Kolej nadziemna w metropolii?

Na przełomie maja i czerwca Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosi przetarg na opracowanie koncepcji tzw. kolei metropolitalnej. Metropolia dopuszcza przy tym różne technologie i rozwiązania – z wykorzystaniem obecnych linii, jak i budową zupełnie nowych.


Wiedząc o planach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) na budowy kolei metropolitalnej, chorzowski Alstom-Konstal wyraził swoją gotowość do zainwestowania swoich środków w projekt i zaproponował władzom metropolii swoje rozwiązania w budowie nowoczesnej kolei. Wiadomo, że najlepszym rozwiązaniem jest metro, które nam się kojarzy z komunikacją usytuowaną pod ziemią. Nie do końca tak musi być. Tańszym i szybszym sposobem na budowanie bezkolizyjnej, z innymi środkami transportu, komunikacji jest ta nadziemna prowadzona po estakadach. Jakie rozwiązanie zostanie wybrane dla kolei metropolitalnej zależy już od decyzji GZM.

Jak poinformował członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek, dzisiaj powinien być gotowy opis takiego zamówienia, a ogłoszenia przetargu należy spodziewać się w ostatnich dniach maja lub na początku czerwca. – To będzie opracowanie mówiące – my to nazywamy „koleją metropolitalną”- generalnie o połączeniach szynowych, które powinny funkcjonować na terenie Metropolii. Koncepcja powinna zawierać różne – trzy, może cztery – warianty różnych technologicznie rozwiązań, możliwe do przeprowadzenia – powiedział Kwitek.

Warianty te będą mogły obejmować zarówno połączenia tworzone w oparciu o istniejącą infrastrukturę, budowaną od podstaw, jak i mieszaną – bez określenia technologii. Będą mogły uwzględniać różne typy transportu szynowego, od tramwaju, przez tzw. lekkie metro, po różne warianty kolei ciężkiej. Możliwe będzie różnicowanie rozwiązań w różnych częściach GZM.

Wybór poszczególnych wariantów zostanie dokonany m.in. na podstawie ustaleń powstającego obecnie studium transportowego, którego część związana z tzw. modelem ruchu (czyli przemieszczaniem się pasażerów w obrębie i okolicach GZM) będzie gotowa we wrześniu br. (całość studium ma być ukończona w 2019 r.).

Dopiero na tej podstawie, wiedząc, jak przemieszczają się pasażerowie, będziemy wiedzieli, jaki środek transportu zastosować do danego potoku pasażerskiego – wyjaśnił Kwitek. Jak dodał, władze Metropolii zakładają, że koncepcja kolei metropolitalnej będzie gotowa do końca br. Efekty prac nad nią będą konsultowane z miastami i gminami członkowskimi oraz mieszkańcami.

4 komentarze

  1. Osobiście obstawiam, że wygra jedna z dwóch koncepcji:
    1) Odkopanie planów KRR z lat 80-tych (wydzielone linie Pyskowice-Dąbrowa Górnicza i TG-Tychy) + zagospodarowanie obwodnicy.
    2) Przebudowa głównych linii tramwajowych do standardu kolei lekkiej + SKM w oparciu o istniejącą infrastrukturę.

  2. Sądzę, że władze centralne zaniepokojone wizją sprawnego transportu zlikwidują Metropolię używając do tego narzędzi hybrydowych w rodzaju prezydenta Chęcińskiego, który tylko pozornie reprezentuje interesy Zagłębia. Tak naprawdę dba tylko i wyłącznie o własny interes. Tylko czekać jak rozpęta awanturę o nazwę Portu Lotniczego czego już próbował, zaogni spór o siedzibę Metropolii (wszystko byle nie Katowice).
    A metro? Nie powstanie bo nikt nie zgodzi się by przebiegało przed jego oknem. Dowodem linia tramwajowa na południu Katowic. Dziesiątki zebrań dwa lata temu, a dzisiaj oponenci rozpoczęli ponownie krucjatę przeciw jej budowie. Mają samochody to po co im tramwaj, autobus i metro!

  3. Czyżby linia kolejowa w kierunku Huty Katowice znów miała wozić ludzi? A jeżeli tak jak by tłumaczono niedawną rozbiórkę peronów przy tej stacji?

  4. Koncepcja koncepcją ale idealnie by było gdyby udało się pozbyć miejsc w których tory tramwajowe biegną w tym samym pasie co jezdnia i jadący tramwaj blokuje ruch a zdezelowane szyny niszczą zawieszenia 🙁
    Nowa koncepcja powinna wyeliminować takie pradawne rozwiązania. Tramwaj powinien przebiegać obok pasa dla samochodów lub pomiędzy pasami !!

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *