SOR CNG na testach w Raciborzu

Raciborski PKS zamierza w najbliższym czasie kupić nowe autobusy. Czy będą to pojazdy zasilane gazem ziemnym? PKS w Raciborzu obecnie testuje autobus czeskiego producenta. SOR CN 12 na próbach w Raciborzu pozostanie przynajmniej do kwietnia. O testach pisze portal naszraciborz.pl


W ramach współpracy z producentami autobusów Zarząd raciborskiego PKS prowadzi aktualnie testy autobusów zasilanych gazem ziemnym tzw. CNG. Od 22 lutego na raciborskich drogach pojawił się międzymiastowy dwunastometrowy autobus marki SOR zasilany wyłącznie CNG. Obecnie w celu zapoznania się z funkcjonowaniem napędu gazowego testowany jest w ruchu bez pasażerów, ale już w kwietniu pojawi się na liniach regularnych i pasażerowie będą mogli ocenić komfort podróży tzw. „gazowcem”.

Doświadczenia z zastosowaniem CNG do napędu autobusów w Polsce są skromne w porównaniu z wieloma krajami na świecie. Zagadnienie zastosowania gazu ziemnego do napędu pojazdów jest bardzo pozytywnie oceniane w wielu krajach Europy Zachodniej. Gaz ziemny CNG stał się alternatywą wobec paliw ropopochodnych i rozwiązanie to jest obecnie przedmiotem wielu konferencji, analiz oraz realizacji. Zauważalnie wzrosło także zainteresowanie kolejnych producentów coraz intensywniej rozwijającym się rynkiem autobusów gazowych – mówi Prezes Zarządu PKS Damian Knura.

Na testach w raciborskim PKS-ie zagościł autobus marki SOR CN 12. To niskowejściowy 12-metrowy autobus podobny do czterech nowych autobusów zakupionych w ramach współpracy z Powiatem Wodzisławskim. Pojazd ten posiada wiele cech wyróżniających go na tle konkurencji. Z zewnątrz rzuca się w oczy załamana linia dachu w miejscu, gdzie część niskopodłogowa łączy się z wyższą, średniopodłogową. Na dachu autobusu znajduje się „garb” charakterystyczny dla autobusów zasilanych CNG. Pojazd ten, tak jak wcześniej zakupione autobusy, jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych.

Wyniki badań na temat kosztów użytkowania autobusów gazowych spółka odniesie do wyników uzyskanych przez identyczne pojazdy już eksploatowane, co pozwoli ocenić korzyści ekonomiczne z zastosowania autobusów CNG – podkreśla Prezes Zarządu Damian Knura. Wstępnie wiadomo, że instalacja zasilania gazem ziemnym podnosi cenę pojazdu o ok. 15-25% w stosunku do tradycyjnego napędu. Koszt ten jest jednak rekompensowany przez oszczędności wynikające z zastosowania tańszego paliwa.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Fot. naszraciborz.pl
Źródło: http://www.naszraciborz.pl/site/art/1-aktualnosci/0-/64600-raciborski-pks-testuje-autobusy-zasilane-gazem.html

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *