Rusza Kolej Metropolitalna .. na Pomorzu Zachodnim

Dociera do nas kolejny sygnał o utworzeniu następnej Kolei Metropolitalnej. Tym razem informacja ta pochodzi z zachodniego wybrzeża Polski, z okolic Szczecina. A my?  Choć fundament pod taką formę transportu mamy, to jednak dalej musimy czekać z racji braku taboru i niewystarczających warunków technicznych.


My

Jedno u nas można przyznać. Torów nam nie brakuje, ale ich stan w wielu przypadkach lepiej nie komentować. Przy dobrze utrzymanej infrastrukturze już dzisiaj można zaplanować odcinki torowe po których poruszałyby się składy wyłącznie w ruchu regionalnym. Potężna inwestycja, warta ponad 900 mln EURO, związana z budową linii przystosowanej do połączeń aglomeracyjnych została podzielona na ćwiartki ćwiartek. Być może w przeciągu 2 lat na naszych torach pojawią się składy zakupione przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, które mają obsłużyć połączenia metropolitalne. Czy wystarczy dla nich miejsca na torach?

Inni

Samorząd Województwa Zachodnipomorskiego uruchomi trzy nowe połączenia Szczecina i Goleniowa, sześć na trasie Szczecin – Gryfino. Marszałek Województwa we współpracy z gminami w marcu uruchomi nowe pociągi w ramach pilotażu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Znacznie usprawni to podróż do podszczecińskich miejscowości, jak i dojazd z nich do stolicy województwa.

Nowe pociągi wejdą do rozkładu jazdy 11 marca i zagęszczą siatkę połączeń w pasmach największego zainteresowania. Szczególnie ważny będzie pociąg, który pozwoli na wieczorne powroty z i do Goleniowa (odjazd ze Szczecina do Goleniowa 22:45, odjazd z Goleniowa do Szczecina 23:25).

Z inicjatywą uruchomienia dodatkowych połączeń wystąpił marszałek Olgierd Geblewicz. Finansowanie zapewnią zainteresowane samorządy: Województwo Zachodniopomorskie, Miasto Szczecin, Gmina Goleniów oraz Miasto i Gmina Gryfino. Łączny koszt nowych pociągów to ponad 1,1 mln zł. Samorządy złożą się na tę kwotę po równo.

– To część prac nad SKM-ką, która ma wznieść komfort podróżowania w obrębie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego na zupełnie nowy poziom. Nowe połączenia są tego namiastką. Ułatwią życie tysiącom mieszkańców, pozwolą lepiej ułożyć sobie dzień. Dzięki temu wzrasta mobilność i konkurencyjność takich osób na rynku pracy. Wieczorne pociągi zwiększają też szanse na uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych, które naturalnie kumulują się w stolicy regionu. Jest szansa, że zmniejszy to ilość aut na szczecińskich ulicach. Będziemy obserwować, jakim zainteresowaniem cieszyć się będą nowe połączenia – podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz.

Przewozy realizowane będą nowoczesnym taborem dostępnym dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz z możliwością przewozu rowerów, wózków i siecią WiFi. To tanie (cena biletu Szczecin – Goleniów to 7,50 zł, a Szczecin – Gryfino to 6,50 zł) i wygodne rozwiązanie. Dodatkowe pociągi wykonają do końca obowiązywania bieżącego rozkładu jazdy pociągów 2017/18 pracę eksploatacyjną około 97 tys. pociągokilometrów.

2 komentarze

  1. W ciągu dwóch lat mało prawdopodobne, musieliby już ogłaszać przetarg. Co najwyżej jakieś pojedyncze używki typu 14WE do odstawienia pod płotem 🙂

  2. 97 tys pockm to do końca rj niecałe 300 dni, co daje ok. 350 pockm na dobę.
    Zważywszy, że ze Szczecina do Goleniowa to ok. 35 km, a Gryfina ok 20 km, wychodziłoby, że wystarczy to na raptem 3, góra 4 pary w dobie ŁĄCZNIE (350/55)
    Nie wiem czy to już jest Kolej Metropolitalna, czy tylko tegoroczna kampania 🙂

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *