Kreatywnie o dworcu w Raciborzu

W przyszłym tygodniu odbędą się warsztaty kreatywne dotyczące modernizacji dworca
w Raciborzu. Na warsztaty zapraszani są wszyscy zainteresowani przyszłością dworca: pasażerowie, lokalne społeczności, przedstawiciele organizacji pozarządowych, przedsiębiorcy oraz społecznicy.


Warsztaty kreatywne mają być pierwszym etapem konsultacji społecznych, realizowanych jeszcze przed przystąpieniem do prac projektowych. W tym momencie spotkaliśmy się z uczuciem déjà vu, dlatego cofnęliśmy się pamięcią wstecz i okazuje się, że dokładnie dzisiaj, 11.05 mijają 2 lata od pierwszej konsultacji społecznej o której pisaliśmy chociażby TUTAJ. Nawet podczas spotkania przedstawione zostały nam trzy koncepcje realizacji inwestycji i wizualizacja przebudowy raciborskiego dworca.

Zapowiedź konsultacji jest zarówno dołująca i budująca. Nam wszystkie klocki zaczęły się układać w jedną całość. Długo nie słyszeliśmy nowych informacji o kolejnych etapach postępowania inwestycyjnego w tej sprawie, aż któregoś dnia raciborski dworzec pojawił się na liście w programie modernizacji niespełna 200 dworców kolejowych w całej Polsce do końca 2023 roku. To jest już pewna data, której nie powinno się przekroczyć, ponieważ jest to koniec obecnie trwającej perspektywy finansowej UE.

Pod koniec ubiegłego roku nastąpiło otwarcie kopert w przetargu na przebudowę infrastruktury w stacji Racibórz, niestety po prawie 3 miesięcznym przeciągnięciu ogłoszenia o wyborze najkorzystniejszej oferty, dowiadujemy się, że przetarg został unieważniony. Wtedy jeszcze mogliśmy snuć domysły dlaczego tak się stało. Dzisiaj jednak jesteśmy pewni, że było to związane z etapem realizacji na którym jest przebudowa dworca w Raciborzu. Można przeczytać TUTAJ.

Zarówno prace inwestycyjne budynku dworcowego jak i infrastruktura muszą być przeprowadzone w jednym czasie z racji ich zespolenia konstrukcyjnego. Jedno nie może zostać zrobione jeśli drugie nie jest na to gotowe. Stąd te przesuwanie terminów i odwoływanie przetargów. Jest jednak już światełko w tunelu, ponieważ wiemy na czym stoimy. W zasadzie dokumentacja przetargowa na przebudowę infrastruktury kolejowej i peronowej jest już gotowa. Wystarczy ją ogłosić. Teraz tylko należy określić ostateczne zagospodarowanie i sporządzić dokumentacje przetargową dla budynku dworca, a to wszystko łącznie z zakończeniem całej inwestycji musi się zakończyć jeszcze przed końcem 2023 roku. I choć to jeszcze 5 lat czekania to przynajmniej mamy ten ostateczny termin w którym Racibórz powinien się pozbyć tego odstraszającego choć filmowego obiektu.

Dodatkowym plusem w tym wszystkimi jest fakt, że mamy jeszcze wpływ aby coś w inwestycji zmienić, dlatego razem z PKP S.A. serdecznie zapraszamy na konsultacje wszystkich, którzy chcą mieć wpływ w budowaniu nowej wizytówki komunikacyjnej Raciborza. Podczas spotkań określone zostają jedynie ramy funkcjonalno-użytkowe inwestycji, a warsztaty prowadzone są w taki sposób, aby uczestnicy mogli swobodnie przedstawić swoje oczekiwania i uwagi.

Najbliższe warsztaty odbędą się 17 maja 2018r. o godz. 16:00 w Urzędzie Miasta Racibórz przy ul. Króla Stefana Batorego 6 (sala kolumnowa). Spotkanie ma charakter otwarty i będzie prowadzone w formie warsztatów kreatywnych wzorowanych na warsztatach urbanistycznych i facylitacyjnych. Chęć udziału należy zgłaszać na adres warsztaty@pkp.pl, w temacie wpisując: Warsztaty Racibórz. W treści maila należy podać imię i nazwisko oraz aktualny adres mailowy (konieczny do dalszej komunikacji).

Z przyczyn organizacyjnych liczba miejsc jest ograniczona. O możliwości uczestnictwa decyduje kolejność zgłoszeń. Wszyscy, którzy prześlą poprawnie zgłoszenie, otrzymają potwierdzenie mailowe. Pozostałe osoby, które z przyczyn organizacyjnych nie będą mogły wziąć udziału w warsztatach, zostaną o tym fakcie poinformowane.

One comment

  1. Dworzec w Raciborzu będzie robiony kosztem dworca w Zwardoniu. Ostatnio Zwardoń wypadł z listy a wpadł Racibórz. PLK Zrobiła w konia Zwardoń. Zmodernizują całą trasę włącznie ze stacjami ale Zwardoń pozostanie taki jaki jest bo ta stacja jest wyłączona z tego obiektu

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *