Słynne pociągi – NEx –

Zgodnie z obietnicą dziś historia pociągów, które w przeszłości nazywano Autokuszetką, a po likwidacji tej usługi na sieci PKP pociągów zestawionych wyłącznie z wagonów sypialnych i z miejscami do leżenia, które kursowały także przez nasz region. Jednak także i w tym przypadku pociągi nie przetrwały próby czasu, a dziś o tak dużej flocie wagonów sypialnych i z miejscami do leżenia jak w przeszłości możemy tylko powspominać.


Dziś jedynym kierunkiem w który możemy udać się z katowickiego dworca pociągiem nocnym jadąc w wagonie sypialnym lub popularnej kuszecie są pociągi kursujące na trasie Przemyśl – Katowice – Wrocław – Szczecin – Świnoujście. Jest to zasługa remontu tego typu wagonów ze środków UE.

Jeszcze rok temu wagonem sypialnym poza sezonem mogliśmy dotrzeć w pociągu „Pogoria” relacji Bielsko Biała Główna – Gdynia Główna zastąpionym dziś jednostką Stadlera, w której na próżno szukać miejsc gdzie moglibyśmy się wyłożyć w pozycji horyzontalnej. W przeszłości kierunków w które jeździły takie wagony było dużo, dużo więcej, a dla wielu jeszcze większym zaskoczeniem może być, że były pociągi, które prowadziły tylko wagony sypialne i tylko z miejscami do leżenia. Pociągi dostały na sieci PKP kategorię NEx czyli NocnyExpress.

Pociągi poza zestawieniem wyróżniały się także zmniejszoną liczbą postojów. W rozkładach jazdy tych pociągów na próżno było szukać postoju w godzinach od 22 do 6 rano, co nie oznacza, że pociąg cały czas jechał. Pociąg zatrzymywał się na tzw postoje techniczne. Np w stacji Katowice jeden NEx „Karłowicz” z Zakopanego do Gdyni nie posiadał postoju handlowego, jednak zatrzymywał się na postój techniczny na torze
położonym między peronami katowickiej stacji.

Jednak były dwa pociągi tej kategorii przejeżdżające przez nasz region z których mogli skorzystać podróżni. Jednym z nich był NEx 37700 w relacji Kraków Główny – Poznań Główny, który na tej ostatniej stacji dopinany był do pociągu relacji Warszawa Wschodnia – Świnoujście. Podróżni chcący skorzystać z tego połączenia mieli do dyspozycji dwa wagony sypialne, wagon restauracyjny oraz cztery wagony z miejscami do leżenia.

Drugim z połączeń był NEx 35700 relacji Zakopane – Gdynia Główna. Ten skład pomijał co prawda Katowice, ale przez nasz region jechał od Zawiercia do Krakowa Głównego przez Dąbrowę Górniczą Ząbkowice. Skład pociągu prowadził wagon pocztowy z Gdyni do Krakowa, dwa wagony przystosowane do przewozu samochodów osobowych, cztery wagony z miejscami do leżenia oraz wagon z miejscami do leżenia w relacji Gdynia Główna – Odessa. Poza tymi dwoma pociągami w sezonie letnim uruchamiany był pociąg relacji Kraków Główny – Kołobrzeg prowadzący dwa wagony sypialne i osiem kuszet. Dziś żaden z pociągów już nie kursuje, a nawet w pociągach nocnych często na próżno szukać wagonów w których moglibyśmy wypocząć w porze nocnej. Za tydzień przypomnimy pociągi pospieszne obsługiwane składami EN57 oraz pochodnymi tego gatunku.

TEKST: Przemysław Szczepanek

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *