Słynne pociągi – POCZTOWYM W POLSKĘ

Dziś będziemy rozwodzić się nie tyle nad słynnymi pociągami co raczej nad słynnymi wagonami, które były dodatkiem nie tylko do pociągów dalekobieżnych, ale także pociągów osobowych kursujących w naszym regionie lub wyjeżdżające do najbliższej stacji poza Śląsk. Dziś przypomnimy wagony pocztowe.


Aby zacząć historię wagonów pocztowych w naszym regionie zacząć musimy nieco od końca czyli końca ich historii na torach w Polsce, a trzeba wiedzieć, że ostatni wagon pocztowy w Polsce kursował przez nasz region, a mianowicie na trasie Kraków – Katowice – Wrocław. Ostatni kurs wagon z listami odbył podróż w noc z 29/30 kwietnia 2011 roku na trasie z Krakowa Płaszowa do Świnoujścia w pociągu Przemyślanin, kursującym w relacji Przemyśl Główny – Świnoujście. Ostatni wagon miał oznaczenie stacji macierzystej Szczecin Główny. Gwoli ścisłości należy dodać, że wagony pocztowe nigdy nie były własnością PKP, ale Poczty Polskiej.

W Polsce jednym z głównych typów wagonu pocztowego był wagon 101C, którego wnętrze podzielone było na trzy części. W jednej z części znajdowała się sortowania przesyłek, w kolejnej mały magazyn oraz przedział socjalny przeznaczony dla pracowników poczty – zupełnie odizolowany od całej reszty składu.

W latach 90 do Polski sprowadzono zakupione wagony pocztowe w jugosłowiańskiej firmie Gosa i to ten typ wagonu pojechał w ostatniej podróży z Krakowa Płaszowa do Szczecina. A jak kształtowały się przewozy przesyłek pocztowych koleją na Śląsku na tle poszczególnych dekad. Sprawdziliśmy rozkłady jazdy. Wypisaliśmy relacje tylko ambulansów pocztowych:

Lata 60
– „Orient Express” Warszawa Główna – Sofia
– Kraków Główny – Szczecin Główny (odjazd z Krakowa 13:20 – Szczecin Główny 4:08)
– Kraków Główny (21:55) – Poznań Główny (7:35)
– Kraków Główny (22:45) – Wrocław Główny (4:12) – nocny pociąg osobowy
Lata 80
-„Beskidy” Warszawa Wschodnia – Częstochowa – Bielsko Biała Główna
– Wrocław Główny (23:38) – Przemyśl Główny (8:16)
– Chopin Warszawa Wschodnia – Petrovice/Breclav/Wieden – trzy osobne wagony z różnymi terminami kursowania. Wagon pocztowy z tego pociągu znany jest z jednego z odcinków serialu „07 zgłoś się” kiedy był miejscem rozgrywającej się akacji.

Schyłkowymi latami przewozów wagonów pocztowych były lata 90, gdy te coraz rzadziej pojawiały się w składach pociągów dalekobieżnych. Jeszcze w niektórych okresach wagony te spotykane były w pociągu osobowym z Katowice przez Kluczbork do Wrocławia. Często też pociągi Katowice – Bielsko miały w swoim składzie ambulans, który przyjeżdżał do Katowic składem z Warszawy skąd był przełączany do osobówki jadącej do stolicy Podbeskidzia. Podobne wagony kursowały także do Raciborza i Kędzierzyna Koźla. Nieodżałowany pociąg Katowice – Legnica przez Nysę także prowadził taki wagon w swoim składzie.

Dziś niestety wagonów pocztowych już nie ma w planowym ruchu z przesyłkami. Możemy je znaleźć jedynie na bocznych torach wielu stacji kolejowych, a wiele z nich trafiło pod palniki i skończyły swój żywot w hucie. Jedyną pamiątką tamtych czasów jest zdjęcie Damiana Kazimierczaka sprzed budynku Poczty Polskiej w Katowicach.

Warto dodać, że poza dołączaniem wagonów pocztowych do składów planowych na sieci PKP kursowały tzw „Lopki” czyli pociągi zestawione z wagonów pocztowych i bagażowych wyspecjalizowanych do przewozu tylko przesyłek pocztowych lub bagażu. Najczęściej skład takiego pociągu składał się z lokomotywy EU07, wagonu pocztowego, bagażowego, a czasami choć rzadziej z wagonu klasy 1, 2 lub poczciwej bonanzy.

Za tydzień w słynnych pociągach przypomnimy pociągi osobowe do Lędzin przez Tychy Miasto. Kto pamięta ten wie do jakich egzotycznych dziś miejscowości można było dojechać z Lędzin i Tych Miasta. O tym już za tydzień.

TEKST: Przemysław Szczepanek

ZDJĘCIA; Damian Kazimierczak 

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *