Wiesiółka Centralna

Nie ukrywamy, że w pociągach Kolei Śląskich słyszeliśmy kilka historii opowiadanych przez pasażerów na temat samego przystanku, jak i sensu zatrzymywania pociągów we wsi liczącej 300 mieszkańców. Zainteresowanie Wiesiółką, bo o niej mowa, wzmogło się, gdy przy torze po którym nominalnie poruszają się tylko pociągi towarowe zbudowano kolejny peron. We wtorek się tam wybraliśmy, by zobaczyć o co tak naprawdę chodzi.


Wiesiółka to przystanek kolejowy położony 34 kilometry od Katowic na linii S1 obsługiwanej przez Koleje Śląskie. Pomiędzy Chruszczobrodem a Łazami. Łącznie zatrzymuje się tam w ciągu doby niespełna 60 pociągów (z tego pierwszy ma odjazd już o 0:01 każdego dnia – do Częstochowy) naszego przewoźnika i dwie pary pociągów Katowice – Kielce, obsługiwanych przez Przewozy Regionalne.

Jesteśmy jednak przekonani, że liczba pociągów które przejeżdżają tutaj w ciągu doby w niczym nie ustępuje liczbie pociągów przyjmowanych przez katowicki dworzec. Oczywiście w tym wypadku mówimy zarówno o składach towarowych jak i pociągach pasażerskich. Przystanek pasażerski otoczony jest z dwóch stron torami po których co kilka minut kursują towarówki. Zresztą ta dodatkowa krawędź peronowa zbudowana jest przy jednym z nich. A warto pamiętać, że pozostają w odwodzie jeszcze dwa kolejne tory, których przeznaczenia nie udało się nam ustalić. Ich jakość wskazuje jednak, że są dość często wykorzystywane.

Ruch w tej Wiesiółce jak bez mała, taki sam jak na węźle drogowym zbudowanym na okoliczność krzyżowania się autostrady A4 z ulicą Murckowską w Katowicach. W pewnej chwili po wszystkich czterech torach jechały jakieś pociągi i trudno było nadążyć z ogarnięciem tego hurtowego wysypu pojazdów. W tym całym zamieszaniu omal nie uciekł nam spod obiektywów nowy 22WEd-001 KŚ, który nieco cichaczem mijał Wiesiółkę po torach towarowych podczas kolejnych testów. Doliczyliśmy się bodaj 5 czy 6 minut by po którymkolwiek z torów nie jechał jakiś pociąg. Z czasem przestało nam nawet dokuczać przenikliwe zimno panujące tego dnia.

Zobaczycie tu wszelaki tabor jaki kursuje po naszym kraju. Od pendolino do starego niemiłosiernie kopcącego Gagarina. Od wagonów kontenerowych do pospolitych węglarek. Zresztą niemal co chwilę z głośników na peronach płynie komunikat o przejeżdżającym bez zatrzymania pociągu. Jest ich więcej niż tych z zatrzymaniem, co obala tezę, że liczba połączeń osobowych jest w tym miejscu nadmierna.

Nie, nie otrzymacie tu odpowiedzi na pytanie, jakie były przesłanki tworzenia kolejnego peronu w Wiesiółce. Może to początek budowy kolei aglomeracyjnej z Zawiercia do Dąbrowy Górniczej Ząbkowice w zamian za kolej aglomeracyjną w metropolii, której nie będzie. Może są inne powody. Mniejsza o to. Natomiast naszą sporą we wtorek ekipę, na swój sposób urzekło to miejsce, któremu natężenia kolejowego ruchu mogą pozazdrościć znacznie większe ośrodki w naszym kraju, podobnie jak, patrząc okiem miłośnika kolei, miejsca gdzie występuje fantastyczna przestrzeń do realizacji swojej pasji.

8 komentarzy

  1. Po kolei:
    1. Na Wiesiołce są trzy linie kolejowe (dwa tory linii L1 – dwa najstarsze przystanki, linia 186 przy której wybudowano trzy nowe przystanki Wiesiołka, Chruszczobród, DG Sikorka, która razem z linią 160 tworzą tzw tory nr 3 i 4 między Łazarz i DG Ząbkowice, oraz dwa tory na Hutę Katowice)
    2. Nowe przystanki wybudowane na linii 186 zaczną swoje życie prawdopodobnie od 11 marca kiedy kilka pociągów ma być wypracowania właśnie tamtędy

  2. Zapomnieliście dodać, że Wiesiółka jest przez pracowników KŚ pieszczotlwie nazywana Wirdżinią 🙂

  3. W Dąbrowie Górniczej Sikorce również wybudowano nowy peron. Czy wiadomo coś ile peronów docelowo ma mieć Dąbrowa Górnicza Ząbkowice bo skończeniu budowy przejścia podziemnego?

  4. Te „dwa kolejne tory w odwodzie” to pewnie dwutorowa linia nr 154 prowadząca z Łaz do Dąbrowy Górniczej Towarowej.
    W ogóle układ torów w okolicach przystanku Wiesiółka jest całkiem skomplikowany – linie się krzyżują, przeplatają, kawałek dalej jedna linia ląduje po drugiej stronie… 😉

  5. Jak widać nieznajomość realiów życia nie przeszkadza niektórym zabierać głos i wypisywać bzdury. Autor tego tekstu najpierw zapoznałby sie z realiami życia w okolicy historię powstania przystanku osobowego Wiesiółka a później wyrażał swoje opinie.Dla autora jeżeli miał przyjemność odwiedzić Wiesiółkę to powinien przed wystawieniem artykułu przeprowadzi sondaż i zobaczył by że z po Wiesiółka korzysta wiele osób nie tylko z wsi Wiesiółka ale także mieszkańcy Wysokiej nawet Chruszczobrodu dodatkowo niech przeliczy ile osób wsiada i wysiada na tym przystanku śmiem twierdzić że więcej niż w chruszczobrodzie czy sikorce. A co do nazewnictwa starsi kolejarze nazywali ten przystanrek CELINOGRÓD zainteresowani wiedzą dla czego.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *