Bielsko-Biała z dynamiczną informacją

W ostatnich dniach na 20 przystankach komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej zostały zamontowane nowe tablice Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (DIP). Informacje nie są jeszcze aktywne, w najbliższych tygodniach testowane będzie ich funkcjonowanie.


Tablice DIP stanowią element nowego Systemu Zarządzania Ruchem w mieście, zwanym także Inteligentnym Systemem Transportowym (ITS). Po wpięciu tablic w budowaną sieć światłowodową oraz testach wdrożeniowych, zostaną one podłączone do wdrażanego podsystemu zarządzania transportem publicznym, którego zadaniem będzie m.in. monitorowanie położenia autobusów MZK i informowanie pasażerów oczekujących na przystankach o czasie ich przyjazdu.

Bielsko-Biała, przystanek Piastowska – Dworzec

Prace związane z uruchomieniem tablic DIP prowadzone są wielopłaszczyznowo, jednym z nich jest instalacja i montaż na przystankach samych tablic. W kolejnym kroku tablice zostaną zasilone energią elektryczną oraz podłączone do rozbudowywanej miejskiej sieci światłowodowej. Dopóki zadania te nie zostaną ukończone, tablice pozostaną wyłączone. Aby tablice mogły wyświetlać rzetelną informację, wymagane jest również włączenie wszystkich autobusów MZK do sieci nadzorującej ich położenie (lokalizacja po GPS) i inne parametry eksploatacyjne w czasie rzeczywistym.

Pierwsze podłączenie testowe tablic DIP planowane jest na koniec maja, a testowanie wyświetlania informacji pasażerskiej na koniec czerwca. Z końcem lipca tablice zaczną wyświetlać rzeczywiste komunikaty o czasach przyjazdów autobusów MZK.

ppz: Bielsko-Biała – przystanek Hotel Prezydent

2 komentarze

  1. Dobrze, że miasto inwestuje w transport zbiorowy. Akurat w kwestii tablic z dynamiczną informacją to w porównaniu z innymi miastami w Bielsku nadgania się zaległości.
    Docelowo oprócz tych technicznych udogodnień zachęcających do korzystania z komunikacji zbiorowej władze miast powinny zauważyć też potrzebę poprawy skomunikowania przystanków z otoczeniem. Chodzi o zabezpieczenie bezkolizyjnych, drożnych ciągów pieszych po których korzystający z komunikacji miejskiej mogą dotrzeć do przystanku przez cały rok.

    1. Miasto NIE inwestuje w transport zbiorowy, bo jako inwestycję potraktowałbym np zakup większej ilości autobusów, by wydobyć się z zapaści. Zakup tablic to poniekąd jeden z gwoździ do trumny dla obecnego zarządu firmy (i miasta), bo teraz więcej osób uzmysłowi sobie, jaką bryndzę z ilością kursów (nie mylić z ilością linii) mamy. Widać to pięknie w aplikacji kiedy przyjedzie już teraz.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *