Fury padają na S13

Wybraliśmy się wczoraj tam gdzie dawno nie byliśmy. Odbyliśmy sobie przejażdżkę z Lublińca do Częstochowy, czyli przetestowaliśmy linię S13. Może nie było nas tam dawno, ale to się już nie powtórzy, bo na pewno będziemy chcieli tam wrócić, by potwierdzić Wam, że to trochę bawiące się na uboczu dziecko radzi sobie coraz lepiej i rośnie w siłę.


Do czasu jak nam zamknęli Cieszyn to z każdym kolejnym tygodniem przecieraliśmy oczy ze zdziwienia jak rosła frekwencja w pociągach łączących to miasto z Katowicami. Teraz jesteśmy po pierwszym tygodniu remontu linii Zebrzydowice – Cieszyn i już za kilka dni przedstawimy pierwsze remontowe wnioski. Jadąc na drugi koniec województwa nie spodziewaliśmy się, że i tam będziemy tarli oczy widząc jak i tam wzrosła frekwencja w pociągach pomiędzy Częstochową a Lublińcem. Wsiadając w Lublińcu widzieliśmy jak po zakończeniu kursu spod Jasnej Góry wysiadło z AKŚki około 30 osób. Sami za około godzinę „dowieźliśmy” tam powrotnym kursem podobną liczbę podróżnych. I tak naszło nas, że jeszcze całkiem niedawno „nasza” S58 rywalizowała z S13 o to, gdzie jeździ najmniej pasażerów. Teraz i tu i tam wszystko odwróciło się o 180 stopni i tak jak kiedyś ta niechlubna walka drażniła, to teraz ku naszej uciesze niech zdrowa konkurencja pomiędzy najbardziej peryferyjnymi szlakami Kolei Śląskich trwa w najlepsze.

Przyjeżdżając do Lublińca malutkim elfem byliśmy przekonani, że pod Jasną Górę przyjdzie nam dostać się kiblem. A tu niespodzianka. EN57AKŚ – 223. I od razu inna jakość. Dodajmy bardzo ważny aspekt. Na fragmencie linii kolejowej nr 61, tym gdzie jeżdżą pociągi S13, panoszą się w dużej ilości składy PKP Intercity kursujące pomiędzy Krakowem a Wrocławiem. I, co najważniejsze, ED250 czyli pendolino w relacji Warszawa – Wrocław. Jakość szlaku jest więc więcej niż zadowalająca i pomiędzy kolejnymi przystankami i stacjami nasza jednostka dawała z siebie praktycznie pełną moc. Naprawdę przyjemna i szybka podróż. A już widok jak nasza dzielna AKŚka wyprzedzała jak chciała samochody sunące drogą krajową nr 46 w kierunku Częstochowy naprawdę bezcenny. I nie było litości ani dla jeepa czy mercedesa. Kasacja wszystkiego co się tam koło nas ruszało.

I jeszcze jedno. Szybka decyzja przewoźnika sprzed kilkunastu tygodni o powiększeniu liczby połączeń na S13 po postawieniu lublinieckiego PKSu w stan likwidacji nad wyraz słuszna. Było 6 jest 8. Nasz pociąg rozwiózł do okolicznych miejscowości sporą grupę dzieciaków wracających ze szkoły. Jak wyżej było. Do Częstochowy dojechało około 30 osób.

To kolejny przykład, że między bajki można włożyć moralizatorskie twierdzenia powstające w niektórych urzędach o potrzebie robienia wszelakich analiz by odtworzyć daną relacje kolejową czy gdzie indziej zwiększyć ilość połączeń. Zamiast urzędniczej nowomowy o tym, że bez właściwego rozeznania nie da się nic zrobić, trzeba po prostu spróbować uruchomić na okres próbny kilka par połączeń tam gdzie dzisiaj nie funkcjonują bądź jest ich za mało. Przypadki linii S13 i S58 pokazują, że jest to możliwe bez żadnych biurokratycznych wątpliwości.Trzeba mieć tylko trochę odwagi i wyobraźni i nie bać się podjąć decyzję.

Oczywiście, nie postulujemy odtwarzania wszędzie i za wszelką cenę połączeń kolejowych, ale jesteśmy przekonani, że powrót KŚ na szlak Bytom – Gliwice, wejście na linię 169 (Orzesze Jaśkowice – Tychy), odtworzenie kolei w Jastrzębiu-Zdroju czy przywrócenie do życia linii nr 190 w pełnym wymiarze od Bielska-Białej do Cieszyna skończyłoby się pełnym sukcesem. W końcu autobus robiący za Olzę na czas prac na szlaku Zebrzydowice – Cieszyn przywiózł w minioną niedzielę rano do granicznego miasta i wywiózł stamtąd wieczorem ponad 50 osób. I nie trzeba było robić żadnych badań czy tak się stanie. Po prostu się zdarzyło. Bo był pociąg. Gdyby go nie było, to by się nie zdarzyło.

ppz: Bywa, że na S13 można spotkać również i 14WE. Tutaj na przystanku Częstochowa Gnaszyn.

7 komentarzy

  1. Gdyby tak jeszcze dogadać się z sąsiednim opolskim i dodać kilka par w pełnej relacji Opole – Częstochowa to frekwencja rosłaby jeszcze szybciej.

    1. Nie zgodzę się z tobą. Owszem, podwozie i pudło są takie same, ale mimo wszystko jakość i komfort jazdy są zupełnie inne. W tych już są inne silniki, lepiej przyspiesza, nie słychać wiecznie wyłączającej się sprężarki, a i wnętrze jest bardziej komfortowe. Nie jest to może nowy „Impuls”, ale też nie jest to stary kibel.

    2. Redakcja, szczególnie z punktu widzenia podróżnego, znalazłaby siedem szczegółów różniących wersję zmodernizowaną od klasycznej

  2. Oczywiście, że nie trzeba robić żadnych głupich badań czy da się czy nie da się. To jest poprostu szastanie pieniędzmi na lewo i prawo przez durnych urzędników i brak kompetencji tych osób. Gdyby nie decydenci z Urzędów Marszałkowskiego, to myślę że Koleje Śląskie same mogłyby wysłać pociągi na szlak Bytom – Gliwice, wejść na linię 169 (Orzesze Jaśkowice – Tychy), czy reaktywować bardzo potrzebne połączenia Gliwice-Rybnik przez Knurów, który wciąż czeka na regularne połączenia. Przywrócenie do życia linii nr 190 w pełnym wymiarze od Bielska-Białej do Cieszyna też skończyłoby się pełnym sukcesem, także skierowanie połowy pociągów S4 przez Katowice Kostuchnę, a także na linię 62 gdzie w stronę Olkusza Koleje Śląskie również przyciągnęły by rzesze ludzi. No ale niestety. Trzeba na jesień wybrać odpowiednich ludzi w wyborach samorządowych, którzy będą słuchać naszych propozycji, a nie twierdzić o potrzebie robienia wszelakich analiz by odtworzyć daną relacje kolejową czy gdzie indziej zwiększyć ilość połączeń. Miejmy nadzieje, że nowi ludzie po wyborach zamiast urzędniczej nowomowy o tym, że bez właściwego rozeznania nie da się nic zrobić, będą próbować uruchomić na okres próbny kilka par połączeń tam gdzie dzisiaj ich nie ma bądź jest ich za mało.

  3. Na linii S13 powinien być jeszcze wjazd do Herbów Nowych. Godziny przejazdów są tak ułożenie, że bez większych modyfikacji S13 zabierałaby i odwoziła do Częstochowy ludzi jadących w Kierunku Krzepic/Wielunia

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *