Zasłyszane na konsultacjach

W czwartek w siedzibie Kolei Śląskich zaprezentowano wstępny szkic rozkładu jazdy naszego przewoźnika na sezon 2018/19. To oczywiście jeszcze nie schemat, ktory będzie obowiązywał, ale pewna wskazówka czego możemy się spodziewać na naszych torach od grudnia. Krótko – rewolucji nie będzie. Prezentacja tego jak i o  której ewentualnie będziemy jeździć w przyszłym roku byla też okazją do spotkania z miłośnikami i symaptykami kolei z naszego regionu, którzy zasypali ludzi z KŚ gradem pytań i sporą liczbą ciekawych propozycji.


Bardzo, ale to bardzo w pigułce, omówimy najpierw się to, co znalazło w projekcie przyszłego rozkladu jazdy, a w drugiej części przedstawimy zebrany przez Magdalenę Iwańską, rzecznika prasowego KŚ zbiór najważniejszych pomysłow i postulatów jakie zostały przedsatwione pzrez tych, ktorzy wybrali się na spotkanie w Katowicach pzy ulicy Raciborskiej. Podobnie jak zostało to powiedziane podczas czwartkowej dyskusji, my również uważamy, że są to rzeczy z którymi warto się zapoznać czy przedyskutować. Stąd podajemy je do wiadomości.

Najpierw o rozkładzie. Praca przewozowa ma zostać zwiększona. Z nowości – największą ma być pojawienie się weekendowego pociagu (na razie nazwa robocza – Kubalonka) z Gliwic do Wisły Głębce przez Rybnik, Żory, Strumień i Chybie. Więcej razy też pojawi się na torach Ornak Katowice – Zakopane. Przy czym tutaj jeszcze ilość tych połączeń w przyszłym sezonie nie jest ustalona. Nowa para  ma pojawić się na linii Katowice – Cieszyn.

Widzieliśmy na zaprezentowanym schemacie pociąg linii S5 do… słowackiej Żyliny. Choc rozmowy trwają by stało się to jeszcze podczas tego rozkładu, to w przyszłym z pewnością granicę ze Słowacją przekroczy także Rachowiec. Generalnie na szlaku łaczącym Zwardoń z Katowicami przez Żywiec, Bielsko-Białą, Czechowice-Dziedzice i Pszczynę nic nie ubędzie a ma pojawic się coś nowego.

Na linii S1 ma zostać przedłużona popołudniowa szczytowa częstotliwość kursów z Katowic zarówno w kierunku Zawiercia i Częstochowy jak i Gliwic. Reasumując, informujemy o tym co stanowi szkic, punkt wyjścia do wykreowania nowego rozkładu. Jak będzie on wyglądał za 2 – 3 miesiące, gdy już będzie mozna mówić o nowym harnonogramie a nie o zamierzeniach? Zobaczymy…

Teraz czas na Wasze wnioski wniesione podczas czwartkowego spotkania w rozbiciu na poszczególne linie obsługiwane przez KŚ

S1 (Częstochowa – Katowice – Gliwice)

– Zwiększenie częstotliwości na linii S1, skomunikowanie pociągu do Warszawy o 11:35 z kierunku Gliwic, wydłużenie częstotliwości kursów co pół godziny do godziny 21:00, wprowadzenie bezpośrednich połączeń Częstochowa – Bielsko-Biała, wydłużenie kursów z Wisły do Zawiercia lub ewentualnie Dąbrowy Górniczej

S51 (Katowice – Zakopane)

⋅ Wprowadzenie pociągów w dni robocze (co najmniej trzy pary) na odcinku Sucha Beskidzka (lub Jeleśnia) – Żywiec – Bielsko-Biała, skomunikowanie z innymi pociągami do Zakopanego (np. Przewozy Regionalne Bielsko-Biała – Kalwaria – Zakopane)

S58 (Czechowice-Dziedzice – Cieszyn)

– Propozycja nazwy dla pociągu: Jan Londzin, wprowadzenie pociągu na godzinę 7:30 do Czechowic-Dziedzic, uruchomienie pociągów Zebrzydowice – Czechowice-Dziedzice, poprawa skomunikowań pociągów z Katowic w Cieszynie z pociągami kolei czeskich, skomunikowanie z pociągami czeskimi do Petrowic

S6 (Katowice – Wisła Głębce)

–  Dodanie przystanku w Przyszowicach (to w przypadku wprowadzenia wspomnianego pociągu Kubalonka relacji Gliwice – Wisła Głębce oraz skomunikowanie tego połączenia z pociągiem do Raciborza), przedłużenie kursów z Wisły do Zawiercia lub Dąbrowy Górniczej w dni robocze lub poprawa skomunikowań, uruchomienie wahadła Ustroń – Wisła, przystanek Zabrzeg Czarnolesie do likwidacji, zwiększenie prędkości na odcinku Katowice – Goczałkowice, wprowadzenie nazw dla pociągów z linii Katowice – Wisła np: Jan Michejda (orędownik utworzenia linii kolejowej z Cieszyna do Wisła), Henryk Flame (prywatnie maszynista kolejowy) oraz Julian Ochorowicz, Bogumił Hoff

S8 (Lubliniec – Oświęcim)

  • Dodanie pociągu po godzinie 22:00 do Tarnowskich Gór, powrót pociągów na odcinku Oświęcim – Czechowice-Dziedzice

S5 (Katowice – Bielsko-Biała – Zwardoń

Zapewnienia pociągu powrotnego z Bielska-Białej do Żywca po godzinie 21:00 w dni robocze (ze względu choćby na pracowników galerii), uruchomienie połączeń bezpośrednich z Bielska do Częstochowy, w piątek koło 17 uruchomienie przyspieszonego pociągu do Zwardonia, wydłużenie Rachowca do Żyliny, nazwanie jednego z pociagow do Żywca z nazwą nawiązującą do osoby Andrzeja Komoniewskiego (wójt Żywca, odkrywca największej w Beskidach jaskini)

⋅S7/S71 (Katowice – Rybnik – Wodzisław Śląski/Racibórz)

– Wydłużenie pociągu Wladislavia do Bohumina, wprowadzenie kursu do Bohumina przyspieszonego na odcinku Katowice-Rybnik

S72 (Rybnik – Bielsko-Biała)

– Obniżenie cen biletów

Dodatkowe uwagi:

Wprowadzanie skomunikowań na wszystkich stacjach przy tym samym peronie, przywrócenie ruchu na linii Gliwice – Bytom, umożliwienie przejazdów pociągami na podstawie ŚKUP.

24 komentarze

  1. Kochani! Szanuję was za to co robicie, ale czasami czytając wasze newsy mam wrażenie, że są pisane na kolanie i nikt ich nie czyta przed publikacją. Może warto czasami zanim coś opublikujecie przeczytać to co zamierzacie opublikować? Unikniecie wtedy błędów, a odbiór dla czytelnika będzie łatwiejszy.
    Profesjonalna praca zniweczona może być nieprofesjonalnym podejściem do jakości wrzucanego w sieć tekstu.
    Pozdrawiam

      1. Źle pan mniema, nie pracuję tam choć czasem przejeżdżam tamtędy na rowerze jadąc na tamę w Goczałkowicach. Ale to chyba normalne, że przystanek służy kolejarzom pracującym w Czarnolesiu, lepiej jakby dojeżdżali do pracy 20 letnimi Corsami czy Puntami?

  2. Ciekawe czy KUBALONKA będzie dodatkowym pociągiem, czy zastąpi „dotychczasowe” Gliwice które jeżdza obecnie.

      1. A skąd to wiesz drogi Kolego? Nie pytam ironicznie tylko z ciekawości gdzie to można wyczytać.

  3. Mam nadzieję, iż Kubalonka otrzyma skomunikowanie z poc z Chałupek/ Bohumina…
    Jeszcze byłoby dobrze skomunikować przynajmniej Vladislavię w Katowicach z poc do Częstochowy oraz żeby w końcu na linii S71 pojawiły się Elfy2; no ile można jeździć staruszkami EN57?!?

  4. Dopóki linia z Żywca do Suchej nie przejdzie remontu pozwalającego na szybszą jazdę, pociągi w dni robocze nie mają sensu (turystyczne i weekendowe jak najbardziej). Czarnolesie to przystanek jak to się mówi pośrodku niczego i służy głównie kolejarzom z tamtejszej stacji rozrządowej, można ewentualnie byłoby wprowadzić opcję „postój na żądanie”, choć nie wiem czy to możliwe. Co do S5 wszystko pięknie ale trzeba pamiętać że linia w połowie jest jednotorowa i może zrobić się ścisk wymuszający więcej dłuższych postojów na mijankach. Ponadto KŚ mogłyby też zainteresować się LK 169 która została odremontowana ale służy jedynie towarom i kursom dalekobieżnym.

    1. To, że Zabrzeg Czarnolesie służy kolejarzom dojeżdżającym do pracy oznacza, że trzeba go zamknąć? Czym ci ludzie maja potem tam dojechać?

      1. Nie twierdzę że przystanek trzeba zamknąć, napisałem jedynie jaką pełni rolę. Rozumiem jednak taki tok myślenia, bo każdy przewoźnik pasażerski dąży do optymalizacji rozkładu. Czy byłby to taki problem żeby wcześniej nadać załodze pociągu że jest potrzeba zatrzymania się? Tak jak ma to czasami miejsce na Mąkołowcu, obiekt w ogóle nie pełni funkcji pasażerskich, ale znajduje się tam prowizoryczny peron, gdzie pracownik nastawni normalnie wsiada do planowego pociągu (zwykle S5 w kierunku Zwardonia przed 18). Podobnie zrobiono też swego czasu z przystankiem Sosnowiec Jęzor, nie wiem jak wygląda tam obecnie.

      2. Wiesz młodzież z KS nie lubi kolejarzy, oni są drwalami z koleją nie mają nic wspólnego 🙂

  5. Czyli powrót pociągów na LK157/LK159 przez Strumień. Nie było to trudne do przewidzenia po remoncie linii, szkoda tylko, że PLK tego nie przewidzialo i zostawili perony w Strumieniu i Warszowicach nienaruszone.

  6. „… skomunikowanie z pociągami czeskimi do Petrowic” czy to oznacza że polskie pociągi beą wjedżać do Petrowic czy czeskie do Zebrzydowic?

    1. No właśnie, też nic nie słyszałem o pomysłach, by czeskie składy dojeżdżały do Zebrzydowic. Chociaż byłoby to z wszech miar wskazane.

  7. Najlepiej by było przedłużyć pociąg z Czechowic do Bogumina, byłaby kolejna możliwość dostania się do
    Czech

    1. Anie nie ma żadnego pociągu z Czechowic, który można wydłużyć do Bohumina, skoro wszystkie z Zebrzydowic jadą do Cieszyna. To musiałoby być nowe połączenie.

      1. – Propozycja nazwy dla pociągu: Jan Londzin, wprowadzenie pociągu na godzinę 7:30 do Czechowic-Dziedzic, uruchomienie pociągów Zebrzydowice – Czechowice-Dziedzice, poprawa skomunikowań pociągów z Katowic w Cieszynie z pociągami kolei czeskich, skomunikowanie z pociągami czeskimi do Petrowic

        1. Wątpię czy Koleje śląskie będą tak „szaleć” z pociągami z Czechowic do Zebrzydowic, skoro świeżo je prawie wykasowali w związku z małym zainteresowaniem. Lepiej byłoby rzeczywiście dogadać się z Czechami, by swoje motoraki wydłużyli do Zebrzydowic i skomunikować je z pociągami KŚ.

          1. Gdyby były przedłużone do Bogumina lub chociaż do Petrovic to sens byłby większy.
            Chyba żeby faktycznie motoraki jeździły do Zebrzydowic (tak jak w Cieszynie) w końcu to tylko 4km, ale to chyba nie jest sprawa KS a tylko o tym mowa jest w artykule

          2. To jest kwestia wzajemnych (KŚ vs CD) uzgodnień. – dla chcącego nic trudnego.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *