Węzeł na miarę Mikołowa

Kosztem ponad 21 mln zł w miejscu obecnego dworca autobusowego w Mikołowie powstanie węzeł przesiadkowy. Inwestycja ma otrzymać dofinansowanie ze środków unijnych i ma umożliwić podróżnym dogodną przesiadkę z samochodów czy rowerów na pociąg lub autobus. Budowa centrum przesiadkowego to obecnie największa inwestycja w tym 40-tysięcznym mieście. Węzeł ma być ukończony w 2020 roku.


Zasadniczą płynącą z tej inwestycji korzyścią dla mieszkańców jest stworzenie dogodnej alternatywy w przemieszczaniu się z Mikołowa do innych miast. Efektem, który uzyskamy dodatkowo, będzie poprawa jakości powietrza. Warto też podkreślić, że inwestycja uzyskała najwyższe w ciągu ostatnich czterech lat unijne dofinansowanie, ponad 13 mln zł – powiedział wiceburmistrz Mikołowa Mateusz Handel.

Głównym celem węzła przesiadkowego ma być skomunikowanie transportu prywatnego z publicznym – będzie tu można przesiąść się z roweru, motocykla, samochodu czy autobusu na pociąg i kontynuować podróż. Węzeł będzie zlokalizowany tam, gdzie dziś znajduje się dworzec autobusowy, choć nowe perony zostaną o kilkanaście metrów przesunięte z powodu przebudowy układu drogowego w tym rejonie.

Przedsięwzięcie zostało podzielone na trzy etapy. Pierwszy, już rozpoczęty, polega na budowie nowego łącznika drogowego pomiędzy ulicami Kolejową i Waryńskiego, co pozwoli rozładować wzmożony ruch na ul. Prusa, gdzie często tworzą się korki. Wzdłuż nowej ulicy powstaną chodniki dla pieszych, oświetlenie uliczne. Do węzła przesiadkowego będzie też wiodła ścieżka rowerowa, ponadto powstanie parking na ponad 200 samochodów. W drugim etapie powstanie nowy dworzec autobusowy, złożony z pięciu zadaszonych peronów. Park obok obecnego dworca zostanie odrestaurowany, a teren wokół zagospodarowany.

W trzecim etapie, w roku 2020, nastąpi modernizacja dróg w okolicach dworca – istniejące rondo u zbiegu ulic Prusa i Miarki zostanie przesunięte i powiększone, tworząc tzw. dwupasmowe rondo turbinowe. Dodatkowe ronda planowane są w miejscach istniejących wysepek na skrzyżowaniach pobliskich ulic. Efektem ma być odkorkowanie centrum miasta i upłynnienie ruchu, a tym samym ograniczenie emisji spalin.

fot. UM Mikołów

One comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *