Relacja z placu budowy: Chybie – Nędza/Turze

Inwestycja na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze jest największą jak dotąd inwestycją kolejową w Subregionie Zachodnim, wartą ponad 370 mln zł. Sprawdziliśmy na jakim obecnie etapie są prowadzone prace inwestycyjne.


Od samego początku bacznie przyglądamy się tej dużej inwestycji. Pracami torowymi objętych zostało pięć linii kolejowych (140, 148, 157, 159, 173) łącznie z dwiema łącznicami (689, 691). Koniec realizacji planowany jest na marzec 2019 roku i ten termin wydaje się jak najbardziej prawdopodobny .. o ile prace nie zakończą się szybciej.

Praktycznie na każdej długości odcinka objętego planem rewitalizacji widać efekty prowadzonych prac. My sprawdziliśmy 3 miejsca gdzie realizacja prac jest na jak najbardziej zaawansowanym etapie.

Rybnik

Peron pierwszy i drugi wraz z przyległymi do nich torami są już ukończone. Dodatkowo ukończony jest też tor przelotowy pomiędzy omawianymi peronami. Obecnie rozkopany jest peron trzeci i jeden z torów przyległych. Stoją już konstrukcje wind dla niepełnosprawnych dla peronu pierwszego i drugiego. W sąsiedztwie stacji Rybnik zdemontowane zostało jedno z dwóch przęseł wiaduktu nad ulicą Chwałowicką (DW 929).

Miejmy nadzieję, że wiaty peronów i system dynamicznej informacji również zostaną wymienione. Dodatkowo mamy wątpliwości co do wykończenia peronu pierwszego i drugiego. O ile krawędzie peronowe zostały wymienione na obu o tyle ich wypełnienie i połączenie z budynkiem dworca jest .. dziwne. Przy wymianie krawędzi peronowych ich wysokość podniosła się, jednak wejście do budynku dworca pozostało na starej wysokości co sprawia, że pomiędzy dworcem a pierwszym peronem powstał uskok zniwelowany przez utwardzoną ziemię. Z kolei na peronie drugim szczelina pomiędzy jedną a drugą płytą krawędziową został wypełniony tym samym surowcem który został zastosowany przy pierwszym peronie. Czy to tak zostanie? O to będziemy musieli zapytać.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Żory

Pomiędzy stacją Żory a przejazdem kolejowym wymienione zostały wszystkie rozjazdy i torowisko. Peron trzeci (obecnie numerowany jako 2) przystosowany do obsługi pociągów dalekobieżnych i jeden z przyległych do niego torów są już ukończone. Obecnie przebudowywany jest peron pierwszy, wykorzystywany wyłącznie dla ruchu regionalnego. Zlikwidowany został peron drugi w międzytorzu przez co zwiększyła się skrajnia pomiędzy torami. Tor przy peronie pierwszym i zaraz obok niego tor przelotowy są już wymienione i leżą luźno na podkładach.

Tak jak w przypadku rybnickich peronów, peron trzeci w Żorach został wykonany w tej samej technologii. Podjazdy na peron są również usypane z ubitej ziemi, dlatego nasza obawy co do wykończenia stają się bardzo realne. Na ile takie wykończenie jest trwałe? To kolejne pytanie, które nasuwa się na język.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Pawłowice

Na trasie pomiędzy Żorami a Chybiem (LK157 i LK159) pierwszy tor został w całości ukończony i obecnie wymieniany jest drugi tor. Na tym odcinku prace torowe zostaną najszybciej ze wszystkich ukończone.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Do zakończenia prac inwestycyjnych pozostało 14 miesięcy. Na pewno jeszcze nie raz przyjrzymy się dokładniej trwającej realizacji i będziemy próbować rozwiać nasze wątpliwości.

3 komentarze

  1. „Ziemia” na peronach to stan tymczasowy.

    Najpierw zrobiono perony/krawędzie, później wymieniano (a właściwie skończono już) słupy i bramki w peronach i usuwano stare. Tak więc nie było sensu robienia od razu docelowej nawierzchni na peronie.

  2. Popracujcie nad pisownią, korektą i stylistyką. Artukuł jest napisany w bardzo złym stylu.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *