Przygotowania do realizacji „Podłęże – Piekiełko”

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otworzyły oferty w postępowaniu przetargowym na wybór wykonawcy prac przygotowawczych dla budowy nowej linii „Podłęże – Piekiełko” wraz z modernizacją istniejącej linii Chabówka – Nowy Sącz. Wpłynęły dwie oferty. Wartość zamówienia szacowana jest na 251 411 692,84 zł brutto. Realizacja prac przygotowawczych planowana jest w latach 2018 – 2021.


To ma być największa inwestycja w naszym kraju w najbliższych latach, jeśli chodzi o budowę nowej linii kolejowej. Według ambitnych zamierzeń, zmodernizowana zostanie 75-kilometrowy szlak między Chabówką a Nowym Sączem. Powstanie ponadkilometrowa estakada oraz dwa tunele o łącznej długości 5,8 km. Linia będzie dostosowana do prędkości 120 km/h. Wybudowana będzie również 58-kilometrowa nowa linia, łącząca Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Pociągi będą rozwijać prędkość do 160 km/h.

Według przeprowadzonych analiz, realizacja projektu umożliwi podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 godziny, a na odcinku Kraków Główny – Nowy Sącz, poniżej 60 minut. Etapy II i III planowane są do realizacji odpowiednio w latach 2020-24 i 2020-26.

Na razie mają jednak rozpocząć się prace przygotowawcze, będące I etapem realizacji tego przedsięwzięcia PLK, które zapewni sprawniejszą komunikację. Etap ten obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej, koniecznej dla budowy linii kolejowych na trasie Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna wraz z modernizacją istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz.

Oferty złożyły dwa konsorcja:

  • na kwotę 221 400 000 zł brutto – konsorcjum w składzie trzech firm, jako lider – Egis Rail S.A.
  • na kwotę 208 558 800 zł brutto – również konsorcjum w składzie trzech firm, jako lider – AECOM Polska Sp z o.o.

Wykonawca dokumentacji projektowej, dostarczy zarządcy infrastruktury kolejowej opracowania, niezbędne dla przeprowadzenia wykupu gruntów i wykonania robót budowlanych. Będzie to m.in. koncepcja programowo-przestrzenna (KPP), projekty budowlane i wykonawcze, oraz decyzje administracyjne (w tym m.in. decyzja lokalizacyjna, pozwolenie na budowę, pozwolenia wodnoprawne). Przygotuje również materiały przetargowe wymagane do ogłoszenia postępowań przetargowych na roboty budowlane.

Budowa nowej linii kolejowej wraz z modernizacją istniejącej, stanowi istotny element projektowanego ”bursztynowego” transeuropejskiego korytarza transportowego. Inwestycja ma znacząco wpłynąć także na transport towarów przez Polskę. Rozbudowana sieć stworzy korzystne warunki dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne. Zarządca twierdzi także, że odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska.

Wartość przedsięwzięcia „Podłęże – Piekiełko” wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 miliardów złotych.

Na zdjęciu: Most kolejowy na szlaku Mszana Dolna – Tymbark. Linia_kolejowa_nr_104
* Fot. PKP PLK

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *