Żywiec za zamkniętymi torami

Od jutra do 28 maja nie pojedzie żaden pociąg fragmentem linii nr 139 pomiędzy Bielskiem-Białą Główną a Łodygowicami. Generalny remont infrastruktury. Udało się nam uzyskać informację w PKP PLK co, kiedy i dlaczego będzie robione, by za kilka tygodni jeździło się nam lepiej linią S5.


Jak tłumaczy PKP PLK –  kolejne prace wymagają czasowych zmian w komunikacji na trasie Katowice – Zwardoń. Będzie zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Bielsko Biała – Łodygowice/ Żywiec. W tym czasie kolejarze wymienią rozjazdy i sieć trakcyjną.

W dniach od 17 kwietnia do 28 mają na odcinku Bielsko Biała – Łodygowice, za wszystkie pociągi Kolei Śląskich wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Bielsko Biała – Łodygowice / Żywiec. Pociągi Kolei Śląskich do Zakopanego będą skierowane zmienioną trasą przez Kozy, Wadowice. Zastępcze komunikacja autobusowa zostanie również wprowadzona na odcinku Bielsko-Biała – Zwardoń, dla pociągu IC „Soła” relacji Warszawa – Zwardoń. Pociąg IC „Halny” relacji Bydgoszcz – Zakopane zostanie skierowany również zmienioną trasą przez Kozy, Wadowice.

Zmiany w rozkładzie jazdy pociągów na tej trasie zostały uwzględnione w rozkładach jazdy pociągów. Podróżni będą również informowani przez zapowiedzi megafonowe oraz drużyny konduktorskie. Zmiany w rozkładzie jazdy pociągów wynikają z prac na odcinku Bielsko Biała Lipnik – Wilkowice Bystra. Ich efektem będzie podniesienie prędkości do 120 km/h dla pociągów pasażerskich i do 100 km/h dla pociągów towarowych. Zwiększy się również poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo- drogowych oraz komfort obsługi podróżnych – informuje Jacek Karniewski z niura prasowego PKP PLK.

W ramach projektu już wykonano… 

W ramach projektu PLK wymieniły już tor i sieć trakcyjną na odcinku Bielsko Biała Lipnik – Wilkowice Bystra oraz tor na odcinku Bielsko Biała Lipnik – Bielsko Biała Leszczyny. Wymieniono także rozjazdy oraz przebudowano sieć trakcyjną w stacji Bielsko Biała Leszczyny. Zakończono przebudowę peronów na stacjach: Bielsko Biała Leszczyny, Wilkowice Bystra (peron 2) oraz na przystankach osobowych: Bielsko Biała Lipnik (peron 2)
i Bielsko Biała Mikuszowice (peron 2). Na dwóch przejazdach kolejowo-drogowych została wymieniona nawierzchnia drogowa, a na czterech montowane są nowe urządzenia sygnalizacji. Zakończono remont 25 obiektów inżynieryjnych w jednym z dwóch torów.

Kolejne prace

– Wymienione będą jeszcze m.in. rozjazdy oraz sieć trakcyjna na odcinku Bielsko Biała – Bielsko Biała Lipnik oraz w stacji Wilkowice Bystra. Prace obejmą też pozostałe przejazdy kolejowe i montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Zakończenie robót planowane jest w październiku 2018 r. Szacunkowy koszt tych prac to ok.66 mln złotych – dodaje J. Karniewski.

PKP PLK informują również prace na linii Czechowice Dziedzice – Bielsko Biała – Zwardoń to jedno z zadań, które usprawni m.in. przewóz pasażerów i towarów na Górnym Śląsku. Inwestycja realizowana jest ze środków budżetowych w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice – Bielsko Biała – Zwardoń (granica państwa)”, którego szacunkowa wartość wynosi 200 mln zł.

5 komentarzy

  1. Oczywiście na odcinek Bielsko-Biała Głowna – Bielsko-Biała Lipnik potrzebny będzie osobny przetarg i kolejne zamknięcie?
    Dziś zauważyłem też, że aby wyruszyć do Żywca trzeba pofatygować się aż na przystanek w okolicach skrzyżowania Warszawska / Lipowa, pokonując wiadukt, natomiast wracając z Żywca autobus zatrzymuje się pod samym dworcem. Nie dało się dogodniej dla pasażera w dwie strony?

  2. BB Gł – BB Lipnik jest o tyle problematyczny że na remont tunelu wykonywane jest obecnie studium wykonalności dopiero po nim można będzie ogłosić przetarg na projekt i prace budowlane . Aczkolwiek wiewiórki coś wspominały że być może będzie robiony od tunelu do podg – lipnik wcześniej bez przetargu.
    Odcinek Wilkowice-Bystra – Łodygowice prawdopodobnie będzie robiony w ramach opcji do przetargu z BB – Lipnik – WB jak tylko zwolni się budżet .
    Tak wiec do Żywca przetarg potrzebny jeszcze będzie na odcinek Łodygowice Żywiec . Bez stacji Żywiec która jest wyłączona z projektu .

    1. Dobrze, by rzeczywiście odcinek poza tunelem był robiony przy okazji. Niewykluczone, że są już do tego przymiarki – jakieś betonowe elementy leżą przy torach

      1. To są prefabrykowane pale pod konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej … ale to akurat są prace w ramach odcinka Lipnik – WB po prostu tak wyszła sekcja w projekcie .

  3. Ciekawi mnie czy w ramach kompleksowego remontu na LK 139, będzie przeprowadzony gruntowny remont torowiska na stacji Bielsko-Biała Główna. Dotyczy to wymiany: trakcji, torów, podkładów, wysypanie tłucznia.
    Nie wyobrażam sobie aby stacja kolejowa w Bielsku-Białej została pominięta w momencie dużej inwestycji na tym odcinku. Niestety do dzisiaj nie wiele wiadomo na ten temat, ale gołym okiem widać, ze potrzeba jest modernizacji torów dla pociągów pasażerskich i towarowych.
    No i czy w ogóle jest szansa na budowę nowego przystanku kolejowego Bielsko-Biała Teatr w ramach modernizacji LK 139.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *