Szybciej do Zakopanego

Wymiana 44 km torów, przebudowa ponad 100 obiektów, dodatkowy przystanek, dwanaście przebudowanych stacji i wreszcie budowa łącznicy w Chabówce. Jest już umowa na modernizację linii kolejowej nr 99 Chabówka – Zakopane.


PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę – w trybie projektuj i buduj – „Prace na odcinku linii kolejowej nr 99 Chabówka – Zakopane wraz z budową łącznicy w Chabówce w ciągu linii kolejowych nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka i nr 99 Chabówka – Zakopane”. Wartość umowy to 330 095 342 zł netto. Wykonawca – ZUE S.A. Realizacja prac planowana jest na 42 miesiące w latach 2018 – 2021. Finansowanie ze środków budżetowych.

W ramach zamówienia wykonawca inwestycji m.in. wybuduje dodatkowy przystanek w Chabówce, przebuduje perony na 12 stacjach i przystankach, zwiększając komfort podróżowania. Podróżni, mają otrzymać lepsze warunki na stacjach: Raba Wyżna, Sieniawa, Lasek, Szaflary, Biały Dunajec, Nowy Targ, Poronin, Zakopane. Większe możliwości obsługi stworzone zostaną także na przystankach: Chabówka, Rokiciny Podhalańskie, Pyzówka, Szaflary Wieś. Na linii Chabówka – Zakopane będzie wymienionych 44 km torów, przebudowanych zostanie ponad 100 obiektów, w tym 18 mostów i 5 wiaduktów (Chabówka, Klikuszowa, Bańska Niżna, Zakopane). Efektem będzie szybsza i bezpieczniejsza jazda pociągów oraz sprawniejsza komunikacja drogowa w obszarze wiaduktów.

Zwiększy się poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz samochodowego i pieszego dzięki pracom na przejazdach kolejowo-drogowych. Na 23 skrzyżowaniach drogi z torami zamontowane będą dodatkowe urządzenia zabezpieczające, m.in. w Chabówce, Rokicinach Podhalańskich, Rabie Wyżnej, Sieniawie, Lasku, Nowym Targu, Szaflarach, Zakopanem. W ramach umowy zaplanowano także zaprojektowanie i wybudowanie łącznicy kolejowej w Chabówce (w ciągu linii kolejowych Sucha Beskidzka – Chabówka nr 98 i Chabówka – Zakopane nr 99). Umożliwi to bezpośrednią jazdę do Zakopanego, bez konieczności zmiany kierunku jazdy w Chabówce. Inwestycja pozwoli skrócić czas jazdy pociągów między Chabówką a Zakopanem o ok. 30 minut.

Naszym celem jest spójna i nowoczesna sieć kolejowa: kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Łączymy Polskę dzięki modernizacji istniejących i budowie nowych tras kolejowych i drogowych – powiedział minister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Adamczyk.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., dzięki inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego na trasie Kraków – Zakopane, zwiększają dobre oferty podróży na Podhalu, w województwie małopolskim oraz między regionami Polski. Do korzystania z kolei wkrótce zachęcą wygodne, dostępne dla wszystkich przystanki i stacje m.in. na odcinku Chabówka – Zakopane – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Zakończenie wszystkich prac na linii w 2023 r. skróci podróż z Krakowa do Zakopanego o blisko godzinę – z 3 godz. do nieco ponad 2 godz. Dotychczasowy czas przejazdu już mógł być skrócony o kilkadziesiąt minut m.in. dzięki budowie łącznicy w Suchej Beskidzkiej i w Krakowie.

Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe

One comment

  1. Bardzo dobrze, że temat przetargu udało się – wbrew zapowiedziom – szybko rozwiązać. Tym samym po zakończeniu prac będzie możliwe przejechanie całej trasy z Krakowa Głównego do Zakopanego bez uciążliwej zmiany kierunku. Martwi mnie tylko jedno – czy nie będzie to przyczynkiem do zarzucenia tematu budowy linii Podłęże – Piekiełko.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *