Autonomiczne autobusy

Najpierw autobusy elektryczne, później Hyperloop a teraz pojazdy autonomiczne. Jaworzno chce być pionierem w nowych technologiach w dziedzinie transportu pasażerskiego. Już teraz tworzą cyfrowy obraz swojego miasta po którym może w niedalekiej przyszłości będą poruszać się autobusy autonomiczne.


Samochody autonomiczne „widzą” świat w perspektywie 360 stopni. Pod tym względem są lepsze od naszego gatunku. Dla nich rzeczywistość składa się z milionów punktów wygenerowanych przez czujniki i komputery. Maszynom nie przeszkadzają ciemności, bo mogą „widzieć” w podczerwieni, nie przeszkadza im też mgła, bo „obserwują” z pomocą radaru. Nie potrącą pieszego, czy rowerzysty, bo rozróżniają temperatury otaczających obiektów.

W nocy z 28 lutego na 1 marca br. Jaworzno było skanowane laserowymi dalmierzami. Inżynierowie tworzyli mapę punktów – wirtualny, ale realny świat, w którym będą poruszać się samochody bez kierowcy. Zanim na ulice wyjadą testowe pojazdy, to w “pamięci komputerów przejadą” miliony kilometrów w laboratoriach.

Stajemy się pionierami w rozwoju pojazdów autonomicznych w Polsce. Pilotażowe skanowanie wybranych ulic i obszarów Jaworzna, to naturalny krok na drodze do zadomowienia pojazdów samojezdnych nad Wisłą, wynikający z zawiązanej współpracy pomiędzy miastem Jaworzno, firmą Comtegra oraz Instytutem. Co istotne, pilotażowe działania doskonale wpisują się w możliwości późniejszego testowania pojazdów autonomicznych, z wykorzystaniem zebranych danych na zasadach ustalonych w już obowiązującej ustawie o elektromobilności – podkreśla prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego.

Inżynierowie wybrali na początek trzy miejsca. To droga dojazdowa do autostrady A4, trasa autobusu nr 321 oraz okolice rynku. Takie miejsca są niemałym wyzwaniem dla pojazdu autonomicznego. Wskazano te przestrzenie, ponieważ nie jest sztuką wypuścić pojazd autonomiczny na autostradę, która jest miejscem bardzo przewidywalnym. Wyzwaniem jest sprawdzenie, jak taki pojazd zachowa się w mieście, gdzie są wąskie uliczki, dużo domów, wiele się dzieje w każdym momencie. Nie wykluczam, że aby się zmierzyć z tym wyzwaniem konieczne będzie zbudowanie testowego fragmentu ulicy, czy też toru – mówi prezydent Jaworzna Paweł Silbert.

Z inicjatywy Jaworzna w ustawie o elektromobilności pojawiły się zapisy zapowiadające pojazdy autonomiczne i umożliwiające prowadzenie takich testów właśnie w tym mieście. Prelegenci ostatniej konferencji „Miasto Idei” zgodzili się, że mówiąc o autonomicznych pojazdach „mówimy o tym, co się wydarzy na pewno”. Nie ma odwrotu. Skanowanie miejskich ulic odbywa się dzięki współpracy Gminy z Instytutem Transportu Samochodowego, Comtegra SA, 3M i FEV oraz uczelniami wyższymi.

Fot. Alstom

3 komentarze

  1. Warto dodać także iż miasto Jaworzno wdraża bilety na przyjazd w śmiesznej cenie wymuszając zarazem tym samym nierentowność jeżdżenia samochodem po mieście. Roczny bilet to kwota 180zł , jednorazowy to 0,50gr. W ten sposób bezdomni nie będą mieć tłumaczenia że za drogo 50gr. a gapowicze narazili by sie w ten sposób na większy wstyd niż warte to wszystko.

  2. „Nie takie powroty zza grobu i niebytu sportowego G-BOY trzeba czytać całą wypowiedź?. A przykład chociażby: B-easy nie wrócił z zaświatów? Teraz sobie dobrze daje radę w Knicks.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *