Do Czech z tarczą

Po ponad 2 latach starań, po marcowej korekcie rozkładu jazdy, Koleje Śląskie na obsługę linii S71 docierającej do czeskiego Bohumina wyślą inną jednostkę niż EN57, które jako jedyne do tej pory mogły wjeżdżać do Czech.  Na początek będzie to najprawdopodobniej 34WEa, czyli dwuczłonowy Elf2. Wczoraj uzyskaliśmy w KŚ potwierdzenie tej informacji.


Sprawa obsługi połączeń Katowice lub Racibórz – Bohumin, od momentu uruchomienia tego połączenia budziła emocje. Koleje Śląskie uzyskały zgodę na wjazd na czeską stronę tylko jednostkami EN57, które od dawien dawna miały wszystkie niezbędne papiery by to móc uczynić. Jeszcze większym paradoksem było to, że do Bohumina zaczęły jeździć pociągi… Przewozów Regionalnych. Bo tylko one spełniały czeskie warunki.

KŚ przez cały czas starały się dopuścić któryś ze swoich pojazdów do wjazdu za południową granicę. Miały to być jednostki EN57AKŚ, kiedyś tam pojawiły się pogłoski o flirtach i „pierwszych” elfach. Za każdym razem coś jednak nie wychodziło i nikt nie przypuszczał, że wszystko potrwa tak długo. Dopiero warunek „załatwienia” wymaganych dokumentów od Czechów od producenta nowego taboru dla KŚ stał się przełomem i to właśnie Elfy2 będą tymi, które złamią monopol EN57 na linii S71. Przypomnijmy, że podobny warunek producentowi swoich pojazdów postawiły Koleje Dolnośląskie, których impulsy coraz śmielej poruszają się po terytorium naszych południowych sąsiadów. Wygląda jednak na to, że i u nas w końcu wszystko związane z tym zagadnieniem zmierza do szczęśliwego końca. 

Wczoraj potwierdziło się, że pociągi Elf2 uzyskały już wszystkie zgody i homologacje by bez przeszkód dojeżdżać do Bohumina. Wiadomo, że takie wymogi spełnia jednostka 34WEa, czyli dwuczłonowy Elf2 i te jednostki zostały już wpisane do obsługi linii S71 po korekcie rozkładu jazdy przypadającej na 11 marca. W KŚ powiedziano nam jednak jasno, że wraz z pojawieniem się tam najkrótszych elfów skończą się kursy obsługiwane EN57. Podobnie jak na innych liniach naszego przewoźnika, wymiana starego taboru na nowy będzie miała charakter ewolucyjny a nie rewolucyjny.

Pamiętajmy także, że obojętnie kiedy to nie nastąpi, to nie będzie to pierwszy wjazd pociągu z rodziny Elf2 do Bohumina. W ubiegłym roku, dokładnie 19 września, pociąg 21WEa gościł w tym czeskim mieście z racji obchodzonych wtedy Dni Kolei. Strona czeska wydała okazyjną zgodę na wjazd elfa na czas imprezy. Smaku całej zabawie dodał wtedy fakt, że jednostka nie pojawiła się tam jako gość kolejowego święta, a jako zwykły rejsowy pociąg.

14 komentarzy

  1. Może kiedyś doczekamy się nowej linii w relacji Gliwice-Rybnik-Wodzisław-Bogumin-Cieszyn-Wisła?

    1. Byłoby to dość ciekawe połączenie, ale w realiach dzisiejszych można je zaliczyć do marzeń. bez względu na to mogliby zbudować łącznicę w Goleszowie od Cieszyna w stronę Wisły (i pociągi Głębce – Cieszyn – Zebrzydowice). 🙂

    2. Nie wiem jakie jest realne zapotrzebowanie na takie połączenie, ale ja wyczekiwałbym go z niecierpliwością. Jako ciekawostkę mogę podać fakt, że aktualnie połączenie LeoExpress bus+pociąg przez Bogumin do Czeskiego Cieszyna jest szybsze (100 min w tym 15 min przesiadki), niż bezpośredni bus Cieszyn-Gliwice (120 min + korki). Pociągiem prze Katowice aktualnie podróżuje się jeszcze dłużej, bo ok. 150 min + przesiadka.

      @Cinus: Przetarg na projekt rewitalizacji linii 190 m.in. Cieszyn-Goleszów-Głębce ma zostać ogłoszony w 2 kwartale tego roku. Cieszyn – Zebrzydowice ma zostać wyremontowana w tym roku. Ale ja bym się takiego połączenia nie spodziewał.

      1. Jedyne realne szybkie połączenie Gliwic z Cieszynem to po zaoranych liniach 172,159 i 170. Sądzę że w 100 minut szłoby spokojnie dojechać. Dodatkowo na trasie byłyby miasta: Jastrzębie, Żory, Orzesze skrawek Zabrza, oraz gminy: Zebrzydowice, Pawłowice, Ornontowice i Gierałtowice.

        Tak samo pociąg do Katowic powinien jechać przez miasta: Jastrzębie, Żory, Orzesze, Łaziska, (Mikołów lub Tychy) oraz gminy: Zebrzydowice, Pawłowice.
        Czas przejazdu podobny za to większe wykorzystanie taboru kolejowego oraz ilość osób znacznie większa do obsługi.

  2. Jeśli do Bohumina maja jeździć krótkie elfy to oznacza, ze do Cieszyna zamiast nich znów będą puszczac śmierdzące kible 🙁

    1. Zgodnie z zapowiedzią PESY, do końca lutego mają przyjechać kolejne dwie jednostki dwuczłonowe. W związku z tym nie będzie takich problemów.

    1. A może Bogumiła?:) Czesi nie mają problemów z takimi nazwami, jak „Wrocław” czy „Kłodzko”, a nawet „Cieszyn”, nie miej więc i Ty…

  3. Najważniejsze w tym wszystkim, że poprawi się tabor kursujący na zasadniczym odcinku do Chałupek – a niejako przy okazji do Czech.

  4. Już widzę ten ścisk w tym małym kurduplu… Tak znienawidzony kibel EN57 nie wystarcza, a co dopiero jak puszczą to małe duperelstwo.

  5. Do Cieszyna od marca EN57-300x w weekendy na „Olzie” i EN57AKS codziennie na „Trzech Braciach”. 😉

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *