Słynne pociągi – „TYSKA KOLEJ OBWODOWA”

Są pewnie też tacy, którzy pamiętają, że w przeszłości pociągi dojeżdżały dalej niż do Tychów Lodowiska, a kiedyś Tychów Miasta. Bo dojeżdżały do Bierunia, Lędzin, a nawet… Mysłowic. Opowiemy też o pociągach z Tychów do Lędzin, jadących na południe przez Tychy Miasto lub na północ przez Mąkołowiec.


Wzięliśmy pod uwagę dwa rozkłady jazdy, Te z lat 1978/1979 i 1987/1988. W tym pierwszym z Tychów Miasta do Katowice kursowały 32 pociągi, jeden w skróconej relacji z Lędzin (o. 0:23) do Tychów (p. 0:57) i to pierwsza legenda, która woziła na tej linii górników z międzyzmiany. Poza tym o 2:48, 16:32 i 21:38 kursowały pociągi z Tychów Miasta do Krakowa Głównego. O godzinie 4:22 wyjeżdżał skład do Piotrkowa Trybunalskiego. O godzinie 4:06, 14:21 i 18:08 mogliśmy dojechać do Oświęcimia (przez Tychy, Katowice co wydaje się dość absurdalne) zaś o 6:00 do Wolbromia. Poza tym o 6:31 jechał skład do Dąbrowy Górniczej Ząbkowic i o 12:46 do Zawiercia.

Chcąc dojechać do Lędzin mogliśmy to zrobić jadąc z Tychów Miasta przez Tychy, Mąkołowiec o godzinie 7:08 i 13:10. Natomiast 10 par pociągów łączyło Tychy z Lędzinami przez Tychy Miasto (teraźniejsza trasa na Tychy Lodowisko) Warto dodać, że istniały jeszcze pociągi jeżdżące w dość karkołomnej relacji z Wesołej Śląskiej (dziś dzielnica Mysłowic) przez Mąkołowiec, Tychy, Tychy Miasto do Lędzin – były to cztery pociągi. Poza tym kursowały jeszcze pociągi z Tychów Miasta przez Tychy do Wesołej Śląskiej, ale trasą inną niż powyższe pociągi przez Tychy Miasto. Rozkład jazdy przyprawiał o zawrót głowy, bo bardzo łatwo można było się pomylić nie sprawdzając dokładnie, którędy jechał dany pociąg i ostatecznie można było zrobić kółko z Tychów do Tychów… Np. wyjeżdżając składem o 7:08 z Tychów Miasta do Lędzin (p. 7:50) trasą przez Mąkołowiec mogliśmy przesiąść się w Lędzinach na pociąg jadący o 8:30 do Katowic przez Bieruń, Tychy Miasto (p. 8:56). Zrobienie kółka zajmowało około dwóch godzin przy dogodnej przesiadce.

Tabela ówczesnego sieciowego rozkład jazdy w nagłówku miała relację Tychy Miasto – Tychy – Kosztowy Krasowy – Lędzin – Tychy Miasto – Tychy. W górnej części tabeli, aby nie mylić użytkowników rozkładu umieszczano pociągi zaczynające bieg w Tychach Miasto jadące do Wesołej Śląskiej i Lędzin przez Mąkołowiec. W dolnej części od Tychów Miasta umieszczano w rozkładzie pociągi jadące z Tychów Miasta do Katowic i (dalej) oraz z Lędzin do Tychów Miasta i Tychów przez Bieruń. Dla urozmaicenia pociągi jadące z Tychów Miasta w kierunku Katowic jechały trasą przez Podlesie Śląskie (dziś Katowice Podlesie) lub przez Murcki.

Później „Tyską Kolej Obwodową” trochę ucywilizowano i tabela rozkładu jazdy wiodła z Mysłowic Wesołej przez Mąkołowiec, Tychy, Tychy Miasto, Bieruń do Lędzin. Z Tychów Miasta nadal można było dostać nie tylko do Katowic, a np. o 3:56 do Oświęcimia, 4:58 Sędziszowa, 5:34 Oświęcimia, 6:57,Sędziszowa, 8:40 Oświęcimia, 16:30 Krakowa, 19:18 Oświęcimia, 19:42 Sędziszowa, 20:27 Oświęcimia. O 14:34 wyjeżdżał pociąg z Lędzin do Kielc. Poza tym do Tychów Miasta od strony Katowic dojeżdżały pociągi z Kielc, Tunelu, Jędrzejowa i Mysłowic (tak ten ostatni pociąg też przez Katowice)

Warto dodać, że z Tychów o 5:26, 11:30, 13:30, 17:32, 21:34 kursowały pociągi do Bierunia Starego, które po minutowym postoju wyruszały dalej do KWK Piast w Nowym Bieruniu. Dalszy przewóz miał charakter zamknięty, wyłącznie dla pracowników kopalni.

W kolejnych latach „Tyska Kolej Obwodowa” traciła pasażerów, likwidowano kolejne pociągi, w tym te wożące górników i te, które jechały dalej niż do Katowic po to, aby w latach 2000 całkowicie zawiesić ruch wpierw do Lędzin, a później do Tychów Miasta. Przy okazji bardzo szybko zdjęto sieć trakcyjną na odcinku od Tychów Miasta przez Lędziny do Mysłowic, a linię kolejową z Mąkołowca do Mysłowic przez Tychy bardzo szybko rozebrano w całości i dziś nie ma możliwości przejazdu z Tychów do Tychów, co byłoby nie lada gratką dla miłośników transportu kolejowego.

Za tydzień przypomnimy pociąg Wawel

ppz: Taki tabor był spotykany na liniach wokół Tychów 

TEKST: Przemysław Szczepanek
ZDJĘCIE: Damian Kazimierczak

3 komentarze

  1. jeszcze jeździł służbowy relacji Katowice – Katowice Muchowiec , do stacji Katowice Kostuchna ogólno dostępny.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *