Czas na projekt linii do Pyrzowic

Egis Poland Sp. z o.o. opracuje dokumentację wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla projektu pn.: „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie”. W tym tygodniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę ze zwycięzcą przetargu. Wartość zamówienia opiewa na kwotę 18 708 300,00 zł brutto.


Linia kolejowa na odcinku Zawiercie – Tarnowskie Góry ma stworzyć dobre warunki dla połączeń Katowice z lotniskiem w Pyrzowicach i Zawierciem. Dojazd do portu lotniczego będzie możliwy od strony Tarnowskich Gór i Zawiercia. Orientacyjny czas przejazdu na lotnisko z Tarnowskich Gór to ok. 17 minut natomiast z Zawiercia ok. 23 minuty. Linia, na którą szykowana jest dokumentacja, będzie również bardzo ważną trasą obsługującą bocznicę towarową CARGO MPL Katowice. Pozytywnie wpłynie na transportu towarów drogą kolejową i lotniczą.

Projekty Krajowego Programu Kolejowego otwierają nowe możliwości połączeń kolejowych. Oznacz to sprawniejsze podróże dalekobieżne oraz wygodniejsze dojazdy mieszkańców w regionie. Przebudowa linii Zawiercie – Tarnowskie Góry to także lepsza obsługa dla przewozów towarowych obsługujących port lotniczy MPL Katowice – mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Zakres projektu obejmuje budowę nowych przystanków osobowych: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice Łubne, Zawiercie Kądzielów oraz stacji MPL Pyrzowice, a także rezerwę terenu pod 2 nowe przystanki osobowe na terenie gminy Miasteczko Śląskie i Poręba. Inwestycja przewiduje elektryfikację ok. 45 km linii oraz budowę dwóch dwupoziomowych skrzyżowań z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin – Pyrzowice (droga dojazdowa do lotniska). PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują na tym odcinku prędkość maksymalną dla pociągów pasażerskich – 140 km/h, dla towarowych – 80 km/h, natomiast dopuszczalny nacisk na oś ma wynieść 221 kN/oś.

Na odcinku Tarnowskie Góry – Mierzęcice Zawierciańskie linia jest nieczynna od 1992 roku, natomiast na odcinku Mierzęcice Zawierciańskie – Siewierz – od 2009 roku. Aktualnie eksploatowany jest 5 km odcinek w stacji Tarnowskie Góry oraz 15 km odcinek Siewierz – Zawiercie tylko dla ruchu towarowego.

Projektowanie wraz z dozorem autorskim ma trwać nie więcej niż 1575 dni. Planowane zakończenie inwestycji przypadnie na rok 2022.

3 komentarze

  1. Piękna linia – zapewne potrzebna mieszkańcom Siewierza, Zawiercia i Kielc oraz Tarnowskich Gór i Opola.
    Trzeba postawić sprawę jasno – tylko linia Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Mierzęcice (około 19 km) umożliwi szybki dostęp do Lotniska z Tychów, Katowic, Sosnowca, Olkusza, Jaworzna i Krakowa.
    Należy to bezwzględnie zrealizować.

    1. Nie chce mi się wierzyć by ktoś zadał sobie trud uruchomienia pociągów z Olkusza przez Ząbkowice na lotnisko…

    2. A Ty ciągle o jednym i tym samym… I kogo miałyby wozić pociągi od strony Ząbkowic? Powietrze?

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *