Kolej dwóch prędkości

Jest takie miejsce na śląskiej kolejowej mapie, gdzie dwa pociągi Kolei Śląskich jadą w jednym kierunku i choć jeden z nich jedzie o około 100 km/h szybciej od drugiego to nie dochodzi do zderzenia. Taka sytuacja, która może zdarzyć się tylko na naszych torach.


Tak duża różnica prędkości pomiędzy dwoma pociągami jest prozaiczna. Otóż pociąg nr 94329 relacji Katowice – Wisła Głębce kilka minut wcześniej, po obsłużeniu przystanku Zabrzeg Czarnolesie żegna się z linią kolejową nr 93 i wjeżdża na linię nr 694, czyli na początek popularnej wiślanki. Stan techniczny tego szlaku jest taki że bez względu na rodzaj jednostki obsługującej relację S6 kończy się „rumakowanie”. To początek podróży aż do Skoczowa z niebotyczną prędkością, oscylującą pomiędzy 15 a 30 km/h. 

Cztery minuty po odjeździe tego pociągu na przystanku w Czarnolesiu pojawia się jednostka obsługująca połączenie nr 94353 z Czechowic-Dziedzic do Cieszyna. Relacja S58 nie korzysta z linii nr 694i, a pozostając na szlaku oznaczonym liczbą 93 może dalej pędzić ze swoimi pasażerami 120 km/h. Nic dziwnego,  że błyskawicznie zaczyna skracać się dystans pomiędzy pociągami. Z kronikarskiego obowiązku dodajmy, że najczęściej do Wisły jedzie jednostka EN57 KM, a do Cieszyna nowe, małe elfiątko (34WEa).

Jeśli wszystko odbywa się w zgodzie z rozkładem jazdy, to wiślański żółw zostaje wyprzedzony przez cieszyńskiego geparda jeszcze przed miejscem gdzie biegnące równolegle LK 93 i LK 694 rozstają się w Chybiu ze sobą.  Pierwsza prowadzi do Zebrzydowic, druga do wspomnianego Skoczowa i dalej do Ustronia i Wisły. I jeszcze jeden,, chyba największy, paradoks. Ten pędzący 120 km/h to osobowy, ten pełzający 20 km/h to przyspieszony. To wyprzedzanie to bardzo widowiskowy moment,  jednak z powodu kilku przeciwności bardzo trudny do uchwycenia obrazującą to fotografią. 

Początek linii nr 694 w Bronowie to w ogóle ciekawe miejsce. O innej porze dnia zauważyć kolejne widowiskowe zjawisko, ale żeby rzeczowo ukazać Wam co i jak,  musimy się pojawić tam z naszym powietrznym przyjacielem.

12 komentarzy

    1. Pozwoli Pan, że to czytelnicy ocenią czy artykuł cos wnosi czy nie. Natomiast co do sprawy Chybia i łączenia połączeń Rybnik – BB i Katowice – Cieszyn posiadamy projekt dokładnego rozkładu jazdy pociągów w tym wariancie. I dlaczego go nie publikujemy? Bo to propozycja. Poza tym komuś daliśmy słowo, że tego nie „puścimy” aż nie będzie wiadomo, że są jakiekolwiek szanse na jego realizację. Ktoś jednak wyszedł przed szereg. Projekt rj 18/19? Wiemy, że coś takiego już powstało i nawet my uważamy, że nie nadaje się to do jakiejkolwiek publikacji. To tak jakby dać zdjęcie fundamentów i podpisać – Ale elegancki dom…

      1. Dobrze napisane prosze Pana ☺artykuły takie warto dawać i czytać.Jedziecie wiecej po śląsku Panie Jurku niż ja i zawsze chętnie czytam co u was nowego na stronie.Pozdrawiam

        1. Jakby pan Jakub napisał że artykuł jest do bani to jego prawo. Ale o tym co on wnosi decydujecie Państwo. I akurat wniósł tyle ile trzeba. Pozdrawiam

  1. Dlatego pociągi do Wisły skierować przez Chybie,gdzie zmiana czoła mieści się w kilku minutach i choć trochę ominąć łącznice od Bronowa do Mnicha-tam się szybciej idzie niż jedzie.

  2. Ogólnie na lini 93 jest teraz duży natłok o godz 15.00 🙂 Pociągi do Katowic,Wisły,Cieszyna,Krakowa,Bydgoszczy i to w odstępie kilku minut.

  3. Dobrze napisane prosze Pana ☺artykuły takie warto dawać i czytać.Jedziecie wiecej po śląsku Panie Jurku niż ja i zawsze chętnie czytam co u was nowego na stronie.Pozdrawiam

    1. Mamy taki plan, tylko trochę się zmieniło po korekcie RJ. Musimy ogarnąć jak to wygląda teraz bo np. fakt, że Trzej Bracia jadą od dzisiaj 5 minut później dla efektu który chcemy pokazać ma kolosalne znaczenie. Ale jak będzie to możliwe to oczywiście nakręcimy

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *