Rozkopana Szczakowa

W stacji Jaworzno Szczakowa trwają prace inwestycyjne, które są częścią jednej wielkiej inwestycji realizowanej w ramach unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”, mającego usprawnić przejazd pomiędzy Katowicami i Krakowem.


Na stacji Jaworzno Szczakowa trwają prace związane z przebudową peronów (nr 2 i nr 3) i obiektów inżynieryjnych. Perony zostaną podwyższone, co znacznie ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów oraz będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dojście na perony zapewni przebudowywane przejście pod torami. Zostanie wyposażone w 2 windy (od strony miasta i na peron 2). Ponadto na peronach zostaną zamontowane nowe 200 m wiaty, ławki, gabloty informacyjne. Będzie nowe nagłośnienie i wizualna informacja dla podróżnych. Stacja w Jaworznie Szczakowej oraz przystanki osobowe w Jaworznie Ciężkowicach i Balinie będą przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Na stacji w Jaworznie Szczakowej powstanie także lokalne centrum sterowania. Na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia kontynuowane są prace przy budowie wiaduktów drogowych w ciągu ul. Bukowskiej i Mroczka (Jaworzno) oraz w Balinie. Wiadukty zastąpią przejazdy kolejowo – drogowe.

Natomiast na stacji Jaworzno Ciężkowice postępuje budowa przejścia pod torami oraz nowego peronu, a na przystanku Balin kładki dla pieszych. Prace na tym odcinku obejmują 33 obiekty inżynieryjne, w tym 5 przepustów ekologicznych tworzących system przejść dla płazów.

Efektem prac zwiększy się przepustowość linii a dostosowanie jej do prędkości 160 km/h znacznie skróci czas przejazdu na trasie Katowice – Kraków. Zakończenie prac na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia planowane jest w I kwartale 2019 r. Koszt modernizacji odcinka to 296 milionów złotych netto.

Na linii Katowice – Kraków zakończenie wszystkich prac planowane jest w czerwcu 2020 r. Wówczas najszybsze pociągi pokonają trasę w ok. 1 godzinę. Wartość projektu Katowice – Kraków to ok. 2,0 mld złotych netto. Projekt na linii E30 Katowice – Kraków realizowany jest w ramach unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

4 komentarze

  1. Czy wiadomo o jakim rzędzie liczby dziennych połączeń Kraków – Katowice oraz Kraków –> linią 133 przez Ząbkowice mówi się po remoncie? Znam ludzi, którzy planują powrót z Zachodu by pracować w Krakowie, ale mieszkać chcą w okolicach Dąbrowy / Jaworzna i… dopytują o te właśnie pociągi. Szkoda, że proces ten nie jest nijak czytelny.

  2. Z dużym niepokojem czytam, że najszybsze pociągi mają trasę Ktw-Krk pokonać w godzinę. Tyle to najszybsze pociągi jechały przed wojną w 1938 zatrzymując się w Mysłowicach, Jaworznie, Trzebinii i Krzeszowicach. Współczesny przeciętny EZT typu Impuls, Elf lub Flirt jest w stanie pokonać tę trasę
    w 45-50 minut. W końcu to zaledwie 78 km.

  3. Ja jestem tylko ciekawy czy po zakończonym remoncie będę mógł sobie kupić bilet na dworcu w Jaworznie Szczakowej i napić się kawy na poczekalni. Bo wydać tyle kasy na inwestycje i takich podstawowych rzeczy, żeby nie było to jest wstyd i kpina. Oczywiście czekam również na konkretne decyzje na linii 133 i powrót pociągów na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice-Jaworzno Szczakowa. Można by było również połączyć Sosnowiec bezpośrednim połączeniem do Krakowa, wtedy napewno busy by odpadły

  4. Pojęcia nie mam po co w Szczakowej aż trzy perony odnawiać, jeden w zupełności wystarcza, raz na ruski rok dwa.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *