów do Rybnika musi nadkładać drogi i przesiadać się w Piotrowicach.

    1. Kto akurat z Tychów do Rybnika miałby jeździć i po co? Można uwierzyć że taka sytuacja się zdarzyła, ale nie że dzieje się to często, więc nie fantazjuj i nie rób z ludzi idiotów.

  7. PLK się ośmiesza takimi numerami. Nie wiem co oni chcą tym udowodnić? Ciekawe czy LEO miał takie same problemy na Słowacji?

  8. „można pojechać czymś, co można nazwać osobowym pociągiem ekspresowym. (…) Nowa kategoria? OsEx?” Raczej zwykło się nazywać taką kategorię Regio-ekspresem. Jeżdżą takie obecne w Kolejach Mazowieckich. Jak dla mnie regioekspresy, to zwykłe przyśpieszone, a nie ekspresowe.

    Należy też zauważyć, że przypadku ekspresu Leo w szczegółowym rozkładzie nie podano żadnych informacji o składzie tego pociągu. W przypadku wszystkich innych podano choćby informację o dostępnej klasie.

  9. Jeśli dobrze pamiętam, to za czasów, gdy to Przewozy Regionalny uruchamiały na szeroką skalę pociągi dalekobieżne pod markami Interregio i Regioekspres, to były one pisane też czarnym kolorem. A jeśli się mylę i był to kolor czerwony, to jednak przysługiwały na te połączenia wyższe ulgi ustawowe, bo jak na zwykły pociąg, a nie pośpieszny, czy ekspres. Zastanawiam się, czy tym pociągiem Leo będzie można odbywać podróż na odcinku krajowym i czy będą na niego przysługiwać ulgi ustawowe (czy każdy przewoźnik kolejowy musi honorować takie ulgi w komunikacji krajowej). A jeśli będą ulgi, to czy jak na pociąg osobowy lub przyśpieszony, czy też jak na pociąg pośpieszny lub ekspresowy. I druga sprawa – Leo uruchoamia też połączenia autobusowe – i znowu nie wiem, czy na odcinkach krajowych można jeździć tymi autobusami. A jesli tak, to jak z ulgami na te autobusy? Bo zakładając, że Leo to jednak przewoźnik kolejowy, to czy może być tak, jak za czasów, gdy Przeowzy Regionalny uruchamiały zarówno dalekobieżne pociągi Interregio jak i autobusy pod tą samą lub podobną nazwą? Bo wtedy na te obydwa środki komunikacji przysługiwały ulgi jak na komunikację kolejową zwykłą.

    1. Nie wiem czy zawsze, ale IR były też w rozkładzie zaznaczone na zielono.
      Na autobusy LE na terenie kraju można kupić bilety, nie ma zniżek ustawowych.

      1. Teraz sobie dokładnie sprawdziłem w rozkładzie – to był jednak kolor niebieski (rozkład 2011/12)

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *