PKP Cargo nawiązuje współpracę z PESĄ

Największy w Polsce przewoźnik towarowy chce być nowoczesny i innowacyjny. Bydgoski producent pojazdów szynowych naprawi dla PKP Cargo lokomotywy spalinowe, wybuduje lokomotywy dwunapędowe i autonomiczne. W formie pilotażowej wydzierżawi też lokomotywę GAMA Marathon.


21 maja PKP CARGO S.A. zawarło z firmą Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. umowę na naprawę w latach 2019-2020 38 lokomotyw spalinowych serii ST44. Wartość umowy wynosi ponad 176 mln zł netto. Spółka podpisała z tym samym producentem list intencyjny w sprawie budowy lokomotywy dwunapędowej (spalinowo-elektrycznej) i lokomotywy autonomicznej oraz umowę na dzierżawę od spółki Rail Capital Partners lokomotywy z modułem dojazdowym.

W wyniku przeprowadzonych napraw na piątym poziomie utrzymania lokomotywy ST44 otrzymają m.in. nowy silnik, dający znaczne oszczędności w zużyciu oleju napędowego i oleju silnikowego. Zakres naprawy obejmuje również kompleksową modernizację kabiny maszynisty.

PKP CARGO S.A. konsekwentnie kontynuuje proces modernizacji taboru. W wyniku realizacji podpisanej dziś umowy Spółka będzie posiadała łącznie 89 lokomotyw ST44 zestandaryzowanych pod względem konstrukcyjnym. Modernizacja lokomotyw spalinowych umożliwi nam tworzenie lepszej oferty i dalsze optymalizowanie przewozów w okresie trwających intensywnych prac na liniach kolejowych – podkreślił Czesław Warsewicz, Prezes Zarządu PKP CARGO S.A.

PKP CARGO S.A. jest zainteresowana wprowadzeniem do swojego parku taborowego lokomotyw dwunapędowych (spalinowo-elektrycznych), które mogą być zasilane zarówno ze spalinowego agregatu prądotwórczego, jak również, zależnie od potrzeb, z sieci trakcyjnej. Takie rozwiązanie pozwala na prowadzenie pociągu po liniach zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych tą samą lokomotywą. W Europie są obecnie prowadzone intensywne prace projektowe w obszarze autonomicznych pociągów towarowych, a współpraca w tym zakresie pomiędzy firmą PESA i spółką PKP CARGO wpisywałaby się w proces budowy innowacyjnego transportu przyszłości.

Lokomotywa dwunapędowa wyeliminuje konieczność zmiany lokomotywy z trakcji elektrycznej na spalinową i odwrotnie, co pozwoli skrócić czas dostarczania towarów i obniżyć koszty przewozów. Ponadto nie będzie potrzeby angażowania dodatkowej lokomotywy do wykonywania manewrów na stacjach. Posiadanie lokomotyw dwunapędowych pozwoli PKP CARGO S.A. stać się jeszcze bardziej konkurencyjnym podmiotem na rynku przewozów towarowych. Natomiast prace nad lokomotywą autonomiczną wpisują się zarówno w strategię unowocześniania naszego taboru, jak w proces implementacji innowacyjnych technologii – powiedział Czesław Warsewicz.

Jesteśmy zadowoleni, że największy polski przewoźnik kolejowy podejmuje z nami współpracę przy budowie nowego rodzaju lokomotyw dwunapędowych i lokomotywy autonomicznej, co z pewnością wpłynie na usprawnienie tych prac – dodał Krzysztof Sędzikowski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz S.A.

W celu optymalizacji procesu przewozów w niektórych relacjach PKP CARGO S.A. jest zainteresowana wykorzystaniem lokomotyw elektrycznych wyposażonych w tzw. spalinowy moduł dojazdowy, tj. niewielkiej mocy agregat prądotwórczy, służący do zasilania lokomotywy zamiast zasilania z sieci trakcyjnej, pozwalający na prowadzenie pociągów na krótkich odcinkach niezelektryfikowanych linii bocznic kolejowych, tj. przede wszystkim realizacji prac manewrowych przy załadunku oraz rozładunku na bocznicach kolejowych klientów.

W podpisanej umowie z Rail Capital Partners Sp. z o.o. – Spółki utworzonej przez Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. oraz Państwowy Fundusz Rozwoju w celu wynajmu lokomotyw produkowanych przez PESA Bydgoszcz (tzw. pull taborowy) – PKP CARGO S.A. w formie krótkiego (jednomiesięcznego) pilotażu wydzierżawi jedną lokomotywę typu 111Ed (z rodziny lokomotyw Gama) z modułem dojazdowym w celu przeprowadzenia testów oraz oceny przydatności tego typu pojazdów do realizowanych przez Spółkę przewozów towarowych.

One comment

  1. Największy w Polsce przewoźnik towarowy nawiązuje współpracę z największym w Polsce taborowym zakładem produkcyjnym – naturalna kolej rzeczy.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *