Dasizm według Nowego Sącza

Po raz kolejny miasto Nowy Sącz z okolicznymi gminami i regionalnym samorządem pokazuje jak się buduje sprawną komunikację na bazie połączeń kolejowych. Wszystko za sprawą budowy nowego mostu samochodowego na Dunajcu. Od ludzi będzie zależeć czy będzie to początek lokalnej kolei aglomeracyjnej.


Nie tak dawno pisaliśmy o połączeniach Zastępczej Komunikacji Kolejowej, które zostały uruchomione pomiędzy przystankami Nowy Sącz Miasto i Nowy Sącz Chełmiec. Wszystko za sprawą przebudowy jednego z dwóch mostów samochodowych na rzece Dunajec znajdujących się w mieście. Teraz z Nowego Sącza docierają kolejne informacje. Od poniedziałku 21 maja do 9 czerwca uruchomione zostanie nowe połączenie, tym razem w kierunku przeciwnym. Pociąg pojedzie w relacji Nowy Sącz – Stary Sącz. Będzie to 16 par pociągów w ciągu dnia. Połączenie ruszy dzięki inicjatywie samorządów Starego Sącza, Nowego Sącza, Łącka, Podegrodzia i Rytra oraz pomocy powiatu nowosądeckiego i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Nasz eksperyment kolejowego, wahadłowego połączenia obydwu stacji okazał się sukcesem – powiedział na konferencji prasowej w Starym Sączu (16 maja) zastępca prezydenta Nowego Sącza Wojciech Piech. – Świadczy o tym frekwencja w szynobusach. To pomysł trafiony i inspiruje nas do podejmowania dalszych działań w tym zakresie. Stąd wyszliśmy wspólnie z inicjatywą by uzupełnić tę ofertę alternatywnego przemieszczania się w obrębie otoczenia Nowego Sącza właśnie o ofertę usług przejazdów kolejowych na trasie Rytro-Nowy Sącz.

Wszystkie te samorządy partycypują w projekcie uruchomienia dodatkowej komunikacji kolejowej na trasie Stary Sącz – Nowy Sącz (od 21 maja). Po zakończeniu prac torowych na tym odcinku od 10 czerwca do 9 grudnia połączenia zostaną wydłużone do stacji Rytro. Bilet ma kosztować 3,30 zł. Pociągi będą kursować średnio co pół godziny.

Sytuacja tego, tak to nazwijmy, kryzysu komunikacyjnego jest niepowtarzalną okazją, żeby przekonać mieszkańców do pewnych modyfikacji swoich zachowań, swojego stylu życia, sposobu przemieszczania się. To jest ogromna szansa dla rozwoju kolei aglomeracyjnej w tym regionie. Chcielibyśmy tę szansę wykorzystać – zakończył Wojciech Piech. Dodał, że warunkiem powodzenia projektu jest między innymi tzw. bilet zintegrowany, obejmujący połączenia kolejowe i autobusowe. Pracę nad takim systemem już trwają w nowosądeckim MPK.

Dodatkową nowością i udogodnieniem jakie czeka dla pasażerów Zastępczej Komunikacji Kolejowej na odcinku Nowy Sącz Miasto – Nowy Sącz Chełmiec jest zamontowanie dodatkowych stopni do obsługującego tam pociągu, które ułatwią wsiadanie i wysiadanie pasażerów pociągu na niskie perony. Była to szybka reakcja władz Nowego Sącza, która błyskawicznie zareagowała na uwagi pasażerów o trudnościach we wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu na tym odcinku. Tym samym Nowy Sącz rośnie nam na wzór do naśladowania w organizacji komunikacji kolejowej.

Fot. UM Nowy Sącz

One comment

  1. U nas też jest potencjał na kolej miejską i aglomeracyjną. Np.przydało by się coś takiego zrobić na linii 62 połączenia Katowice-Sławków-Olkusz. W Sosnowcu połączyłoby to dzielnice Naftowa, Dańdówka, Porąbka, Kamierz oraz dzielnice Dąbrowy Górniczej ze stolicą województwa. Po remoncie pociągi są konkurencyjne niż autobusy linii 18, 815, 835, które potrafią jechać ponad godzinę. Busy do Olkusza i Kazimerza również stoją w korkach na S86 i DK94, a samochodem to już
    nie da się jeździć. Non stop korek lub wypadek. Można by też skierować więcej kursów linii S1 przez Sosnowiec Maczki, Mysłowice. Tamte dzielnice skorzystali by z połączeń alternatywnych niż autobusy 28, 34, 835. Z Maczek 1,5h do Katowic to jakieś nieporozumienie. Po remoncie linii 142 będą wyremontowane perony w Ochojcu i Kostuchnie, kolejny krok na rozkorkowanie tych dzielnic. Pociągi byłyby znakomitą alternatywą dla autobusów. O linii 190 nie wspomnę. Gdyby doszło do remontu Bielsko Biała miałoby kolej aglomeracyjną. Można by w nieskończoność wymieniać. Ale to Nowy Sącz w tym momencie jest górą i potrafił przyciągnąć rzesze pasażerów na kolej, a w naszych miastach np. W Katowicach i w Sosnowcu to narazie widzę, że rowery miejskie budują ale żeby pomyśleć coś o kolei, gdzie np. właśnie w tych miastach są wyremontowane linie kolejowe, a jeżdżą 3 pary pociągów dziennie to możemy tylko pomarzyć i tak sobie popisać.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *