Zastępcza Komunikacja Kolejowa? A i owszem

Kiedy prowadzone są prace inwestycyjne na torach, wprowadzana jest Zastępcza Komunikacja Autobusowa. Kiedy remont dotyczy drogi to wtedy wytyczany jest objazd inną trasą .. a gdyby tak uruchomić Zastępczą Komunikację Kolejową?


Takie rozwiązanie zastosowano na przykład w Nowym Sączu. Podczas przebudowy przeprawy na rzece Dunajec, aby odciążyć objazd prowadzony drugim mostem w mieście, zdecydowano się na wprowadzenie bezpłatnej Zastępczej Komunikacji Kolejowej. Pierwotnie Prezydent Nowego Sącza Ryszard Nowak pertraktował z kolejami uruchomienie ZKK na linii Nowy Sącz Główny – Nowy Sącz Miasto – Chełmiec – Marcinkowice, na czas zamknięcia jednego z dwóch mostów na Dunajcu. Jednak miesięczny koszt uruchomienia zakładanych 18 par pociągów to koszt 250 tys. To jest wydatek, który znacznie obciążyłby budżet miasta, tym bardziej, że wójt gminny sąsiedniego Chełmca nie chciał się dołożyć do ZKK argumentując, że ludzie przyzwyczajeni są do przystanków autobusowych zaraz pod domem czy swoich samochodów i będą dalej jeździć okrężną drogą nawet kosztem postoju w korkach. Ostatecznie zdecydowano się na szynobus kursujący w liczbie 15 par pomiędzy stacjami Nowy Sącz Miasto a Nowy Sącz Chełmiec.

Zastąpienie autobusów czy samochodów pociągiem jest już samą w sobie sensacją, ale to co wydarzyło się dwa dni temu jest hitem roku. 10 maja wszedł nowy rozkład jazdy szynobusu ZKK do którego dodano kolejnych 5 par pociągów. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Nowym Sączu wspólnie z Przewozami Regionalnymi zdecydowało się zwiększyć częstotliwość kursowania szynobusu. A jest to spowodowane analizą ruchu pasażerów korzystających z Zastępczej Komunikacji Kolejowej. Dodatkowo przystanek w Chełmcu i Nowym Sączu, które są czynne tylko z powodu ZKK, miejski magistrat wyposażył w stojaki rowerowe i nowe ławki.

Czy linia kolejowa nr 104 Nowy Sącz – Chabówka ma potencjał pasażerski? Może nie na całej długości, ale na pewno na pewnych odcinkach tak. Ile zostałoby pasażerów korzystających z kolejowych połączeń po otwarciu nowego mostu, tego nie wiemy, ale wierzymy że gdyby dać ludziom tę alternatywę to na pewno część z nich pozostałaby przy połączeniach kolejowych.

Fot. UM Nowy Sącz

2 komentarze

  1. I analogia: w Żywcu centrum też remontowano most, także myślano o pociągach Żywiec – Żywiec Sporysz (mówiło się też o tymczasowym przystanku bliżej centrum), ale kwota zaproponowana przez Koleje Śląskie była nie do zaakceptowania przez miasto. Most kolejowy pokrywał się spokojnie rdzą, a ludzie spędzali życie w korkach…

    P.S. Nie powielajcie błędu Urzędu miasta Nowy Sącz – to co kursuje zastępczo i mamy na zdjęciu, to zdecydowanie nie jest szynobus…

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *