Urzędnicy o Podsudeckiej

W Opolskim Urzędzie Marszałkowskim rozmawiano o przyszłości i potencjale Podsudeckiej Magistrali Kolejowej, czyli o odcinku linii kolejowej nr 137 Katowice – Legnica. Na okres próbny zostaną wprowadzone pociągi turystyczne na odcinku Nysa – Kłodzko Główne. Pierwszy pociąg w tej relacji pojedzie w ostatni weekend kwietnia.


Podczas spotkania wyraźnie zaznaczano, że remont oraz pełna elektryfikacja odcinak od Kędzierzyna-Koźla do Legnicy wpłynie na atrakcyjność Podsudeckiej Magistrali Kolejowej. Obecnie trwa analiza rentowności i sensowności przywrócenia połączenia kolejowego z Krakowa do Legnicy linią 137. Zakończona została analiza infrastruktury, która wypadła pomyślnie dla tego pomysłu. Elektryfikacja całej linii jest szansą wzmocnienie atrakcyjności turystycznej województwa opolskiego, co na spotkaniu w Urzędzie Marszałkowskim zaznaczał Norbert Krajczy, przewodniczący Sejmiku Województwa Opolskiego.

Od 28 kwietnia na okres próbny zostaną wprowadzone do rozkładu jazdy kursy na linii Nysa – Kłodzko Główne. Ostatni raz oficjalnie pociąg na tej linii pojechał dziesięć lat temu. Połączenia zostały tak przygotowane, aby najbardziej z nich zadowoleni byli turyści. Przed wakacjami pociągi pojadą w trakcie długich weekendów czyli: od 28 kwietnia do 6 maja oraz od 31 maja do 3 czerwca.

Od 23 czerwca do 30 września pociągiem będzie można pojechać w dni wolne od pracy. Pozytywne zakończenie testów nowego połączenia da gwarancję nie tylko na wpisanie go do rozkładu jazdy, ale również na odbudowanie kolei podsudeckiej.

W projekt zaangażowanych jest wiele samorządów, zarówno z naszego województwa, jak i tych, przez które przebiega dawna trasa kolejowa. Stoimy przed szansą, aby przywrócić to połączenie. Wszystko zależy od samych pasażerów, którzy się nim zainteresują – wyjaśnia przewodniczący Krajczy.

Jak tłumaczy Sylwester Brząkała, dyrektor Opolskiego oddziału PolRegio, nie ma jednoznacznego wskaźnika badającego zainteresowanie połączeniem. – Bierze się pod uwagę bardzo wiele czynników, a najważniejszym jest potencjał, jaki tkwi tworzeniu nowego połączenia. Często bierze się pod uwagę konkurencyjność na rynku. Jako przewoźnik musimy pamiętać o korzyściach jakie płyną dla naszych mieszkańców – dodaje Brząkała. Co ważne, podróż z Nysy do Kłodzka zajmie nieco ponad godzinę, czyli porównywalnie do czasu jazdy samochodem. Same godziny przyjazdów i odjazdów zostały tak pomyślane, aby były atrakcyjne dla turysty tzw. „jednodniowego” i „weekendowego”.

Potencjalnie do zmodernizowanej i odnowionej linii mogłoby zostać dobudowane połączenie z Głuchołaz, a tym samym czeskiego Jasenika. Od dłuższego czasu miłośnicy kolei oraz władze Głubczyc i okolic walczą o remont linii 294 i 177 Racławice Śląskie – Głubczyce – Racibórz a co za tym idzie wznowienie na niej ruchu pociągów pasażerskich. Inwestycje na linii podsudeckiej mogą ten cel przybliżyć, ponieważ już teraz władze samorządu regionalnego przeznaczyły pieniądze z RPO na opracowanie studium wykonalności tego odcinka.

6 komentarzy

  1. „Obecnie trwa analiza rentowności i sensowności przywrócenia połączenia kolejowego z Krakowa do Legnicy linią 137”.
    A teraz nadchodzi moment wskazania, że jednak sensowności nie ma… Pierwsze połączenie z Nysy do Kłodzka i ostatnie z Kłodzka nie jest w Nysie skomunikowane z pociągami z / na Kędzierzyn. Więc pasażerowie z GOPu raczej nie skorzystają. Brawo!

    1. …no właśnie – skoro w Nysie nie ma skomunikowania w kierunku GOP-u to życzę powodzenia twórcom tego pomysłu.
      Dlaczego koleją w PL rządzą kretyni ?

  2. Wszystko zalezy od samych pasazerow? to jakies kpiny,przeciez to logiczne – jesli nie bedzie skomunikowania Kedzierzyna z Nysa frekwencja bedzie marna.dlaczego pociag nie moze zaczac biegu w godzinach rannych z Kedzierzyna? Dlaczego nie moze zakonczyc biegu w godznach wieczornych w Kedzierzynie ? po co karmic pasazerow zludna nadzieja niewykonalnej podrozy ??

    1. Ostatni z Kłodzka jedzie do Opola. Ale tam też czeka się ok. godzin, by dostać do Kędzierzyna czy Gliwic. Totalnie nieprzemyślane. A może właśnie przemyślane?

  3. Wszystko zalezy od samych pasazerow? to jakies kpiny,przeciez to logiczne – jesli nie bedzie skomunikowania Kedzierzyna z Nysa frekwencja bedzie marna.dlaczego pociag nie moze zaczac biegu w godzinach rannych z Kedzierzyna? Dlaczego nie moze zakonczyc biegu w godznach wieczornych w Kedzierzynie ? po co karmic pasazerow zludna nadzieja niewykonalnej podrozy ??

  4. Przywrócenia połaczenia Krakowa z Legnicą? Chyba nigdy nie było jak już to Kraków-JeleniaGóra i Katowice -Legnica.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *