Jak podzielić S72?

Kilka tygodni temu samorządowcy niektórych gmin spróbowali „powalczyć” o przeniesienie kilku połączeń linii S72 Kolei Śląskich z Rybnika do Bielska-Białej z linii 148 (Żory – Pszczyna) na odcinek linii 157 pomiędzy Żorami a Chybiem. Natychmiast otrzymali z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego odpowiedź, że nie jest to możliwe. Choć sprawa wydaje się zamknięta dla niektórych, to dla nas pozostaje nadal otwarta.


Dlaczego o tym piszemy? Ano dlatego, że nie można przejść obojętnie obok planów powrotu pociągów pasażerskich (jednej pary, ale zawsze) na odcinek linii 157 pomiędzy Chybiem a Żorami. Jaskółką ma być w nowym rozkładzie pociąg KŚ Kubalonka, który w weekendy ma tamtędy dowieźć do Wisły mieszkańców Gliwic i Rybnika. To jednak ma być połączenie wybitnie turystyczne, które akurat mieszkańcom Chybia czy Strumienia, który również zgłasza akces do powrotu na pasażerską mapę kolejową w naszym województwie, nie przyniesie wymiernej korzyści w życiu codziennym.

Przyjrzeliśmy się efektom remontu kapitalnego szlaku, który pomiędzy Chybiem a Żorami praktycznie już się zakończył. Wniosek jest jeden. Nic tylko jeździć. Owszem, są takie niedogodności jak brak dostępu dla podróżnych do pozostawionego praktycznie nietkniętego peronu w Strumieniu, wciśniętego między tory w obu kierunkach. Jednak rozwiązanie tutaj trzeba znaleźć, i to w miarę szybko, bo Koleje Śląskie stanowczo planują zatrzymywać Kubalonkę w tej miejscowości. Po szybko dokonanej kalkulacji wyszło nam, że przejazd pomiędzy Żorami a Czechowicami-Dziedzicami linią nr 157 a od Chybia szlakiem nr 93, skróciłby się o około kwadrans. A to ważny argument.

Z drugiej strony. Dalecy jesteśmy od wysnucia teorii, że trzeba zabrać te połączenia mieszkańcom Suszca czy Radostowic, ale nie można przejść obojętnie wobec tego, że odnowienie szlaku pomiędzy Żorami a Chybiem stawia świetne możliwości znacznego przyspieszenia komunikacji pomiędzy Rybnikiem a Bielskiem-Białą. Z punktu widzenia pasażerów kolei nas interesuje jedno – dlaczego nie można, na początek, spróbować i obdzielić obie linie równą liczbą połączeń pomiędzy Bielskiem-Białą a Rybnikiem? Niech będą po trzy. I tu i tam. Kilometrowo to również wychodzi podobnie.

Jest jeden problem. „Pożyczony” z linii 169 (Orzesze Jaśkowice – Tychy). Paradoksem jest to, że szlak pomiędzy Orzeszem a Tychami został odnowiony praktycznie za pieniądze wojewódzkie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. A mimo to KŚ tam nie jeździ, dzięki czemu świetnie się tam czuje kilka par połączeń przewoźnika PKP Intercity. Gościnność w pełnym wydaniu. Dlatego nie dziwi nas natychmiastowa decyzja UMWŚ o odmowie przynajmniej próby uruchomienia kilku połczeń linią nr 157. Tutaj co prawda nie grozi nam szalona ekspansja PKP Intercity, choć kto wie czy przewoźnik nie przerzuci tutaj połączeń TLK Szyndzielnia i TLK Halny, natomiast liczne pociągi towarowe będą się tutaj czuły jak ryba w wodzie.

I tym sposobem, po raz kolejny, nasi szanowni i szanowani goście będą się mieli u nas świetnie, a my jakoś znów musimy przebidować w jakimś kącie. Ech, ta nasza śląska filantropia…

ppz: Stacja Żory w trakcie przemiany

6 komentarzy

  1. Linią 169 powinny być trasowane pociągu z Wodzisławia Śląskiego a przez Mikołów pociągi z Raciborza przypuszczam że mogło by wyjść to na plus.

  2. Zakupić z Pesy EN81 i niech jeżdżą jako pendel zug Jaskowice-Tychy i Pszczyna-Żory. Przy dobrej częstotliwości i skomunikowaniach linie przetrwaja. A Bielsko-Rybnik przez Chybie. Tylko kto podejmie decyzję o zakupie tych lajkoników? Pewnie ani w UM i w KŚ nie ma takich mocnych.

    1. EN81 wymagają znacznych inwestycji rzędu P4 żeby można je było w miarę bezpiecznie puścić na szlak i nie trzymać w rezerwie kibla na podmianę na stacjach zwrotnych. Także może i nie ma mocnych, ale nierozważnych też nie…

  3. PLK a moze by sie w koncu zabrała za linie nr 148 Odcinek Pszczyna – Suszec jest w coraz to gorszym stanie,i za niedlugo moze przeczytamy ze linie zamykaja bo stan torowiska jest w stanie agonalnym

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *