Pracują nad dworcem w Chebziu

Jeszcze w tym roku dworzec na stacji Ruda Śląska Chebzie ponownie będzie obsługiwać pasażerów, ale też stanie się miejscem gdzie mieszkańcy przeczytają i wypożyczą książkę. Wartość inwestycji to blisko 8 mln zł.


W ubiegłym roku rozstrzygnięto przetarg na kompleksową rewitalizację zabytkowego dworca kolejowego na stacji Ruda Śląska Chebzie. W budynku nowe lokum znajdzie główna siedziba miejskiej biblioteki wraz z wypożyczalnią i czytelnią. Powstanie też kawiarnia, a na zewnątrz „bibliogród” oraz parking na kilkadziesiąt pojazdów. Dla pasażera najważniejsze jest to, że zachowana zostanie też główna funkcja dworca.

Kompleksowa rewitalizacja dworca polegać będzie przede wszystkim na adaptacji wnętrza budynku pod bibliotekę. W tym celu w głównej hali budynku dworca powstanie stalowa antresola ze szklaną balustradą, gdzie zlokalizowane zostaną regały biblioteczne oraz będzie się mieścić czytelnia.

Na końcu holu głównego przy wykorzystaniu przeszkleń wydzielona zostanie przestrzeń pod wypożyczalnie, tam też będzie się znajdowało wejście na antresolę. Ponadto projekt przebudowy dworca zakłada utworzenie sali animacyjnej, która będzie przystosowana do realizacji spotkań i prelekcji.

Rewitalizacja dworca w Chebziu możliwa będzie dzięki wykupieniu obiektu przez miasto od PKP. Transakcja miała miejsce w ostatnich dniach 2016 r. i kosztowała rudzki samorząd blisko 1 mln zł. Przypomnijmy, że część przestrzeni przed dworcem wykorzystana zostanie także pod budowę centrum przesiadkowego w Chebziu. Miasto w tym miesiącu ogłosiło przetarg na wykonanie dokumentacji tej inwestycji.

Zespół stacyjny w Chebziu został wybudowany pod koniec XIX wieku. Na planach z 1901 roku widnieje już ukształtowany zespół zabudowań, w skład którego wchodzą: budynek główny, poczta, administracja, warsztat i zabudowania peronu Chebzie-Wirek. W latach 1900 -1902, a następnie 1902-1906 nastąpiła dalsza rozbudowa i przebudowa dworca. Najbardziej charakterystycznym elementem zabudowań stacyjnych w Chebziu jest budynek dworca kolejowego. Jego elewacja została wykonana w formie pseudo muru pruskiego, założonego na ruszcie stalowym wypełnionym cegłą licową.

2 komentarze

  1. Tak powinny wyglądać wszystkie dworce kolejowe w Polsce, a w szczególności w województwie śląskim. Biblioteka, kawiarnia, dla pasażera zachowana zostanie główna funkcja dworca. Jestem tylko ciekawy czy kasy biletowe zostaną ponownie otwarte czy chociaż stanie zwykły automat na bilety bo to podstawa, a nie ganiać za kierownikiem pociągu albo ustawiać się w kolejce za biletem w pociągu tak jest to w przypadku, Zwardonia, Chałupek, Wodzisławia Śląskiego, Bełsznicy, Wisły, Goczałkowic, Piasku i wiele innych stojących dworców, które są niedostępne dla pasażerów.

  2. Sprawa dworców kolejowych to jedno. Dobrze, że przynajmniej część z nich znów po wyremontowaniu funkcjonuje. Pozostaje jednak zawsze problem zarządzania nimi, żeby jak najwięcej ich powierzchni było wykorzystywanych.
    Oprócz stacji z dworcami są jeszcze przystanki, gdzie bardzo często oczekujący na pociąg musi stać pod chmurką. Infrastrukturą przystankową zarządza PLK i ma specyficzne podejście do wiat na przystankach. Przykład z L139, gdzie w ramach rewitalizacji na przystanku Bielsko-Biała Lipnik duże stalowe wiaty osłaniające 400 m2 powierzchni peronu zastąpiono wiatkami, które osłaniają jakieś 15 m2. PLK twierdzi, że wiaty dostosowano do potoków pasażerskich. Wynika z tego, że przez ostatnie 30 lat, bo tyle stały te stalowe wiaty, potoki pasażerskie na tym przystanku zmniejszyły się 26 razy. Czyli, że np. wtedy oczekiwało na pociąg średnio 130 osób a teraz średnio 5 osób.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *